Den dårlige nyheten er at Bertone GB110, som først ble vist i desember 2022, bare vil bli bygget i 33 eksempler.
Selv om Bertone GB110 holder liv i V10-motoren, vil ikke 5,2-liters kofferten være noe å se og høre på hvert gatehjørne. Dessverre.
Det gjenopplivede italienske designhuset, som blant annet har designet noen av Ferraris mest kjente modeller, bygger kun 33 eksemplarer av sin egen bil, Bertone GB110.
På den annen side vet vi nå hva Bertone snakket om da konseptbilen ble presentert for to år siden, da designhuset hadde 110-årsjubileum. Motoren blir en 5,2-liters V10 med doble turboer og vanvittige 1.124 hestekrefter.
Til det skal legges 1.100 newtonmeter, som skal konverteres via en syvtrinns dobbelclutch-girkasse og firehjulsdrift. Keramiske bremseskiver er – trolig for sikkerhets skyld – standard.
LES OGSÅ: Fisker stenger – vil kvitte seg med 4300 biler på en gang
Hvis du synes 5,2-liters slagvolumet høres kjent ut, tar du ikke helt feil. Audi brukte en slik i den nå pensjonerte R8. Bertone sier imidlertid ikke nøyaktig hvor motoren kommer fra. Så annet enn at det er 'av tysk opprinnelse'.
Utgangspunktet for Bertone har nok også vært søskenparet Audi R8/Lamborghini Huracan. Ser man godt etter er linjene der i hvert fall.
Men ingen av bilene kunne gjøre det Bertone sier at GB110 kan gjøre. Nå en toppfart på 350 km/t og gå fra 0 til 300 km/t på 12,9 sekunder. Alt dette i en bil som 'bare' veier 1.422 kilo.
Det eneste vi ikke får se om GB110 ennå er interiøret. Men det er nå ikke så uvanlig som det kan høres ut. HWA, som skal gjenopplive den legendariske Mercedes-Benz 190E Evo II neste år, viser heller ikke interiøret. Ikke ennå. Les mer om det her .