Nesten 8 milliarder danske kroner ble feilberegnet da Audi så på Saubers budsjett i Formel 1, sier Ralf Schumacher.
1 milliard euro eller tilsvarende nesten 8 milliarder danske kroner.
Det var det Audi feilberegnet da han budsjetterte for å overta Saubers Formel 1-team. I hvert fall hvis du spør det tidligere Formel 1-koret og nåværende kommentatoren Ralf Schumacher.
Feilen, sier Schumacher, betydde ikke bare at Sauber måtte gi Zhou Guanyu et sete i 2024 for å beholde noen av pengene hjemme gjennom kinesernes sponsorater. Audi var også på nippet til å trekke seg fra hele prosjektet.
Dermed kunne Formel 1, som det har vært ryktet om, helt siden Audi annonserte overtakelsen av Sauber, vært uten det tyske bilselskapet i 2026.
LES OGSÅ: Spesielt alkohol-diesel er nesten like klimavennlig som elektrisitet, sier forskere
I mars forsøkte imidlertid Audi selv å legge ryktene til ro ved å overta hele Sauber. Noe som ellers ikke var planlagt. Nå har imidlertid både den ene og den andre sjefen fått sparken fra prosjektet igjen. Les mer om det her.
Nico Hülkenberg, som Audi har ansatt i forkant av 2025-sesongen, har siden uttalt at oppsigelsen av folkene han trodde skulle være sjefene hans, ligger bak ham.
Ralf Schumacher har imidlertid mer i ermet. I et intervju med Sky Germany forteller den tidligere Formel 1-føreren, som nettopp har kommet ut som homofil, at Audi feilberegnet hele 1 milliard euro, tilsvarende 7,45 milliarder kroner, da han gjennomgikk økonomien i Formel 1.
Schumacher understreker imidlertid samtidig at det er et rykte han har plukket opp. Likevel skal feilen ha vært nok til at Audi var millimeter unna å trekke seg fra sporten.
Og det er faktisk fortsatt en mulighet. Ifølge Motorsport Magazine er prosjektet fortsatt omgitt av tvil. Spesielt etter siste permitteringsrunde, hvor både styreleder og lagleder sluttet.
Tilbake i det som fortsatt er Sauber-garasjen, vet ingen av de to nåværende sjåførene offisielt om de også vil ha plass neste år. Zhou Guanyu tror imidlertid at han i likhet med Nico Hülkenberg vil være fabrikksjåfør fra 2026 og utover.
Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!