Fords styreleder i Tyskland, Gunnar Herrmann, henvender seg nå til sine egne sjefer på den andre siden av Atlanteren fordi Ford kutter ned på elbilambisjonene.
– Hvis du tror på velstand, vekst og framtid, bør vi beholde elbilmålene som de er, sier Gunnar Herrmann.
Herrmann er styreleder i Ford i Tyskland. Og den 65 år gamle tidligere landssjefen for bl.a. Tyskland og Portugal er absolutt ikke glade for at andre høyere enn ham har bestemt at han også må selge biler med forbrenningsmotor etter 2030.
Herrmann står ellers i spissen for en organisasjon som bare kan se på mens pengene forsvinner, fordi det for øyeblikket er mer enn vanskelig å tjene penger på elbiler. Faktisk taper Ford 1 million kroner på hver eneste elbil de bygger på løpende bånd.
Senest ble det denne uken kjent at Ford derfor trapper ned ambisjonene når det gjelder elbiler. Det betyr blant annet at en stor, syvseters SUV, som allerede var forsinket, droppes helt.
LES OGSÅ: Ford Sierra Cosworth RS500 gjenoppstår etter 37 år
Det samme gjør merkets planer om eksklusivt å selge elbiler i Europa i 2030. Men ifølge Herrmann endrer ikke det på at det er feil å endre ambisjonen om kun å lage elbiler.
I et intervju med Frankfurter Rundschau strekker styrelederen imidlertid ikke bare ut mot beslutninger innenfor egne rekker. Han sier rett ut at bilmerker som holder seg til forbrenningsmotoren risikerer å svikte. Og så gir han en del av skylden til EU-politikerne.
– Kravene deres kan bare begrunnes med at de manglet en fungerende strategi, eller at de hele tiden håpet og ba til Gud om at de skulle få fortsette, slik vi gjorde for dem, sier Gunnar Herrmann til avisen.
Gunnar Herrmann øker imidlertid lønnen i et selskap som generelt har det vanskelig med elbiler. Bare i løpet av 2023 kan 5000 permitteringer av Ford-ansatte i England, Tyskland og Spania være direkte relatert til ankomsten av elbiler.
Samtidig kan Ford se på mens interessen for elbiler kollapser for 7. måned på rad i deres viktigste marked – nemlig Tyskland. Tyskerne mistet umiddelbart interessen for biltypen da landets regjering fjernet statstilskuddet. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!