9. mai, 2025

Bilgigant fyrer 1.800 folk ojeblikket – «Det er nodvendigt»

Tyske Thyssenkrupp, som lever av bilindustrien, er nå under et så stort økonomisk press at det haster med å finne og kutte 1800 jobber. En leder kaller det nødvendig.

Den tyske industrigiganten Thyssenkrupp vil snarest si opp 1800 ansatte i sin bilavdeling.

Beslutningen ble tatt fordi lønnskostnader og generelle kostnader overstiger en generell svak etterspørsel i bilindustrien.

"Utsiktene for den globale bilindustrien er fortsatt svake," sa Volkmar Dinstuhl, leder for selskapets bildivisjon, til avisen waz.de.

Bilindustrien står overfor en periode med betydelige utfordringer, og nå tar industribedriften Thyssenkrupp konsekvensene ved å gå i gang med omfattende kostnadsreduserende tiltak.

Selskapet, som opererer som en av de største leverandørene av bildeler over hele verden, planlegger å redusere arbeidsstokken med omtrent 1800 ansatte.

1.800 personer følger 11.000 permitteringer fra i fjor

– Produksjonsvolumene er stadig under historiske lavmål. Diskusjoner om nye tariffer skaper ytterligere usikkerhet, sier Volkmar Dinstuhl.

Permitteringsrunden er en del av et bredere handlingsprogram som skal gjøre det mulig for Thyssenkrupp å finne 150 millioner euro på bunnlinjen.

Som en del av spareplanene vil selskapet innføre en ansettelsesstopp som særlig vil ramme de best betalte ansatte.

Det er foreløpig ikke klart hvilke spesifikke fabrikker eller avdelinger som vil bli mest berørt av besparelsene.

Nedgangen i bilindustrien har allerede fått betydelige konsekvenser for flere store selskaper i bransjen.

Selskaper som Volkswagen, Nissan og Stellantis har alle gjort det klart at flere tusen jobber skal kuttes. Akkurat som flere fabrikker skal legges ned.

Dette skyldes først og fremst at fabrikkene er innrettet mot produksjon som ikke lenger er etterspurt. I hvert fall ikke i samme tempo som før.

Thyssenkrupp har allerede hatt et utfordrende 2024. Tilbake i november ba ledelsen 11 000 mennesker om å dra. Og nå skal ytterligere 1800 personer kuttes. Blå. fordi antall bestillinger har krympet med 10 prosent.

– Vi kan ikke unngå kravene fra markedet, selv om vi fortsetter å tro på vår tekniske ekspertise og investerer forsiktig i fremtidig vekst, sier Dinstuhl.

Kerstin Ney, HR-direktør i bilavdelingen, anser oppsigelsene som en nødvendig handling for å opprettholde konkurranseevnen og sikre arbeidsplasser i selskapet på lang sikt.

– Vi vil søke løsninger sammen med tillitsvalgte for å minimere påvirkningen på de ansatte, sier Ney.

Thyssenkrupp Automotive Technology har i dag cirka 31 000 ansatte over hele verden. Bilindustrien er tyskernes største forretningsområde.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Verdens sjeldneste BMW er til salgs for millioner

Det er kun 50 stykker tilgjengelig. Noe som gjør...

Sparket 1300 ansatte – bilmerket gjenoppstår etter 14 år

Det spanske bilmerket Santana Motor permitterte sine siste 1341...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper...

Bilmerke i krise – splitter ny fabrikk kan bli forlatt

Det går så dårlig hos Volvo at en helt...

Nå kollapser også Tesla i Kina – 25 prosent er borte

I verdens største bilmarked har sjåfører begynt å vende...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper de nå å betale store bøter for å overskride en ny CO2-grense. Bilmerker i EU...

USA vil fjerne alt stotte til elbiler

Republikanerne ønsker å fjerne den føderale støtten til elbiler som Ford Mustang Mach-E og Chevrolet Blazer EV. Støtten er på opptil 52 000 kroner...

Toyota taper 125 millioner kroner om dagen

De nye amerikanske tollsatsene på biler skader Toyota. Faktisk er det så ille at japanerne taper 125 millioner kroner hver dag. Toyota forventer nå...

Nå kollapser også Tesla i Kina – 25 prosent er borte

I verdens største bilmarked har sjåfører begynt å vende seg til Tesla. Faktisk kan det allerede sees direkte i salgstallene. Tesla og Elon Musk...

Bilmerket Yugo gjenopplives – første bil klar i 2027

I disse dager viser det gjenfødte Yugo-merket frem en konseptbil i München i Tyskland. Bilen skal etter planen lanseres på markedet i 2027. Det...

Volvo gjenoppliver navnet XC70 – men alt er annerledes

Den nye Volvo XC70 er ikke lenger en stasjonsvogn, men en høy SUV med hybridteknologi – og den kommer kanskje aldri til Danmark. Volvo...

Volvo vekker XC70 til live – men alt er nytt

Nye XC70 er en ladbar hybrid med 20 mil rekkevidde i Kina, men den ikoniske stasjonsvognen er nå blitt en SUV – og lanseres...

Bilmerke lagt ut for salg for 39 milliarder

Volvos søstermerke Zeekr er til salgs for 39 milliarder kroner. Kjøperen er allerede funnet. Bilprodusenten Geely Holding har lagt inn et offisielt bud på...