I slutten av april sa nordmennene at strøm til elbiler er like dyrt som diesel. Nå sier tyskerne at strøm er dyrere enn bensin.
Strøm er ikke nødvendigvis billig.
Hvis det må komme fra en offentlig tilgjengelig lynlader, får elbileierne ofte betale dyre dommer for det.
Det konkluderer den tyske strømleverandøren Lichtblick i en ny, årlig rapport .
Elbileiere bør derfor ikke regne med at økonomien deres blir beskyttet, rett og slett fordi EU i økende grad legger mer avgifter på fossilt brensel og i 2035 helt vil forby nye bensin- og dieselbiler.
I følge Lichtblicks tall koster vanlig AC-lading ved 22 kW ladestativ i offentlige rom nå inntil 4,10 DKK pr. kilowattime.
LES OGSÅ: Slik vil danske bilister bli møtt dersom Fisker går konkurs
Det vil si halvannen krone mer pr kilowatt, enn hva strømmen i en hjemmelader koster. Eller en forskjell på 56 prosent. Det blir enda villere om du velger en hurtiglader.
Den såkalte DC-laderen gjør lading 87 prosent dyrere sammenlignet med lading hjemmefra. I en gjennomsnittlig mellomstor elbil med et strømforbruk på 22 kWh koster det nå 13,11 euro, tilsvarende 97,5 kroner, å tilbakelegge 100 kilometer på strøm.
I en bensinbil med et forbruk på 16,6 kilometer pr liter koster samme distanse 10,38 euro – eller 77,40 kroner – i drivstoff.
Ser man på det overordnede regnestykket – altså den som tar hensyn til vedlikeholdskostnader, avgifter og forsikringer – vinner elbilen likevel.
Ifølge Auto Bild er Volkswagen Golf 7 med forbrenningsmotor (den finnes også som elbil, red.) dobbelt så dyr å holde i gang totalt sett som en Volkswagen ID.3.
Noe annet er avskrivningen. Fordi det skader elbiler. Nye tall viser at elbiler aldri har vært mindre verdt brukt enn de er akkurat nå. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!