Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og klar til å ut på veien.

Mange Toyota Supra-fans husker ventetiden som veldig lang. Og de har rett. Fordi det gikk 21 år mellom Mk.VI og den BMW-utviklede Mk.V.

Nå nærmer Mk5 seg slutten med en endelig utgave. Frykten for en lignende, lang pause lurer.

Men Toyota lover at ventetiden på en ny Supra Mk6 blir kortere.

Den fjerde generasjonen av Supra, kjent som MK. IV ble utgitt flere steder allerede i 1998, selv om produksjonen offisielt stoppet først i 2002.

Først i 2019, etter 21 år, kunne Toyota-kunder over hele verden igjen kjøpe en ny Supra. Den lange ventetiden fikk mange til å tro at Toyota hadde begravd Supra-navnet fullstendig. Men nei.

Og det blir ikke sånn nå, selv om MK.V er en saga blott.

– Det blir helt sikkert et hull. Spørsmålet er hvor stort det gapet blir.

– Målet vårt er å ha et gap som er betydelig mindre (enn det forrige, red.), sier Cooper Ericksen, visedirektør i Toyota Nord-Amerika, til Motortrend .

Selv om Toyota sikter mot en kortere pause, vil det fortsatt bli en periode uten en Supra på markedet.

Toyota-sjefen vil imidlertid ikke si hvor lang ventetiden er. Det er ikke engang sikkert at de vet det selv.

Utviklingen av en ny bil tar tid. Og vi kan trygt anta at det vil ta både et helt år og et halvt år før Toyota er klar med en ny Supra.

Eriksen bekrefter imidlertid at en ny generasjon er planen.

– Det ville være logisk for oss å få en ny Supra. Men når og hvordan er fortsatt uklart, forklarer han.

Ny Supra: Toyota sikter mot en «kortere pause»

Toyotas løfter om kortere ventetid er gode nyheter. Det betyr imidlertid ikke at en ny Supra er rett rundt hjørnet.

Bilmerket har mange andre oppgaver. Også den typen som har langt flere kunder og dermed penger. Produksjonen av populære modeller som RAV4 og Camry tar opp mye plass og prioriteres logisk nok mye høyere.

Dette fokuset på det mer vanlige modellprogrammet kan dra ut tidsplanen for spesialmodeller som Supra.

En ny sportsbil er også en stor investering. Spesielt hvis japanerne ender opp med å måtte bære alle kostnadene selv. BMW, som utviklet den nåværende bilen basert på Z4-modellen, har lenge sagt at Z4 ikke vil få en direkte etterfølger.

Men Toyota er fast bestemt på at ventetiden ikke skal bli to tiår lang igjen.

Som nevnt nærmer den nåværende Mk.V Supra seg slutten. En «endelig utgave» vil markere de siste modellene av den generasjonen i USA. Det markerer slutten på et kapittel som varte i seks år.

Når Mk. V slettes, ventetiden på en ny bil begynner offisielt. Alle øyne vil være rettet mot Toyota for tegn på Mk.VI.

Fremtidens Supra: utfordringer og utvikling

Utviklingen av en helt ny Supra er ikke uten utfordringer. Strengere utslippskrav og nye sikkerhetsforskrifter spiller en stor rolle. Disse faktorene gjør bilutvikling dyrere og mer kompleks.

– En bil som Supra har nådd et punkt der vi nå har en Final Edition. Årsaken er at det rett og slett ikke gir mening (å holde bilen i live, red.) med alle de nye reglene og investeringene vi må gjøre, sier direktøren.

Derfor snakker Toyota om at den neste Supraen skal være «noe nytt». Dette betyr sannsynligvis en helt ny plattform og teknologi.

– Når vi kan få det bygget er et stort spørsmål, legger Ericksen til.

Det er også uklart om Toyota vil søke en partner for den neste Supra. Den nåværende Mk5 ble utviklet i samarbeid med BMW og deler teknologi med BMW Z4. Et lignende samarbeid for Mk6 er en mulighet, men ikke bekreftet.

Uansett ser fremtiden til Toyota Supra spennende ut. Med en kortere ventetid enn de foregående 21 årene, kan fansen allerede begynne å glede seg.

Den neste generasjonen må videreføre en stor arv uansett hva. Selv om Final Edition er en stor skuffelse. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte...

Ekspert: Disse bilene blir mye dyrere nå

En finsk ekspert spår at brukte diesel- og bensinbiler...

Nytt nederlag for Tesla – 67 prosent tap

Teslas salgstall er fortsatt ikke hva de en gang...

BYD saksøkt for slavehandel – 31 ansatte delte ett toalett

Kinesiske BYD er saksøkt for menneskehandel og dårlige arbeidsforhold...

Bilproduksjonen er den laveste siden april 1952

Synkende eksport til USA og EU, færre arbeidsdager i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Så mye strøm taper elbiler under hurtiglading

Ny test fra ADAC viser at elbiler kan miste opptil ti prosent av strømmen under hurtiglading. Hjemmelading kan føre til enda større ladetap. Ladetap...

Mercedes verdt 20 millioner kroner omkom i flammer

Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One. Eller rettere sagt; det fantes. For nå har enda en omkommet i et flammehav. Noe...

Drømmer om Formel 1 – Danske Alba får millionkontrakt

Den 16 år gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen har sikret seg en kontrakt verdt én million. Håpet er om flere lob-serier . Den...

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel Alfa Romeo blir angrepet av rust, sier forhandleren. Eieren forstår ikke. I gamle dager, da...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte Rallye Monte-Carlo 13 ganger og vant det danske mesterskapet i 1962, er død. Han ble...

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi han parkerte bilen sin foran en ladestasjon i Hamburg. En sjåfør parkerte faktisk ulovlig. Men...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en løgn. Det har nå kostet virksomheten 90000 danske kroner fordi saken har endt i en...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder på Trump og sier at det kan skade amerikanernes appetitt på elbiler. For bare ett...

Det utenkelige har skjedd med Tesla – folk forsvinner

Teslas popularitet stuper globalt fra 23 til 18 prosent. Konkurrenter som BYD og Xiaomi vinner terreng, spesielt i Kina, og BYD har nå overgått...

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge sjåfører at deres neste bil blir en bensinbil, ifølge en ny undersøkelse fra Gjensidige. Unge...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man kanskje tror. I hvert fall mener direktøren i Mercedes-AMG at V8-motoren burde være i enda...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å gjøre bensin og diesel mye dyrere gjennom CO2-kvoter, dersom dette kan bane vei for syntetisk...