12. mars, 2025

Bilgigant fyrer 1.800 folk ojeblikket – «Det er nodvendigt»

Tyske Thyssenkrupp, som lever av bilindustrien, er nå under et så stort økonomisk press at det haster med å finne og kutte 1800 jobber. En leder kaller det nødvendig.

Den tyske industrigiganten Thyssenkrupp vil snarest si opp 1800 ansatte i sin bilavdeling.

Beslutningen ble tatt fordi lønnskostnader og generelle kostnader overstiger en generell svak etterspørsel i bilindustrien.

"Utsiktene for den globale bilindustrien er fortsatt svake," sa Volkmar Dinstuhl, leder for selskapets bildivisjon, til avisen waz.de.

Bilindustrien står overfor en periode med betydelige utfordringer, og nå tar industribedriften Thyssenkrupp konsekvensene ved å gå i gang med omfattende kostnadsreduserende tiltak.

Selskapet, som opererer som en av de største leverandørene av bildeler over hele verden, planlegger å redusere arbeidsstokken med omtrent 1800 ansatte.

1.800 personer følger 11.000 permitteringer fra i fjor

– Produksjonsvolumene er stadig under historiske lavmål. Diskusjoner om nye tariffer skaper ytterligere usikkerhet, sier Volkmar Dinstuhl.

Permitteringsrunden er en del av et bredere handlingsprogram som skal gjøre det mulig for Thyssenkrupp å finne 150 millioner euro på bunnlinjen.

Som en del av spareplanene vil selskapet innføre en ansettelsesstopp som særlig vil ramme de best betalte ansatte.

Det er foreløpig ikke klart hvilke spesifikke fabrikker eller avdelinger som vil bli mest berørt av besparelsene.

Nedgangen i bilindustrien har allerede fått betydelige konsekvenser for flere store selskaper i bransjen.

Selskaper som Volkswagen, Nissan og Stellantis har alle gjort det klart at flere tusen jobber skal kuttes. Akkurat som flere fabrikker skal legges ned.

Dette skyldes først og fremst at fabrikkene er innrettet mot produksjon som ikke lenger er etterspurt. I hvert fall ikke i samme tempo som før.

Thyssenkrupp har allerede hatt et utfordrende 2024. Tilbake i november ba ledelsen 11 000 mennesker om å dra. Og nå skal ytterligere 1800 personer kuttes. Blå. fordi antall bestillinger har krympet med 10 prosent.

– Vi kan ikke unngå kravene fra markedet, selv om vi fortsetter å tro på vår tekniske ekspertise og investerer forsiktig i fremtidig vekst, sier Dinstuhl.

Kerstin Ney, HR-direktør i bilavdelingen, anser oppsigelsene som en nødvendig handling for å opprettholde konkurranseevnen og sikre arbeidsplasser i selskapet på lang sikt.

– Vi vil søke løsninger sammen med tillitsvalgte for å minimere påvirkningen på de ansatte, sier Ney.

Thyssenkrupp Automotive Technology har i dag cirka 31 000 ansatte over hele verden. Bilindustrien er tyskernes største forretningsområde.

Latest

Don't miss

Vant kjendis Lamborghini – vil ha 7 millioner for den

Popstjernen Shakira ga bort Lamborghini Urus gratis. Men nå...

Volvo vraket for 25 år siden – Lennart får fartsbot nå

For 25 år siden vraket Lennart «Lillen» Wallin sin...

Ford får 33 milliarder – viktig garanti forsvinner

Ford i Europa mottar nå milliarder av danske kroner...

Norge forbyr trafikkalarm – boten er på 10.000 kroner

Den norske regjeringen er ikke i tvil. Landets sjåfører...

Elbilløp avlyst permanent

Den svenske motorsportserien STCC, som kun kjøres med elbiler,...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Trump roser Tesla og Musk foran Det hvite hus – og lover å kjøpe en selv

En rekke Tesla-biler parkert foran Det hvite hus stjal rampelyset da Trump plutselig erklærte sin kjærlighet til Elon Musks elbiler – og bestilte en...

Ingen vil ha Scanias elbiler: 0,26 prosent kjører på strøm

Scania satser alt på én ting – nemlig elektriske lastebiler. Innen 2040 skal dieselbilene være borte. Men ingen kjøper de elektriske alternativene. Scanias ordrebok...

Porsche forventer å tape 150 milliarder på Volkswagen

Holdingselskapet bak Porsche, Porsche SE, regner med å tape hele 150 milliarder kroner fordi Volkswagen har blitt mindre verdt. Porsche SE, største aksjonær i...

Skoda kommer med vill påstand: Hunder foretrekker elbiler

Ifølge tsjekkiske Skoda er det ingen tvil om hva hunder foretrekker å bli fraktet rundt i. Nemlig elbiler. Det er imidlertid knapt bevis for...

Søppelplassen fylles opp med nyere elbiler – ingen vet hvorfor

Nå begynner også de nyere elbilene å fylle opp skrotplassene rundt her. Elbiler er spesielt populære på et bilopphuggeri i San Francisco. De første...

Beste elbil for under 300 000 kr? Det er her du får mest for pengene, sier studie

Hvilken elbil til under 300 000 kr gir mest verdi? Nettstedet har analysert markedet og funnet de beste valgene basert på rekkevidde, utstyr og...

Dansker gidder ikke kjøre Tesla – skyld på Musk

Danske firmabilsjåfører gidder ikke lenger kjøre Teslaer. Musk får skylden. Men også de kinesiske alternativene blir valgt. Danske firmabilsjåfører sier nei til flåter av...

Ford får 33 milliarder – viktig garanti forsvinner

Ford i Europa mottar nå milliarder av danske kroner i støtte fra morselskapet i USA. Med pengene forsvinner en garanti fra USA. Fords tyske...

Bilfabrikk er forbudt – 2000 mister jobben

En batterifabrikk i Sverige skulle ha skapt 2000 arbeidsplasser. Men nå blir det uansett ikke noe av, ifølge både myndighetene og de kinesiske eierne....

Jaguar på elbiler: Vi mister 85 prosent av kundene

Jaguar er godt klar over at overgangen til kun å bygge elbiler vil koste kundene. Det er anslått at 85 prosent vil slippe unna....

Tesla-aksjen kollapser – 500 milliarder kroner er borte

Teslas aksje er på god vei mot en kollaps. De siste dagene har nesten 500 milliarder kroner gått opp i røyk. Elon Musk alene...

Ford tilbakekaller 26 000 hybridbiler over brannfare

Det er ikke bare i Danmark Ford har problemer med plug-in hybrider. Den engelske importøren tilbakekaller nå 26.000 biler uten å ha en forsendelse...