Som den siste i en lang rekke bilmerker angrer Aston Martin nรฅ pรฅ elbilplanen. Fokuset mรฅ vรฆre pรฅ hybrider i stedet.
Det er knapt ett รฅr siden Aston Martin inngikk en avtale med amerikanske Lucid Motors om en felles plattform for elbiler.
De fรธrste bilene skulle allerede vรฆre klare i 2025. Men nรฅ trekker det britiske merket de planene.
Det skriver Autocar pรฅ toppen av et intervju med styreleder Lawrence Stroll.
โ Vi planla en lansering i slutten av 2025. Og vi var klare til รฅ gjรธre det. Men det ser ut til at det er mye mer hype om elbiler, politisk drevne eller ikke, enn det sjรฅfรธrene ser etter, spesielt nรฅr det kommer til Aston Martins prispunkt, sier Stroll.
LES OGSร : Flere bilforhandlere havner pรฅ en skammelig dansk liste
Av samme grunn stรฅr merket nรฅ fast pรฅ at forbrenningsmotoren ogsรฅ skal vรฆre med i det neste tiรฅret.
Det er ikke mer enn tre รฅr siden at Aston Martin kom med en lignende kunngjรธring. Den gang trodde merket at det nok ville komme elbiler. De var bare ikke klare ennรฅ.
Og nรฅ er de nesten her. Bilene er forstรฅtt. Men nรฅ er det kundenes etterspรธrsel som fรฅr merket til รฅ trรฅkke pรฅ bremsen.
Aston Martin er imidlertid ikke alene om dette. Ford, som Aston Martin faktisk var eid av mellom 1991 og 2007, finner nรฅ ogsรฅ bremsene. Faktisk av nรธyaktig samme grunn. Nemlig at det er mer fornuftig akkurat nรฅ รฅ satse pรฅ hybridbiler.
Det er imidlertid ogsรฅ merker som insisterer pรฅ at elbiler er eneste lรธsning. Hos Alfa Romeo er de spesielt opptatt av รฅ legge forbrenningsmotoren i graven.
I motsetning til mange av konkurrentene, nekter imidlertid italienerne รฅ ta en ting spesielt over til de elektriske modellene. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!