Frykten for tilbakevirkende importtariffer får de kinesiske merkene til å lete etter produksjonsanlegg og samlebånd i Europa. En av dem er Dongfeng.
Bilmerket Dongfeng Motor Corporation, eid av det kinesiske diktaturet, har vist interesse for å flytte deler av produksjonen til Europa.
Dongfeng sier at det i Europa vil være mulig å produsere opptil 100.000 elektrifiserte biler per år. Det betyr ikke bare elbiler. Kineserne regner også med hybrider.
Dette skriver finansmediet Bloomberg .
Ifølge media har Dongfeng kastet ut et føll etter et samarbeid med Stellantis, som selv har åpnet opp for å samarbeide med kineserne om bilproduksjon i Italia.
LES OGSÅ: Så mange biler har blitt beslaglagt for høy fart på 3 år
Det er foreløpig ikke kjent hvor mye av modellutvalget Dongfeng vil bringe til Europa. Men allerede i forrige uke kom det frem at kineserne gjerne vil selge MHero 1-bilen her.
Bilen, som er en konkurrent til GMC Hummer EV, har i likhet med den store amerikaneren over 1.000 hestekrefter og fire elektriske motorer. Men det er dyrt. Hjemme i Kina koster MHero 1 fra tilsvarende 1,1 millioner DKK.
Umiddelbart har kineserne også god grunn til å bygge biler i Europa. Presidenten for EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, mener bestemt at kineserne deler ut ulovlige statssubsidier til landets bilindustri.
Av samme grunn truer hun og de andre sjefene i Brussel og Strasbourg – EU kan tydeligvis ikke nøye seg med ett hovedkvarter – alle de kinesiske bilmerkene med toll. Les mer om det her.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!