Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica».
Toyota Celica gjør comeback. Og nå er bilen enda nærmere enn noen gang før. Toyota har varemerkebeskyttet navnet GR Celica.
Dette tyder på at den kommende modellen blir en del av Toyotas GR-program av ytelsesbiler.
Varemerket er registrert av Toyota Motor Corporation i Brasil. Søknaden er datert 15. januar, og den ble offentliggjort av myndighetene 4. februar i år.
Dette melder mediet Drive .
Registreringen gir ingen ytterligere informasjon om den kommende, åttende generasjonen av sportsbilen. Bare navnet er på plass. I hvert fall offisielt.
At Toyota har sikret seg varemerket i Brasil indikerer at GR Celica kan bli solgt i Sør-Amerika. Andre potensielle markeder er Japan og Europa.
Tilgjengelighet avhenger av Toyotas overordnede strategi. Det avhenger også av om bilens drivlinje overholder regionale utslippskrav. Og det er enda vanskeligere enn å sikre seg et navn. Spesielt i Europa.
Ryktene om en retur av Celica har vært utbredt i årevis. Den syvende generasjonen ble avviklet i 2006 uten en direkte etterfølger.
Toyota bekreftet i november 2024 at Celica er på vei. Dette skjedde på et offentlig arrangement i Japan, hvor en senior ansatt snakket om den kommende bilen.
En ny turboladet 2,0-liters firesylindret motor er under utvikling hos Toyota. Den motoren vil mest sannsynlig lande i den kommende Celica.
Flere medier har allerede antydet at det vil være flere versjoner av den motoren. Toyota vil bruke en til racing, mens en annen vil gå inn i gatebiler. Likevel må sistnevnte ha minst 400 hestekrefter for å gjøre det bra.
Hvis dette er tilfelle, vil drivverket sannsynligvis bli kombinert med firehjulsdrift. Akkurat som vi ellers kjenner Celica-modellen for.
Det er mulig at systemet blir det samme som det rallyinspirerte GR-Four systemet. Et system som allerede er tilgjengelig i GR Yaris og GR Corolla.
Toyota Celica forventes å bli solgt sammen med neste generasjon GR 86. Det er imidlertid fortsatt ukjent når den nye Toyota Celica offisielt presenteres.
Det er heller ingen informasjon om prisen på den kommende Toyota Celica. Det er heller ikke kjent hvordan den endelige utformingen av Toyota Celica vil se ut.
Vi kan imidlertid trygt regne med en dyr bil i Danmark. Hvis bilen kommer hit. På grunn av utslippsbaserte avgiftsregler koster den lille GR Yaris nesten 800.000 kroner i Danmark, mens pensjonistklare Supra løper opp i over 1 million kroner.