1. november, 2024

Kina-merket vil bygge over 100 000 biler i Italia

Frykten for tilbakevirkende importtariffer får de kinesiske merkene til å lete etter produksjonsanlegg og samlebånd i Europa. En av dem er Dongfeng.

Bilmerket Dongfeng Motor Corporation, eid av det kinesiske diktaturet, har vist interesse for å flytte deler av produksjonen til Europa.

Dongfeng sier at det i Europa vil være mulig å produsere opptil 100.000 elektrifiserte biler per år. Det betyr ikke bare elbiler. Kineserne regner også med hybrider.

Dette skriver finansmediet Bloomberg .

Ifølge media har Dongfeng kastet ut et føll etter et samarbeid med Stellantis, som selv har åpnet opp for å samarbeide med kineserne om bilproduksjon i Italia.

LES OGSÅ: Så mange biler har blitt beslaglagt for høy fart på 3 år

Det er foreløpig ikke kjent hvor mye av modellutvalget Dongfeng vil bringe til Europa. Men allerede i forrige uke kom det frem at kineserne gjerne vil selge MHero 1-bilen her.

Bilen, som er en konkurrent til GMC Hummer EV, har i likhet med den store amerikaneren over 1.000 hestekrefter og fire elektriske motorer. Men det er dyrt. Hjemme i Kina koster MHero 1 fra tilsvarende 1,1 millioner DKK.

Umiddelbart har kineserne også god grunn til å bygge biler i Europa. Presidenten for EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, mener bestemt at kineserne deler ut ulovlige statssubsidier til landets bilindustri.

Av samme grunn truer hun og de andre sjefene i Brussel og Strasbourg – EU kan tydeligvis ikke nøye seg med ett hovedkvarter – alle de kinesiske bilmerkene med toll. Les mer om det her.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Kjent motorsykkelmerke har alvorlige økonomiske problemer

Pierer Mobility AG, som eier motorsykkelmerker som KTM og...

Volvo EX30 taper 40 kr i verdi pr kort kilometer

Den nye Volvo EX30 er svært populær i både...

Importør frigir prisen på Porsche 911 T i Danmark

Den nye Porsche 911 Carrera T er beregnet på...

DEBATT: EUs elbilregler er et sirkus, mener Erling

EU har bestemt at klimaet bare kan reddes hvis...

Mer enn annenhver svenske bytter ut elbilen med bensin

I likhet med tyskerne går svenskene tilbake til bensinbiler....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilgiganten ble tvunget til å legge ned enda en fabrikk

Verdens fjerde største bilkonsern Stellantis er nå tvunget til å stoppe produksjonen ved enda en fabrikk fordi salget ikke kan henge med. Stellantis er...

Politiet har tatt et korkort fra enda en kjendis

I en ny bok avslører TV-baronessen, Caroline Flemming, som tidligere hadde kjæreste med fotballspilleren Nicklas Bendtner, at politiet har tatt korkortet hennes. Caroline Fleming,...

Xiaomis Nürburgring-tid er en bløff, sier Misha Charoudin

Den kjente YouTuberen Misha Charoudin er ikke i tvil om at kinesiske Xiaomi har jukset seg til runderekorden rundt Nürburgring. Bilmerket snakker ikke sant,...

Berømte Porsche vil ikke eksistere om tre år, sier sjefen

Den ville kunne leve evig hvis ikke lovverket kom i veien, sier lederen for Porsches GT-avdeling, Andreas Preuninger. Men GT-bilene slipper ikke turbotrykk. Porsche...

Antall elbiler i Danmark satte rekord i oktober

Det har aldri vært flere elbiler i Danmark enn tilfellet var ved nyregistreringer i oktober måned. 60 prosent av nye biler går på strøm....

Slik vil Volkswagen unngå fabrikkstenginger i Tyskland

Mens sjefen for det hele får 72 millioner kroner i året, ønsker Volkswagen at de menige ansatte skal få kuttet lønnen med ti prosent...

Kjent motorsykkelmerke har alvorlige økonomiske problemer

Pierer Mobility AG, som eier motorsykkelmerker som KTM og MV Agusta, er nå i så alvorlige økonomiske problemer at ledelsen jobber med en redningsplan....

Ford lover at merkets elbiler ikke skal være kjedelige

Ford vil fortsette å bygge biler som er både morsomme og raske. Selv om bilene går på strøm. I alle fall hvis du spør...

Kia EV3 blir den første bilen noensinne med Carpay

Nye Kia EV3, som i Danmark koster fra 269.990 DKK, får såkalt CarPay. Det er merkets båter for å takle for eksempel betalingsparkering. Med...

Kort 1 km/t for fort – nå skylder han faren 223.000 kr.

Etter dansk eksempel går politiet i Østerrike etter gale sjåfører. En BMW ble stoppet fordi hastigheten var 1 km/t for høy. Nå skylder eieren...

Tesla har nå selvbetjente prøvekjøringer i Danmark

Nå kan du komme nær Tesla uten Tesla. Altså uten at en Tesla-ansatt puster ham i nakken. De kontaktløse prøvekarusellene kommer også til Danmark....

Det er det elbileiere hater mest med bilene sine

Elbiler verken har eller er nødvendigvis svaret på alt. Selv blant eierne er det tydelige ankre. Det viser en ny svensk studie. Elbileiere har...