Toyota har ingen planer om å drepe dieselmotoren. Tvert imot er det fortsatt mye liv i den, sier merkevarens australske salgssjef.
I motsetning til Volvo, som har bygget den siste bilen med dieselmotor, nekter Toyota å forlate teknologien.
Japanerne mener at det fortsatt er mer utvikling og potensial i den gamle oljebrenneren. For diesel trenger ikke å lages av råolje i det hele tatt, sier Toyota, som forsker på bruk av alternativt drivstoff.
Inkludert forbrenning av hydrogen. Og spesielt på grunn av de tyngre vognene er det en idé å holde liv i dieselmotoren.
Det forklarer Toyotas salgsdirektør i Australia, Sean Hanley.
LES OGSÅ: Racingkor vil at Haas skal slå Kevin Magnussen i hodet
– Det er fortsatt en lang vei å gå for dieselmotoren. Den vil ikke dø med en gang, sier Sean Hanley i et intervju med Drive .
Til tross for det Sean Hanley mener er en populær skildring, er ikke dieselmotoren død. Tvert imot ser han på drivstoffet som fortsatt relevant de neste 10 til 20 årene.
I mellomtiden er det ifølge Toyota nærliggende å utforske bruken av syntetisk drivstoff og hybridteknologi. Men også når det gjelder bensin har Toyota en klar posisjon.
I hvert fall i prestasjonsavdelingen Gazoo Racing. For biler fra den siden kommer ikke til å slå noe annet. Enn bensin altså. Du kan lese mer om hvordan instituttlederen mener dette henger sammen med et lavere CO2-avtrykk her .
Toyota er imidlertid ikke den eneste som helt utrolig fortsetter utviklingen av forbrenningsmotoren. De siste ukene har bilmerkene nærmest stått på rekke og rad for å omgjøre planer om elbiler.
Det er da bare et spørsmål om tid, for EU bestemmer seg for å revurdere eller i det minste utsette forbudet mot forbrenningsmotoren, sier et tidligere medlem av BMWs styre. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!