Tyske Thyssenkrupp, som lever av bilindustrien, er nå under et så stort økonomisk press at det haster med å finne og kutte 1800 jobber. En leder kaller det nødvendig.
Den tyske industrigiganten Thyssenkrupp vil snarest si opp 1800 ansatte i sin bilavdeling.
Beslutningen ble tatt fordi lønnskostnader og generelle kostnader overstiger en generell svak etterspørsel i bilindustrien.
"Utsiktene for den globale bilindustrien er fortsatt svake," sa Volkmar Dinstuhl, leder for selskapets bildivisjon, til avisen waz.de.
Bilindustrien står overfor en periode med betydelige utfordringer, og nå tar industribedriften Thyssenkrupp konsekvensene ved å gå i gang med omfattende kostnadsreduserende tiltak.
Selskapet, som opererer som en av de største leverandørene av bildeler over hele verden, planlegger å redusere arbeidsstokken med omtrent 1800 ansatte.
1.800 personer følger 11.000 permitteringer fra i fjor
– Produksjonsvolumene er stadig under historiske lavmål. Diskusjoner om nye tariffer skaper ytterligere usikkerhet, sier Volkmar Dinstuhl.
Permitteringsrunden er en del av et bredere handlingsprogram som skal gjøre det mulig for Thyssenkrupp å finne 150 millioner euro på bunnlinjen.
Som en del av spareplanene vil selskapet innføre en ansettelsesstopp som særlig vil ramme de best betalte ansatte.
Det er foreløpig ikke klart hvilke spesifikke fabrikker eller avdelinger som vil bli mest berørt av besparelsene.
Nedgangen i bilindustrien har allerede fått betydelige konsekvenser for flere store selskaper i bransjen.
Selskaper som Volkswagen, Nissan og Stellantis har alle gjort det klart at flere tusen jobber skal kuttes. Akkurat som flere fabrikker skal legges ned.
Dette skyldes først og fremst at fabrikkene er innrettet mot produksjon som ikke lenger er etterspurt. I hvert fall ikke i samme tempo som før.
Thyssenkrupp har allerede hatt et utfordrende 2024. Tilbake i november ba ledelsen 11 000 mennesker om å dra. Og nå skal ytterligere 1800 personer kuttes. Blå. fordi antall bestillinger har krympet med 10 prosent.
– Vi kan ikke unngå kravene fra markedet, selv om vi fortsetter å tro på vår tekniske ekspertise og investerer forsiktig i fremtidig vekst, sier Dinstuhl.
Kerstin Ney, HR-direktør i bilavdelingen, anser oppsigelsene som en nødvendig handling for å opprettholde konkurranseevnen og sikre arbeidsplasser i selskapet på lang sikt.
– Vi vil søke løsninger sammen med tillitsvalgte for å minimere påvirkningen på de ansatte, sier Ney.
Thyssenkrupp Automotive Technology har i dag cirka 31 000 ansatte over hele verden. Bilindustrien er tyskernes største forretningsområde.