Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica».

Toyota Celica gjør comeback. Og nå er bilen enda nærmere enn noen gang før. Toyota har varemerkebeskyttet navnet GR Celica.

Dette tyder på at den kommende modellen blir en del av Toyotas GR-program av ytelsesbiler.

Varemerket er registrert av Toyota Motor Corporation i Brasil. Søknaden er datert 15. januar, og den ble offentliggjort av myndighetene 4. februar i år.

Dette melder mediet Drive .

Registreringen gir ingen ytterligere informasjon om den kommende, åttende generasjonen av sportsbilen. Bare navnet er på plass. I hvert fall offisielt.

At Toyota har sikret seg varemerket i Brasil indikerer at GR Celica kan bli solgt i Sør-Amerika. Andre potensielle markeder er Japan og Europa.

Tilgjengelighet avhenger av Toyotas overordnede strategi. Det avhenger også av om bilens drivlinje overholder regionale utslippskrav. Og det er enda vanskeligere enn å sikre seg et navn. Spesielt i Europa.

Ryktene om en retur av Celica har vært utbredt i årevis. Den syvende generasjonen ble avviklet i 2006 uten en direkte etterfølger.

Toyota bekreftet i november 2024 at Celica er på vei. Dette skjedde på et offentlig arrangement i Japan, hvor en senior ansatt snakket om den kommende bilen.

En ny turboladet 2,0-liters firesylindret motor er under utvikling hos Toyota. Den motoren vil mest sannsynlig lande i den kommende Celica.

Flere medier har allerede antydet at det vil være flere versjoner av den motoren. Toyota vil bruke en til racing, mens en annen vil gå inn i gatebiler. Likevel må sistnevnte ha minst 400 hestekrefter for å gjøre det bra.

Hvis dette er tilfelle, vil drivverket sannsynligvis bli kombinert med firehjulsdrift. Akkurat som vi ellers kjenner Celica-modellen for.

Det er mulig at systemet blir det samme som det rallyinspirerte GR-Four systemet. Et system som allerede er tilgjengelig i GR Yaris og GR Corolla.

Toyota Celica forventes å bli solgt sammen med neste generasjon GR 86. Det er imidlertid fortsatt ukjent når den nye Toyota Celica offisielt presenteres.

Det er heller ingen informasjon om prisen på den kommende Toyota Celica. Det er heller ikke kjent hvordan den endelige utformingen av Toyota Celica vil se ut.

Vi kan imidlertid trygt regne med en dyr bil i Danmark. Hvis bilen kommer hit. På grunn av utslippsbaserte avgiftsregler koster den lille GR Yaris nesten 800.000 kroner i Danmark, mens pensjonistklare Supra løper opp i over 1 million kroner.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

BYD-forhandlere går konkurs på rad – kundene er rasende

Hjemme i Kina har BYD plutselig og uten forvarsel...

Mercedes verdt 20 millioner kroner omkom i flammer

Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One....

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

Tesla tilbakekaller nye Model Y: Programvareretting utelukket

En produksjonsfeil fra Malaysia påvirker nå 172 Tesla Model...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør –...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...