25. april, 2025

Mercedes gjør seg klar til å drepe elbilen etter bare 3 år

EQ-serien ble aldri suksessen for Mercedes som tyskerne hadde håpet på. Over tid forsvinner navnet og minst én av modellene.

Mercedes har allerede gjort det klart at de vil fase ut bruken av EQ-navnet for sine elbiler. Og nå gjør den tysk-svenske direktøren Ola Källenius det klart at EQS-modellen vil forsvinne helt.

Navnet fungerer i hvert fall. I stedet faller Mercedes tilbake til toppmodellbetegnelsen, merket har hatt en markedsfeste siden 1972.

Det sier Källenius i et intervju med Auto Car .

Nærmere bestemt gjør Mercedes seg klar til å følge to spor når det gjelder S-klassen. Modellen er delt opp slik at kundene har valget mellom forbrenningsmotorer og elektriske motorer.

LES OGSÅ: Magnussen får den tøffeste straffen i Formel 1 – Haas hjelper ikke

– I fremtiden vil det være to S-klasser, en med forbrenningsmotor og en med elektrisk motor, sier Källenius til media.

Nyheten kommer først kort tid etter at Mercedes droppet hele sin forkrommede plan om å kun bygge elbiler i 2030. Merket vokser ikke i det hele tatt i det tempoet tyskerne trodde for bare noen år siden.

Samtidig skal Ola Källenius ha stoppet utviklingen av ikke bare én, men flere nye elbiler. Noen av pengene – vi snakker om milliarder av kroner – fra den utviklingen vil og må Mercedes-folket nå bruke til å utvikle 'høyeffektive forbrenningsmotorer med hybridteknologi'. Les mer om det her .

Den elektriske S-klassen kommer imidlertid ikke til å konkurrere med en forbrenningsmotor ennå. Planen er at Mercedes, med minst én betydelig ansiktsløftning i 2027, skal holde dagens S-klasse (med forbrenningsmotor, red.) i live frem til 2030.

Allerede neste år får EQS også en større oppdatering med en 800-volts arkitektur som bl.a. Porsche Taycan er kjent for. Men navnet EQS forsvinner like stille.

At S-klassen fortsetter, skyldes imidlertid ikke noen dundrende salgssuksess. For mens spesielt forhandlere klager over at det er vanskelig å selge elektriske Mercedes-modeller generelt, har også interessen for S-klassen gått ned.

Globalt tapte toppmodellen 37 prosent av salget i første kvartal 2024. Som en konsekvens har fabrikken, hvor både S-Klasse og EQS bygges side om side, nå redusert til kun ett skift.

At EQS flopper er imidlertid ikke det eneste nederlaget for Mercedes de siste årene. Merket måtte også innrømme at det ikke var noen god idé å bygge en pickup.

X-Klasse, som i utgangspunktet er en Nissan Navara med en annen logo i panseret, ble avviklet etter bare to års produksjon.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Renault vil gjøre om elbiler til hybrider

Motorprodusenten Horse, et samarbeid mellom kinesiske Geely og franske...

Gjestene på kjent bilutstilling fikk 17.000 kroner i parkeringsavgift

Parkeringsavgifter på 2.100 kr i timen under Custom Motor...

Ford fortsetter farlig rekord: verst av alle bilmerker

Ingen andre merker i bilindustrien starter så mange tilbakekallinger...

Tesla ble skadet for 40.000 kroner før levering

En ny Tesla Model S Plaid til over 1...

Influencer «mishandler» dyr i bil for 22 millioner kroner

Det har skapt ramaskrik på sosiale medier at influenceren...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Sparte opp til Ferrari i 10 år – døde etter 1 time

Den japanske musikkprodusenten Honkons drøm om en Ferrari 458 Spider brant ut bare en time etter levering. Hans 10 år med sparepenger gikk bokstavelig...

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...