Aldri før har noen gjort som svenske Peter Björck og bygget en Volvo 240 med 10 sylindre i midten av bilen.
Du kjenner ham kanskje som mannen bak Volvoghini. En eldgammel 245-stasjonsvogn med 10 sylindre fra Lamborghini. Og nå har Peter Björck gjort det igjen.
Denne gangen i en annen Volvo. Men også fra 1970-tallet. Hans hvite 240 er fra 1976 og ble opprinnelig bygget med fire dorer.
Bare to av dem gjenstår i dag. Motoren er plassert der det vanligvis er bakseter i en 240. En liten artig detalj er at akselavstanden er nesten den samme som Audi R8, som også kjørte rundt med V10-motoren mellom 2009 og frem til i år, da produksjonen stoppet opp. .
Peter Björcks ombygging har pågått i godt over et halvt år, og nå kan bilen bevege seg for egen kraft.
LES OGSÅ: Bilmerket forhandler med Kevin Magnussens Formel 1-team
Til å begynne med er imidlertid ikke den svenske bilprodusenten helt fornøyd. V10-motoren har ikke helt riktig lyd. Dette vil imidlertid bli rettet opp i løpet av videoen, som kan sees nedenfor.
– Nå fungerer det som det skal, selv om det fortsatt er noen små justeringer som må gjøres, sier Peter Björck.
Svensken innrømmer imidlertid at girkassen fortsatt volder ham problemer. Men utover det er bilen, som han sier, stort sett ferdig.
Peters andre Volvo med V10-motor fanget oppmerksomheten til Boosted-redaksjonen tidligere i år da vi dro til Custom Motor Show i Elima-hallene. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!