12. mars, 2025

Legendarisk Mercedes gjenoppstår med V6-motor

Etter 34 år er det tid for comeback for en av Mercedes mest legendariske modeller – 190 Evo II. HWA AG bygger om 100 biler for 5,3 millioner DKK. kroner hver.

Husker du Mercedes-Benz 190 Evo II? Selvfølgelig kan du.

Hvis du ikke husker rivaliseringen med BMW E30 M3, har du garantert hørt om det. Og nå er det faktisk nytt fra den siden.

Det blir imidlertid ikke Mercedes selv som blåser nytt liv i den gamle legenden. Det gjør derimot den tyske tuneren HWA AG. 100 biler skal bygges om, og produksjonen starter neste år.

HWA, som faktisk ligger rett overfor AMG i Affalterbach og er oppkalt etter gründer Hans-Werner Aufrecht, har til nå ikke ønsket å si så mye om de tekniske sidene ved ombyggingen.

LES OGSÅ: Den sjeldne Lamborghinien sto stille på stuegulvet i 35 år

Men det vil de nå. Faktisk visste vi allerede at den originale 2,6-liters firesylindrede bensinmotoren ville ryke en stund. Nå sier HWA AG at de har gjort en avtale med Mercedes om en sending av 3-liters V6-motor.

Hentet litt av AMG vet vi også allerede at den motoren lett kan levere 450 hestekrefter og 550 Nm. De dårlige nyhetene? Det vil si i tillegg til at det kun skal bygges 100 biler.

Det blir en dyr fornøyelse. Som hos rabiate dyr. Hver enkelt konvertering, som derfor allerede må være basert på en dyr 190 Evo II, må koste minst 714.000 euro. Det tilsvarer 5,3 millioner danske kroner.

Til gjengjeld lover HWA å dele opp arbeidet i tre trinn. For det første blir en 'vanlig' 190 Evo II strippet for alt, og etterlater bare det rå karosseriet. Deretter blir metallet grundig rengjort, fordi bilen settes sammen igjen ved hjelp av den aller nyeste teknologien.

Dette betyr bl.a. hele 380 millimeter skiver med seks-stemplets kalipere foran. På bakakselen nøyer du deg med fire stempler i kaliber og 360 millimeter skiver.

Hele bilens aerodynamikk bygges også om, slik at det blir 80 kilo downforce i 200 km/t. Det høres kanskje ikke så mye ut sammenlignet med dagens super- og hyperbiler, men litt er tross alt bedre enn ingenting.

Det eneste vi ikke får se enda er bilens interiør. Men hytta skal friskes opp med et digitalt speedometer som imidlertid er tro mot originaldesignet med de analoge nålene.

Til slutt flytter HWA AG en hel stue med Recaro-stoler inn i hytta. Akkurat som en "smarttelefonintegrasjon" blir ekstrautstyr. Hva enn det betyr. Men til den prisen er det nok litt mer enn bare en enkel Bluetooth-modul.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

https://youtu.be/UpQePaasx2g?si=Ia6W7v8Eo_M18ogE

Latest

Don't miss

Volkswagen ID.1 skal bygges på amerikansk teknologi

Tyskerne er ikke i stand til å levere programvaren...

Ford får 33 milliarder – viktig garanti forsvinner

Ford i Europa mottar nå milliarder av danske kroner...

Hva driver spill på motorsport i Danmark?

Lyden av brølende motorer, lukten av brennende gummi og...

Frontlykter slår seg av av seg selv i defekt Volvo EX90

Problemene er uendelige i nye Volvo EX90. Under den...

Nissan kan begjære seg konkurs – forventer å tape 3,8 milliarder

Nissans direktør Makoto Uchida er ikke i tvil om...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Trump roser Tesla og Musk foran Det hvite hus – og lover å kjøpe en selv

En rekke Tesla-biler parkert foran Det hvite hus stjal rampelyset da Trump plutselig erklærte sin kjærlighet til Elon Musks elbiler – og bestilte en...

Ingen vil ha Scanias elbiler: 0,26 prosent kjører på strøm

Scania satser alt på én ting – nemlig elektriske lastebiler. Innen 2040 skal dieselbilene være borte. Men ingen kjøper de elektriske alternativene. Scanias ordrebok...

Porsche forventer å tape 150 milliarder på Volkswagen

Holdingselskapet bak Porsche, Porsche SE, regner med å tape hele 150 milliarder kroner fordi Volkswagen har blitt mindre verdt. Porsche SE, største aksjonær i...

Skoda kommer med vill påstand: Hunder foretrekker elbiler

Ifølge tsjekkiske Skoda er det ingen tvil om hva hunder foretrekker å bli fraktet rundt i. Nemlig elbiler. Det er imidlertid knapt bevis for...

Søppelplassen fylles opp med nyere elbiler – ingen vet hvorfor

Nå begynner også de nyere elbilene å fylle opp skrotplassene rundt her. Elbiler er spesielt populære på et bilopphuggeri i San Francisco. De første...

Beste elbil for under 300 000 kr? Det er her du får mest for pengene, sier studie

Hvilken elbil til under 300 000 kr gir mest verdi? Nettstedet har analysert markedet og funnet de beste valgene basert på rekkevidde, utstyr og...

Dansker gidder ikke kjøre Tesla – skyld på Musk

Danske firmabilsjåfører gidder ikke lenger kjøre Teslaer. Musk får skylden. Men også de kinesiske alternativene blir valgt. Danske firmabilsjåfører sier nei til flåter av...

Ford får 33 milliarder – viktig garanti forsvinner

Ford i Europa mottar nå milliarder av danske kroner i støtte fra morselskapet i USA. Med pengene forsvinner en garanti fra USA. Fords tyske...

Bilfabrikk er forbudt – 2000 mister jobben

En batterifabrikk i Sverige skulle ha skapt 2000 arbeidsplasser. Men nå blir det uansett ikke noe av, ifølge både myndighetene og de kinesiske eierne....

Jaguar på elbiler: Vi mister 85 prosent av kundene

Jaguar er godt klar over at overgangen til kun å bygge elbiler vil koste kundene. Det er anslått at 85 prosent vil slippe unna....

Tesla-aksjen kollapser – 500 milliarder kroner er borte

Teslas aksje er på god vei mot en kollaps. De siste dagene har nesten 500 milliarder kroner gått opp i røyk. Elon Musk alene...

Ford tilbakekaller 26 000 hybridbiler over brannfare

Det er ikke bare i Danmark Ford har problemer med plug-in hybrider. Den engelske importøren tilbakekaller nå 26.000 biler uten å ha en forsendelse...