Når bileiere kjøper nye dekk, betaler de et avhendingsgebyr. Det skal ikke komme noen tilleggsavgift ved avhending, mener Dekkbransjen.
Det diskuteres for tiden en lovendring som gjør at dekksamlere kan ta betaling fra bilverksteder, bilforhandlere og dekkspesialister, i tillegg til honoraret de i dag får fra staten. Lovendringen vil være gratis. for staten. Hvem skal da betale? Det må sjåførene, og spesielt de som bor langt fra Jylland. Det skriver Dækbranchen Danmark i en pressemelding . At lovendringen særlig rammer de som ikke har adresse på Jylland, skyldes at det kun er mulig å miljøbehandle brukte dekk på selve Jylland. LES OGSÅ: 400.000 bilister «slapp av» for å betale vekt og eieravgift i Danmark – Miljøstyrelsens forslag er å sende regningen videre, og det er privat- og næringssjåfører som står igjen som svartebukkene. Og det blir spesielt dyrt for bilistene på øyene. – For de to eneste gjenvinningsselskapene som kan behandle gamle dekk holder til i Jylland, og dekksamlerne vil nok ta større beløp jo lenger unna de samler inn. – Dette undergraver selve prinsippene for Europas beste dekkgjenvinningssystem, og i verste fall vil noen føle seg fristet til å kaste dekkene på alternative måter og til skade for miljøet. – Andre steder i Europa ser vi at utgåtte dekk blir dumpet på forlatte byggeplasser, i skog og park, sier Volker Nitz, direktør i Dekkindustrien Danmark. Løsningen ligger rett foran Volker Nitz, som foretrekker at myndighetene og dermed regjeringen ser på en annen løsning. En løsning som faktisk ligger rett foran deg, mener direktøren. – Vi ser heller at Miljødirektoratet jobber med langsiktige problemløsninger, og fortsetter å se på utgiftene og kompensere der det er behov. – Gebyret ble regulert så sent som 1. juli og blir regulert 1. januar 2024. Dette er de riktige virkemidlene så lenge det er et duopol på miljøbehandling av dekk i Danmark, heter det. Volker Nitz hevder at den danske dekkindustrien ikke er alene om sin skeptiske holdning til det nye lovforslaget. Det samme gjør Dekkimportørene, Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk og Dekkspesialistene i Danmark, som står for det store flertallet av dekksalget og dekkskiftene på det danske markedet, sier direktøren.