EQ-serien ble aldri suksessen for Mercedes som tyskerne hadde håpet på. Over tid forsvinner navnet og minst én av modellene.
Mercedes har allerede gjort det klart at de vil fase ut bruken av EQ-navnet for sine elbiler. Og nå gjør den tysk-svenske direktøren Ola Källenius det klart at EQS-modellen vil forsvinne helt.
Navnet fungerer i hvert fall. I stedet faller Mercedes tilbake til toppmodellbetegnelsen, merket har hatt en markedsfeste siden 1972.
Det sier Källenius i et intervju med Auto Car .
Nærmere bestemt gjør Mercedes seg klar til å følge to spor når det gjelder S-klassen. Modellen er delt opp slik at kundene har valget mellom forbrenningsmotorer og elektriske motorer.
LES OGSÅ: Magnussen får den tøffeste straffen i Formel 1 – Haas hjelper ikke
– I fremtiden vil det være to S-klasser, en med forbrenningsmotor og en med elektrisk motor, sier Källenius til media.
Nyheten kommer først kort tid etter at Mercedes droppet hele sin forkrommede plan om å kun bygge elbiler i 2030. Merket vokser ikke i det hele tatt i det tempoet tyskerne trodde for bare noen år siden.
Samtidig skal Ola Källenius ha stoppet utviklingen av ikke bare én, men flere nye elbiler. Noen av pengene – vi snakker om milliarder av kroner – fra den utviklingen vil og må Mercedes-folket nå bruke til å utvikle 'høyeffektive forbrenningsmotorer med hybridteknologi'. Les mer om det her .
Den elektriske S-klassen kommer imidlertid ikke til å konkurrere med en forbrenningsmotor ennå. Planen er at Mercedes, med minst én betydelig ansiktsløftning i 2027, skal holde dagens S-klasse (med forbrenningsmotor, red.) i live frem til 2030.
Allerede neste år får EQS også en større oppdatering med en 800-volts arkitektur som bl.a. Porsche Taycan er kjent for. Men navnet EQS forsvinner like stille.
At S-klassen fortsetter, skyldes imidlertid ikke noen dundrende salgssuksess. For mens spesielt forhandlere klager over at det er vanskelig å selge elektriske Mercedes-modeller generelt, har også interessen for S-klassen gått ned.
Globalt tapte toppmodellen 37 prosent av salget i første kvartal 2024. Som en konsekvens har fabrikken, hvor både S-Klasse og EQS bygges side om side, nå redusert til kun ett skift.
At EQS flopper er imidlertid ikke det eneste nederlaget for Mercedes de siste årene. Merket måtte også innrømme at det ikke var noen god idé å bygge en pickup.
X-Klasse, som i utgangspunktet er en Nissan Navara med en annen logo i panseret, ble avviklet etter bare to års produksjon.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her