Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer så godt som hele ledergruppen. Noen stillinger vil forsvinne helt.
Store endringer påvirker for tiden ledelsen i bildelprodusenten Kongsberg Automotive.
Selskapet, som leverer den velkjente Orrefors-girspaken til Volvo, foretar betydelige kutt gjennom en rekke oppsigelser.
Den norske milliardæren Arne Fredly har trådt inn som storaksjonær. Han gjorde det faktisk for mindre enn et år siden. Men det påvirker allerede driften.
Fem av topplederne har sluttet i Kongsberg Automotive. Tre av dem blir sagt opp med umiddelbar virkning.
Disse inkluderer lederne for forretningsområdene Drive Control Systems og Flow Control Systems. Stillingen som Chief Technology Officer vil også bli avskaffet.
Endringene i toppen kommer i kjølvannet av et tidligere lederskifte. I februar i år ble administrerende direktør Linda Nyquist-Evenrud sparket og erstattet.
Det har gått under et år siden Arne Fredly ble en av de største aksjonærene i Kongsberg Automotive, og ifølge norske medier er det hans direkte innflytelse som nå setter svingdørene i gang.
Ytterligere organisatoriske tilpasninger inkluderer nedleggelsen av avdelingen «Industriell ingeniørfag og operasjonell fortreffelighet».
Oppgavene innen markedsføring og kommunikasjon vil også bli betydelig redusert. De vil bli plassert under finansdirektør Erik Magelssen.
Nye ansvarsområder og strukturelle endringer
Erik Magelssen tiltrådte stillingen som finansdirektør 1. juni. Han får dermed en sentral rolle i den nye, strømlinjeformede organisasjonen.
Kongsberg Automotive sier endringene er en del av en større omstrukturering. Målet er å skape et mer fokusert og effektivt selskap.
Den nye strukturen betyr at de to gjenværende forretningsområdene vil få en direkte større betydning.
Men nordmennene er ikke de eneste som må spare penger og gjør det gjennom permitteringer. Storkunden Volvo har nettopp kuttet personalkostnadene med 3000 stillinger.
De aller fleste ansatte forlater merkets hovedkvarter i Gøteborg. Samtidig tyder mye på at merket, som skal spare hele 12 milliarder kroner, nå vil bli enda tettere knyttet til sin kinesiske eier Geely. Les mer om det her .