19. september, 2024

Argumentene mot elbiler blir færre, hevder forskning

Årsakene til å avvise elbilen blir færre og færre. Snart er det ingen igjen, hevder en ny undersøkelse gjort blant 3200 bilister.

Årsakene til å avvise elbilen blir færre og færre, og snart er det ikke flere unnskyldninger for å velge elbil.

Dette hevder analysefirmaet Kantar Media å ha kommet frem til i en studie bestilt av svenske Circle K. Undersøkelsen er nå gjentatt 3 år på rad.

Panelet har i år bestått av 3.121 personer mellom 18 og 79 år, som alle skulle svare på spørsmål om hvordan de ser på elbiler.

For to år siden svarte 55 prosent av de spurte bilistene at antall ladepunkter hindret dem i å kjøpe elbil. I mellomtiden har imidlertid antallet ladepunkter økt.

LES OGSÅ: Løsningen fungerte ikke – Jaguars elbiler brenner fortsatt opp

I 2023 svarte 44 prosent at antall ladepunkter fortsatt var et problem. I år er tallet nede i 19 prosent.

– Det er veldig artig at selv de som ikke kjøper elbiler ennå ser ut til å se hvor raskt utvidelsen av offentlig lading langs veien går.

– Det meste av ladingen foregår hjemme, men for den lange reisen er det selvsagt nødvendig med lading på farten, sier Jenni Alterling, senior e-mobility manager i Circle K i Sverige.

En annen ting som elbiler har mot seg er prisen. Men også her har i hvert fall svenskenes motstand avtatt. I 2022 sa 65 prosent at prisen på elbiler er for høy. Året etter falt antallet personer som har det vanskelig med prisen på elbiler til 58 prosent. Og i dag er den nede i 28 prosent.

Påvirkningen av minusgrader på elbilens ytelse er en tredje faktor som også kan holde sjåfører unna elbiler. Men blant svenske sjåfører er det nå 'bare' én prosent som bruker minusgrader som et motargument mot elbiler.

– Jeg tror forklaringen er at vi både har hevet kunnskapsnivået og aksepten for elbiler i samfunnet som helhet, sier Jenni Alterling.

Circle K i Sverige kan imidlertid ikke benekte at salget av elbiler henger etter. Selv i Sverige har antallet nye elbiler falt betydelig. Bare i august måned falt antallet påmeldinger med 31 prosent.

Dette er imidlertid ingenting sammenlignet med situasjonen i Europas største marked for både nye og brukte biler. August måned markerte den 8. måneden på rad hvor salget av nye elbiler kollapset. Trenden har fått regjeringene i begge land til å love å gjeninnføre statlige subsidier til elbiler. Men bare delvis og ikke for alle.

Bilfabrikkene er også generelt opptatt med å løsne tak for kun å produsere elbiler. Senest har Volvo annonsert at det ikke lar seg gjøre uansett. Men også Audi, Mercedes og Ford har droppet ideen.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Stal 200 Audier og startet en brann – nå er den ny

Rasende Audi-ansatte ved merkevarens fabrikk i Belgia stjal rundt...

Første by i verden som forbyr reklame for bensinbiler

Som den første byen i verden forbyr Haag, som...

BMW-designer mister jobben – blir danskens erstatter

BMWs design har vært både elsket og hatet de...

BMW stenger fabrikken på grunn av vanvittig dyr feil

Produksjonen ved BMWs fabrikk i den tyske byen Dingolfing...

Advarer eierne: "Elbiler er grobunn for skadedyr"

Elbiler er bra for mus og andre skadedyr. De...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...

Media: Svensk bilfabrikk sabotert direkte av Kina

Den svenske bilbatterifabrikken Northvolt er ikke bare i krise fordi BMW kansellerte en kontrakt verdt 14 milliarder danske kroner Kina selger selskapet, skriver media....

Første by i verden som forbyr reklame for bensinbiler

Som den første byen i verden forbyr Haag, som ligger i Nederland, all reklame for bensin- og dieselbiler. Forbudet er imidlertid rettet mot mer...

Danske bilister må betale ny avgift, sier direktøren

100 års registreringsavgift, som vi har rundet opp i Danmark, må være nok. Det mener bilimportørenes interesseorganisasjon. Men bilistene må fortsatt betale, sier direktøren....

Elbil utbrent uten forvarsel – fjernet med gaffeltruck

En elbil som sto i heis på et verksted som hadde stengt i helgen tok plutselig og uten forvarsel fyr. Brannvesenet i Carmel, som...

Nye «RS2» er Audis mest potente gatebil noensinne

RS e-tron GT Performance er den kraftigste gatebilen fra Audi noensinne. De 925 hestekreftene som pryder RS2 fra 1994 ble imidlertid lansert i stillhet....

Advarer eierne: "Elbiler er grobunn for skadedyr"

Elbiler er bra for mus og andre skadedyr. De elsker rett og slett å gnage på kabler og annen elektronikk, heter det i advarselen...

Clarkson innrømmer – slutter på TV på grunn av elbiler

Det blir ikke flere bilshow med Jeremy Clarkson. Den altoverskyggende årsaken er elbilene, som har tatt fra ham lysten. Jeremy Clarkson holder seg unna...

Ytterligere to bilmerker hopper over Danmark

Offisielt sies det at de to Kina-merkene Omoda og Jaecoo rett og slett utsetter lanseringen i Danmark. Men det ser ut som et nei...

Michael har oppdaget hvorfor elbilbatterier går i stykker

Professor Michael Toney mener han har løst en underliggende gåte i ethvert elbilbatteri – nemlig hvorfor det forringes og brytes ned over tid. Batterier...

Bilmerket Ford har solgt sin virksomhet i Danmark

Det tok lengre tid enn forventet. Men nå er importen av Ford i Danmark kommet på danske hender. Den danske bilimportøren Nic. Christiansen-gruppen har...

Hver 7. bil i Danmark vil ha fått denne skaden i 2024

Forsikringsselskapene finner egentlig ikke en forklaring som passer når hver 7. bil blir skadet i år. For noen skader er det færre enn vanlig...