Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer så godt som hele ledergruppen. Noen stillinger vil forsvinne helt.

Store endringer påvirker for tiden ledelsen i bildelprodusenten Kongsberg Automotive.

Selskapet, som leverer den velkjente Orrefors-girspaken til Volvo, foretar betydelige kutt gjennom en rekke oppsigelser.

Den norske milliardæren Arne Fredly har trådt inn som storaksjonær. Han gjorde det faktisk for mindre enn et år siden. Men det påvirker allerede driften.

Fem av topplederne har sluttet i Kongsberg Automotive. Tre av dem blir sagt opp med umiddelbar virkning.

Disse inkluderer lederne for forretningsområdene Drive Control Systems og Flow Control Systems. Stillingen som Chief Technology Officer vil også bli avskaffet.

Endringene i toppen kommer i kjølvannet av et tidligere lederskifte. I februar i år ble administrerende direktør Linda Nyquist-Evenrud sparket og erstattet.

Det har gått under et år siden Arne Fredly ble en av de største aksjonærene i Kongsberg Automotive, og ifølge norske medier er det hans direkte innflytelse som nå setter svingdørene i gang.

Ytterligere organisatoriske tilpasninger inkluderer nedleggelsen av avdelingen «Industriell ingeniørfag og operasjonell fortreffelighet».

Oppgavene innen markedsføring og kommunikasjon vil også bli betydelig redusert. De vil bli plassert under finansdirektør Erik Magelssen.

Nye ansvarsområder og strukturelle endringer

Erik Magelssen tiltrådte stillingen som finansdirektør 1. juni. Han får dermed en sentral rolle i den nye, strømlinjeformede organisasjonen.

Kongsberg Automotive sier endringene er en del av en større omstrukturering. Målet er å skape et mer fokusert og effektivt selskap.

Den nye strukturen betyr at de to gjenværende forretningsområdene vil få en direkte større betydning.

Men nordmennene er ikke de eneste som må spare penger og gjør det gjennom permitteringer. Storkunden Volvo har nettopp kuttet personalkostnadene med 3000 stillinger.

De aller fleste ansatte forlater merkets hovedkvarter i Gøteborg. Samtidig tyder mye på at merket, som skal spare hele 12 milliarder kroner, nå vil bli enda tettere knyttet til sin kinesiske eier Geely. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i Danmark har alvorlige mangler. Dette kan true både trafikksikkerheten og eiernes lommebøker. Nesten fire av...

Toyota Celica er på vei – japanerne tester en prototype

Toyota sa at de skulle bygge den. Og de holdt ord. I det minste har de første forhandlerne fått se den nye Celicaen. Det...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder kroner på utvikling, ser det nå ut til at elbilmerket Bollinger Motors unngår konkurs. En...

Tesla kollapser i nok et land – 45 prosent er borte

Spanjolene gjør det, svenskene gjør det. Og nå vender også britene ryggen til Tesla. Bare i mai har salget falt med 45 prosent. Det...

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten i Stockholm i 1986, eide statsminister Olof Palme en Volvo 264. I dag er den...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt ut på lasteskipet Morning Midas 3. juni opp fra dekket der en rekke elbiler står...

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig, den akselererer også uventet. Men Stellantis Group kaller den «en standardfunksjon». Den nye elektriske Dodge...

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til å låne et stort milliardbeløp. De nye pengene, som beløper seg til nesten 4 milliarder...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om bord, inkludert 681 hybridbiler og 65 elbiler, brenner utenfor kysten av Alaska etter en dramatisk...

Dette er grunnen til at bilen din går på tomgang på høy hastighet med kald motor

Mange bileiere opplever høyt turtall når de starter fra kaldstart. Men dette er helt normalt og ingenting å bekymre seg for. Det er imidlertid...

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

På mange måter er det den store kalkulatoren som vil bli tatt frem når EU innfører det nye CO2-kvotesystemet ETS2 fra 2027. Både diesel...

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler, inkludert 800 elbiler, om bord. Mannskapet er evakuert ettersom brannen fortsetter å rase. En alvorlig...