Hjemme i Kina har BYD plutselig og uten forvarsel tvunget 20 bilforhandlere til å gå konkurs, og etterlatt en mobb av rasende kunder.
BYD har havnet i en storm hjemme i Kina.
Dette kommer etter at merket plutselig og uten forvarsel valgte å stenge over 20 forhandlere med umiddelbar virkning.
Dette rapporteres av flere kinesiske medier og Reuters .
De samme mediene melder at nedleggelsene har gjort tusenvis av kunder rasende fordi forhåndsbetalingene deres nå står i fare for å være bortkastet.
En bileier forteller om kjøpet sitt av en BYD. Han sa at han følte seg presset til å betale for tre års forsikring på forhånd samtidig.
Men nå er forhandleren stengt, og forsikringen er kanskje ikke verdt mer enn papiret den er skrevet på.
Sjåføren måtte ellers betale det som tilsvarer rundt 11220 danske kroner. Dekningen gjaldt bare det første året, men nå har BYD både stengt forhandleren og unnlatt å svare på om forsikringen fortsatt dekker det.
En annen kunde fra kjøpte en BYD Song Pro. Her ble både forsikring og en utvidet treårsgaranti betalt på forhånd.
Da det tredje året skulle begynne, hadde forhandleren «forsvunnet». Uansett er pengene tapt.
«Vi har opprettet en gruppe for å beskytte rettighetene våre. Men BYD svarer ikke engang når vi kontakter dem», sier bilisten.
Situasjonen er alvorlig for mange. Bare i én region er over 2000 BYD-kunder rammet av de plutselige nedstengningene.
Mange har ikke bare tapt penger på garantier og forsikring. Noen kan ikke engang få bilene sine registrert. Forhandlerne har pantsatt bilenes dokumenter til banker og deretter forsvunnet.
– Jeg betalte 100000 kinesiske yuan (omtrent 96000 danske kroner) for min BYD Qin, men nå står bilen bare hjemme.
«Den er ikke registrert fordi jeg aldri mottok registreringspapirene», fortalte en tredje kunde til kinesiske medier.
Kinas bilforhandlere får ikke betalt
Den økende krisen rammer de såkalte 4S-forhandlerne hardt. De er vanligvis ansvarlige for salg, service, reservedeler og garantisaker.
I provinser som Shandong har flere store detaljhandelsgrupper måttet stenge butikkene sine.
Kunder som har betalt for tjenester er nå i praksis overlatt til seg selv. Minst 20 BYD-forhandlere har blitt stengt og forlatt, ifølge Carnewschina og Reuters.
Problemet er ikke begrenset til BYD. Tusenvis av forhandlere for ulike bilmerker i Kina har forsvunnet fra nettverket på bare ett år.
BYD er imidlertid et av merkene som sies å være hardest rammet. Den kinesiske elbilgiganten har blitt en global utfordrer til Tesla de siste årene. Faktisk selger kineserne flere biler.
Det er flere årsaker til krisen. Forhandlerne påpeker at de blir presset til å ha for mange biler parkert.
De er også presset av skyhøye salgsforventninger. Samtidig har profittmarginene som forhandlerne kan nyte godt av falt betydelig.
En tidligere ansatt hos en forhandler forklarer situasjonen på en måte som ikke kan misforstås.
– 4S-bransjen er helt død. Arbeidsgiveren min skylder meg fem måneders lønn.
Selv store internasjonale merker som Audi, BMW og Land Rover har sett sine 4S-forhandlere i Kina kollapse.
Den samme strategien førte til at restene av Saab ble stengt
Kritikken mot BYD øker, også innenfor bilindustrien. Selskapet har vokst raskt. Men kritikere sier at dette skjer på bekostning av kundene, som blir nedgradert i forhandlernes jakt på neste salg.
Den aggressive veksten har ført til både anklager og bekymringer.
Noen har til og med begynt å sammenligne BYDs forretningspraksis med den man ser hos eiendomsgiganten Evergrande, som kollapset og tok et bilmerke med seg til sin undergang. Les mer om det her .