Elektriske veier er en veldig god idé, sier folkene bak. Likevel har en slik vei i den svenske byen Lund nettopp blitt ødelagt igjen.
I 2020 ble det bygget en elektrisk vei i den svenske byen Lund. Målet var å teste om det i det hele tatt var fornuftig å forlate «på veien».
Og ifølge Elonroad, selskapet som fikk bygget veien, har dette vist seg å være en stor gevinst. Spesielt etter at kraftskinnen ble frest ned i asfalten.
– Den største lærdommen fra prosjektet er at elektriske veier er en veldig god idé. Den sosiale gevinsten kan være enorm, sier Per Löfberg, prosjektleder i Elonroad, Lunda-selskapet som står bak teknologien til Dagens Industri .
Veien har imidlertid nylig blitt revet opp. Folkene bak mener imidlertid de har lært mye av de små 5 årene med testarbeid og data samlet inn fra de korte kilometerne på veiene, som derfor ikke lenger eksisterer.
LES OGSÅ: BMW tar nå 1000 kroner for ett stykke papir
– En av fordelene med elektriske veier er at man kan redusere batteristørrelsene i vogntog ganske radikalt med mellom 50 og 80 prosent, sier Per Löfberg.
På den annen side skjer det ikke flere elektriske veier foreløpig. I hvert fall ikke i Sverige. Ordningen er rett og slett for dyr i forhold til ytelsen.
Derfor ble også et anbud om permanent el-vei for lading av elbiler bremset. Det skjedde allerede i september i fjor. Men det er først nå den siste av de første testkilometerne med elektrifisert asfalt er en saga blott.
Alt i alt er utviklingen av elbiler og alt rundt dem en rasende dyr virksomhet. Ford taper for eksempel 1 million kroner på hver eneste elbil merket bygger. Men det er faktisk verre flere steder.
Lucid Motors og Rivian kjemper mot enda villere tap på hver bil merkene bygger. Og pengene bare fortsetter å strømme ut av selskapets kasse. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!