Når Audi A6 blir en elbil – og dermed A6 e-tron – forventer merket at den har en rekkevidde som slår konkurrentene.
Audi forventes å presentere den elektriske A6 e-tron senere denne måneden. Og på den bakgrunn er det satt en eller flere rekorder.
Det sier Philippe Bornet, produktsjef for prosjektet bak søsterbilen Q6, som nettopp er presentert, til mediet Drive.
Audi forventer ikke bare at A6 e-tron skal kjøre lenger på samme ladning sammenlignet med Q6. Den nye stasjonsvognen – eller Avant som folkene fra Ingolstadt sier – setter nok flere konkurrenter på plass.
– Det kommer an på bilens form, design og karosseristil, så det er noe å forvente, det kan jeg bekrefte. Jeg kan si at vi er inne på noe bra, sier Philippe Bornet ifølge Drive.
LES OGSÅ: Ny forskning hevder å avlive myter om elbiler
Både Q6 og A6 e-tron er basert på samme PPE-plattform som Audi deler med resten av Volkswagen-konsernet. Det er bl.a. teknologien Porsche bygger den elektriske Macan på. Den eneste modellen som ellers er tillatt i Danmark. Les mer om det her.
Teknologien bak PPE-plattformen betyr en 800-volts ladearkitektur (dvs. hurtiglading ved hastighet, red.) og hjemmelading med opptil 22 kW.
Men tilbake til rekkevidden. Den er i Audi Q6 på 623 kilometer, og med A6 e-tron som overgår det tallet, vil både BMW i5 og Mercedes EQE, som klokker henholdsvis 516 og 639 kilometer i henhold til WLTP-normen, settes til veggs.
Den produksjonsklare versjonen av A6 e-tron forventes å være utstyrt med et batteri på minimum 83 kWh. Mens et 100 kWh batteri vil stå på listen over tilleggsutstyr. Over tid avslører Audi både S- og RS-versjoner av bilen.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!