Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet.

Mercedes-AMG C63 er ikke noe merkets kunder må be om. I hvert fall ikke lenger.

Mange entusiaster, som en gang var trygge kunder, savner V8-motoren, som måtte vike for en 2-liters, 4-sylindret.

Mercedes-AMG-direktør Michael Schiebe tok nylig opp mangelen på bestillinger, men grunnleggende sett forstår han ikke hvorfor kundene forlater.

Kritikken fra kundene har ellers vært tydelig. Spesielt endringen fra den kjente V8-motoren var alt annet enn det de – altså kundene – ba om.

Schiebe påpeker at AMG kanskje kunne ha forklart teknologien bedre.

«Vi kunne nok ha forklart teknologien bedre til kundene våre», sa Schiebe til MotorTrend .

– Det finnes rene V8-fans, og det er vanskelig å overbevise dem om firesylindret hybridteknologi.

Denne uttalelsen er i tråd med hva Mercedes-AMG tidligere har sagt og ment om endringen. Tuneravdelingen internt hos Mercedes mener at kundene ikke forstår produktet fullt ut. Ifølge Mercedes er det «ingenting galt med» bilen.

Og folkene fra Affalterbach, der AMG holder til, mener det fortsatt. Dette selv om Mercedes må selge C63 med enorme rabatter bare for å bli kvitt bilene.

AMGs utfordringer og fremtidsplaner

Den nye C63 er teknologisk avansert. Men det har ikke truffet blink hos merkets kunder. Faktisk har de forsvunnet.

I samme intervju nevnte Schiebe også andre planer for å lappe på såret. AMG må nå, i større grad enn før – og delvis for tiden – bygge biler som skiller seg mer ut fra resten av Mercedes-programmet.

Det har imidlertid aldri vært et problem for C63-modellen. Bilen er kjent for sitt design og gode proporsjoner. I hvert fall er det slik det har vært tidligere.

Fokuset er fortsatt på motorteknologi. Kundene har stemt med lommeboken. Og det blir et nei takk. Blå. fordi Audis konkurrenter fortsatt har både V6- og V8-motorer på programmet sitt.

Kundene på C63-salget sier nei til

Fremtiden til en C63 med V8-motor ser usikker ut. Det er usannsynlig at vi får se en ny V8-drevet C63 igjen. Dette til tross for at det har vært mange rykter og spekulasjoner rundt det.

Mercedes-AMG håper nå at designerne kan forklare kundene hvorfor 4-sylindere er en god idé.

Alternativt må de lytte nøyere til kundenes ønsker og tilbakemeldinger. Kundereaksjoner har vist seg å være av stor betydning.

Salget av dagens C63 har understreket at selv avansert teknologi må mottas positivt av markedet. Uten kundeaksept vil det bli vanskelig, selv for et sterkt merke som AMG.

Vil folket fra Affalterbach justere kursen ytterligere for å imøtekomme de lojale V8-fansen?

Eller vil de opprettholde dagens strategi med fokus på hybriddrivlinjen? Tiden vil vise hvilken vei det tyske ytelsesmerket velger.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Fotobil etterlot en meterlang bremseslange i 121 km/t

En sjåfør mistet førerkortet tirsdag denne uken da han...

Nye tall: Verdien på elbiler stuper etter 2 år

Bilmerkene har så store problemer med å selge elbiler...

Uber kjøper Dantaxi for et ukjent beløp

Den amerikanske samkjøringstjenesten Uber har gått inn i det...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Så mye strøm taper elbiler under hurtiglading

Ny test fra ADAC viser at elbiler kan miste opptil ti prosent av strømmen under hurtiglading. Hjemmelading kan føre til enda større ladetap. Ladetap...

Mercedes verdt 20 millioner kroner omkom i flammer

Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One. Eller rettere sagt; det fantes. For nå har enda en omkommet i et flammehav. Noe...

Drømmer om Formel 1 – Danske Alba får millionkontrakt

Den 16 år gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen har sikret seg en kontrakt verdt én million. Håpet er om flere lob-serier . Den...

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel Alfa Romeo blir angrepet av rust, sier forhandleren. Eieren forstår ikke. I gamle dager, da...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte Rallye Monte-Carlo 13 ganger og vant det danske mesterskapet i 1962, er død. Han ble...

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi han parkerte bilen sin foran en ladestasjon i Hamburg. En sjåfør parkerte faktisk ulovlig. Men...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en løgn. Det har nå kostet virksomheten 90000 danske kroner fordi saken har endt i en...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder på Trump og sier at det kan skade amerikanernes appetitt på elbiler. For bare ett...

Det utenkelige har skjedd med Tesla – folk forsvinner

Teslas popularitet stuper globalt fra 23 til 18 prosent. Konkurrenter som BYD og Xiaomi vinner terreng, spesielt i Kina, og BYD har nå overgått...

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge sjåfører at deres neste bil blir en bensinbil, ifølge en ny undersøkelse fra Gjensidige. Unge...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man kanskje tror. I hvert fall mener direktøren i Mercedes-AMG at V8-motoren burde være i enda...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å gjøre bensin og diesel mye dyrere gjennom CO2-kvoter, dersom dette kan bane vei for syntetisk...