Den amerikansk-irske underleverandøren i bilindustrien, Adient, er nå på et punkt hvor du må sparke folk for å holde virksomheten i gang.
Det går ikke perfekt overalt i bilbransjen.
I hvert fall ikke når man ser på antall permitteringer, tap pr bil, og det strømmer på med både kvartals- og årsregnskap med rotete tall på bunnlinjen.
Mandag i forrige uke meldte nok en underleverandør til bilindustrien at de vil sette i gang en permitteringsrunde.
Det skriver Automotive News .
Hos Adient, som lever av å lage bilstoler, vil de imidlertid ikke si hvor mange av de over 70.000 ansatte som må ut og se seg om etter nye jobber.
LES OGSÅ: Mercedes trekker seg og mister kontrollen over bilmerket
Permitteringsrunden er imidlertid en del av Adients forsøk på å tilpasse seg et marked av elbiler. Akkurat som man plages av høyere produksjonskostnader, og at bilprodusentene selv i økende grad vil stå for mer og mer av å bygge biler generelt.
Adients oppsigelsesrunde, som så langt er holdt hemmelig i antall, er bare den siste i rekken. Omtrent samtidig kunngjorde Tesla at de kutter antallet ansatte over hele verden «med mer enn 10 prosent». Les mer om det her.
Den samme krisestemningen har gjort at et tysk bilmerke nå har gått konkurs for andre gang. Og hos ZF må det i løpet av de neste årene finnes et svimlende antall milliarder euro for å holde virksomheten i live. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!