19. september, 2024

Mercedes gjør seg klar til å drepe elbilen etter bare 3 år

EQ-serien ble aldri suksessen for Mercedes som tyskerne hadde håpet på. Over tid forsvinner navnet og minst én av modellene.

Mercedes har allerede gjort det klart at de vil fase ut bruken av EQ-navnet for sine elbiler. Og nå gjør den tysk-svenske direktøren Ola Källenius det klart at EQS-modellen vil forsvinne helt.

Navnet fungerer i hvert fall. I stedet faller Mercedes tilbake til toppmodellbetegnelsen, merket har hatt en markedsfeste siden 1972.

Det sier Källenius i et intervju med Auto Car .

Nærmere bestemt gjør Mercedes seg klar til å følge to spor når det gjelder S-klassen. Modellen er delt opp slik at kundene har valget mellom forbrenningsmotorer og elektriske motorer.

LES OGSÅ: Magnussen får den tøffeste straffen i Formel 1 – Haas hjelper ikke

– I fremtiden vil det være to S-klasser, en med forbrenningsmotor og en med elektrisk motor, sier Källenius til media.

Nyheten kommer først kort tid etter at Mercedes droppet hele sin forkrommede plan om å kun bygge elbiler i 2030. Merket vokser ikke i det hele tatt i det tempoet tyskerne trodde for bare noen år siden.

Samtidig skal Ola Källenius ha stoppet utviklingen av ikke bare én, men flere nye elbiler. Noen av pengene – vi snakker om milliarder av kroner – fra den utviklingen vil og må Mercedes-folket nå bruke til å utvikle 'høyeffektive forbrenningsmotorer med hybridteknologi'. Les mer om det her .

Den elektriske S-klassen kommer imidlertid ikke til å konkurrere med en forbrenningsmotor ennå. Planen er at Mercedes, med minst én betydelig ansiktsløftning i 2027, skal holde dagens S-klasse (med forbrenningsmotor, red.) i live frem til 2030.

Allerede neste år får EQS også en større oppdatering med en 800-volts arkitektur som bl.a. Porsche Taycan er kjent for. Men navnet EQS forsvinner like stille.

At S-klassen fortsetter, skyldes imidlertid ikke noen dundrende salgssuksess. For mens spesielt forhandlere klager over at det er vanskelig å selge elektriske Mercedes-modeller generelt, har også interessen for S-klassen gått ned.

Globalt tapte toppmodellen 37 prosent av salget i første kvartal 2024. Som en konsekvens har fabrikken, hvor både S-Klasse og EQS bygges side om side, nå redusert til kun ett skift.

At EQS flopper er imidlertid ikke det eneste nederlaget for Mercedes de siste årene. Merket måtte også innrømme at det ikke var noen god idé å bygge en pickup.

X-Klasse, som i utgangspunktet er en Nissan Navara med en annen logo i panseret, ble avviklet etter bare to års produksjon.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her

Latest

Don't miss

Brukte elbiler taper verdi 6 ganger raskere enn disse bilene

Brukte elbiler som Tesla Model 3 og Nissan Leaf...

Fiat stopper produksjonen av usalgbare elbiler

Fiat stopper produksjonen av elbilen 500e. Kobberne forsvinner rett...

Første by i verden som forbyr reklame for bensinbiler

Som den første byen i verden forbyr Haag, som...

Argumentene mot elbiler blir færre, hevder forskning

Årsakene til å avvise elbilen blir færre og færre....

Folk holder seg unna – Volvo angrer på spesiell fabrikk

Kundene drar i en slik grad at Volvo Truck...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...

Media: Svensk bilfabrikk sabotert direkte av Kina

Den svenske bilbatterifabrikken Northvolt er ikke bare i krise fordi BMW kansellerte en kontrakt verdt 14 milliarder danske kroner Kina selger selskapet, skriver media....

Første by i verden som forbyr reklame for bensinbiler

Som den første byen i verden forbyr Haag, som ligger i Nederland, all reklame for bensin- og dieselbiler. Forbudet er imidlertid rettet mot mer...

Danske bilister må betale ny avgift, sier direktøren

100 års registreringsavgift, som vi har rundet opp i Danmark, må være nok. Det mener bilimportørenes interesseorganisasjon. Men bilistene må fortsatt betale, sier direktøren....

Elbil utbrent uten forvarsel – fjernet med gaffeltruck

En elbil som sto i heis på et verksted som hadde stengt i helgen tok plutselig og uten forvarsel fyr. Brannvesenet i Carmel, som...

Nye «RS2» er Audis mest potente gatebil noensinne

RS e-tron GT Performance er den kraftigste gatebilen fra Audi noensinne. De 925 hestekreftene som pryder RS2 fra 1994 ble imidlertid lansert i stillhet....

Advarer eierne: "Elbiler er grobunn for skadedyr"

Elbiler er bra for mus og andre skadedyr. De elsker rett og slett å gnage på kabler og annen elektronikk, heter det i advarselen...

Clarkson innrømmer – slutter på TV på grunn av elbiler

Det blir ikke flere bilshow med Jeremy Clarkson. Den altoverskyggende årsaken er elbilene, som har tatt fra ham lysten. Jeremy Clarkson holder seg unna...

Ytterligere to bilmerker hopper over Danmark

Offisielt sies det at de to Kina-merkene Omoda og Jaecoo rett og slett utsetter lanseringen i Danmark. Men det ser ut som et nei...

Michael har oppdaget hvorfor elbilbatterier går i stykker

Professor Michael Toney mener han har løst en underliggende gåte i ethvert elbilbatteri – nemlig hvorfor det forringes og brytes ned over tid. Batterier...

Bilmerket Ford har solgt sin virksomhet i Danmark

Det tok lengre tid enn forventet. Men nå er importen av Ford i Danmark kommet på danske hender. Den danske bilimportøren Nic. Christiansen-gruppen har...

Hver 7. bil i Danmark vil ha fått denne skaden i 2024

Forsikringsselskapene finner egentlig ikke en forklaring som passer når hver 7. bil blir skadet i år. For noen skader er det færre enn vanlig...