Akkurat nå heter det nærmeste vi kommer en erstatning for Lexus LFA-superbilen Electrified Sport Concept. Men det kan godt endre seg.
Lexus planlegger å sende en sportskupé til gatene senest i 2030. Så langt har den fått navnet Lexus Electrified Sport Concept. Litt langt i spyttet kanskje. Men det tyder på at bilen går på strøm. Og bare det… og likevel. For ifølge det japanske nettstedet Mag-X kan Lexus meget vel ha planer om å få sendt en versjon av bilen med forbrenningsmotor til gatene. Altså samtidig som den rene elbilen. Bilen med forbrenningsmotor, sier japanerne, skal drives av åtte sylindre. Dette til tross for at Lexus for to år siden offentlig begravde et prosjekt med motoren fra baneraceren LC 500. Men Lexus har ikke skrinlagt prosjektet helt. Det ble allerede "avslørt" i fjor da noen patentsøknader for en fireliters V8 biturbomotor dukket opp i Lexus' navn. Den motoren måtte ha minst 600 hestekrefter. Dermed vil Lexus-fans fortsatt få en erstatning for banebilen med nummerskilt GR010, som Toyota vraket etter problemer. Blant annet brann i forbindelse med sporprøve. Flaggskipet kommer… uansett Motoren i GR010 var en 3,5-liters V6. Og det ser ikke ut til at det kommer igjen. V8 gjør det motsatte. Hvis alt stemmer, bør Lexus være klar til å avduke prosjektet veldig snart. I hvert fall deler av det. Lekkede Toyota/Lexus-planer har lenge vist at i 2022 bør en flaggskipmodell få grønt lys. Og når det ikke viser seg å være racerbilen GR010, er det umiddelbart bare ett alternativ igjen. Det store spørsmålet er om Toyota-konsernet kan se ideen om å produsere en el- og bensinbil på samme plattform. Japanerne antyder kanskje allerede det på årets Pebble Beach-utstilling i California. Det er 21. august.