Skoda Favorit er tilbake – gjenopplivet etter 31 år

Det tidligere kommunistkontrollerte merket viser frem en ny tolkning av Skoda Favorit. Dette skjer 31 år etter at produksjonen stoppet opp. Den nye Favoriten går kun på strøm.

Skoda-designer Ljudmil Slavov gjenoppliver den klassiske Favorit som et moderne elbilkonsept. Den nye tolkningen av Skoda Favorit tok 120 timer å utvikle.

Skoda har presentert en moderne tolkning av Favorit-modellen. Designeren Ljudmil Slavov står bak konseptbilen.

Han har brukt rundt 120 timer på å utvikle bilen. Målet var å hedre det originale Bertone-designet.

Samtidig måtte bilen ha et moderne «Modern Solid» estetisk uttrykk, fordi den originale Favoriten fra 1987 var en svært viktig modell for Skoda.

LES OGSÅ: Skoda lurer kundene – ny elbil er 23 prosent verre

Den nye konseptbilen er ment som en slags elektrisk crossover. På noen måter minner den om biler som Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, som på mange måter er svært langt fra den originale bilen.

Skoda avduket en moderne versjon av motorsykkelen Laurin & Klement Slavia B fra 1899 tidligere denne måneden.

Nå har merket vendt fokuset mot en annen del av arven sin, Favorit. Det var den siste modellen Skoda utviklet uavhengig, Volkswagen-gruppen overtok det tidligere sovjetiske merket først i 1991.

Den opprinnelige Favorit ble utviklet med begrensede ressurser under kommunistisk styre.

Bilen kunne lett ha endt opp som nok en billig og glemt bil. Men da den debuterte sommeren 1987, ble bilen en suksess. På denne måten er ikke Skoda i dag et av de sovjetiske merkene som enten blir glemt eller husket med anger.

Femdørs hatchbacken ble lansert med en 1,3-liters firesylindret motor. Motoren produserte beskjedne 62 hestekrefter.

Til tross for sin begrensede ytelse ble Favorit eksportert til en rekke land. I dag sier Skoda-ledelsen at Favorit viste at ingeniører kunne «skape en attraktiv bil av høy kvalitet som fikk oppmerksomhet over hele verden».

Designelementer og fremtidsvisjoner for Favorit

Interessant nok valgte Ljudmil Slavov å ikke innlemme Skodas «Tech-Deck Face» i det nye designet.

Originalen hadde en relativt enkel front. Det er løst gjengitt på konseptet. Her kan du se slanke LED-frontlykter. De er ledsaget av en delvis gjennomsiktig «kolera».

Andre designfunksjoner er ting som de "delte" dornhåndtakene og konkave felger. De kompletteres av et «svevende» tak og en opplyst Skoda-logo.

Slavov har også sett for seg et racingkonsept av bilen. Den har andre støtfangere og et generelt mer rått utseende.

Du kan også se en fremtredende diffuser. En større spoiler og en hjelm med hurtigkobling er også en del av pakken.

Den originale Skoda Favorit var en viktig bil. Skodaen viste at den kunne gjøre noe. selv før Volkswagen tok over. Det var imidlertid ikke før godt ut på 90-tallet og kanskje ikke før på 00-tallet at de hånlige Skoda-vitsene døde helt hen.

Skodas arv og fremtid

Konseptet er et eksempel på hvordan Skoda fortsetter å bygge videre på sin historie. Samtidig ser merket frem til nye teknologier. D

Det er fortsatt ukjent om en ny Favorit vil bli satt i produksjon. Men designøvelsen viser at det faktisk kan gjøres.

Og skulle Favorit gjenopplives, ville det ikke være første gang et bilmerke på 2020-tallet gjenoppliver en forhistorisk modell. Eller i det minste navnet.

Renault eksperimenterer med nye 4- og 5-modeller, selv om disse bilene teknisk sett ikke har noe med forgjengerne å gjøre.

Skoda Favorit er tilbage - genopstår efter 31 år
Kreditt: Skoda


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Fotobil etterlot en meterlang bremseslange i 121 km/t

En sjåfør mistet førerkortet tirsdag denne uken da han...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det...

Nye tall: Verdien på elbiler stuper etter 2 år

Bilmerkene har så store problemer med å selge elbiler...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge sjåfører at deres neste bil blir en bensinbil, ifølge en ny undersøkelse fra Gjensidige. Unge...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man kanskje tror. I hvert fall mener direktøren i Mercedes-AMG at V8-motoren burde være i enda...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å gjøre bensin og diesel mye dyrere gjennom CO2-kvoter, dersom dette kan bane vei for syntetisk...

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervær ikke har blitt avholdt ennå, er nordmennene ikke i tvil om at...

Dansk bilselskap har tap for 16. år på rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-løsninger til det danske bilmarkedet, har vært i dårlig forretning for 16. år på rad. Likevel kom det nye penger...

Nytt nederlag for Tesla – 67 prosent tap

Teslas salgstall er fortsatt ikke hva de en gang var. 67 prosent er borte i Frankrike og svenskene rapporterer en halvering. Tesla møter betydelig...

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: «Det kommer til å bli stygt»

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser opp prisen på råolje, og det kan snart bli merket av danske bileiere. Prisen på...

Tesla stiger med 185 prosent – men bare i ett land

Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, går det helt annerledes med 185 prosent i Norge. Tesla opplever betydelig vekst...

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp. En alvorlig krise truer...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets rekordlave drivstoffpriser. Men partiet benekter at det er noen form for tvang når bensin- og...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne lover full «ladning» på 100 sekunder. Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler. Deres nye...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve. Den oppdaterte Land Rover Defender,...