Haas F1 Team og Toyotas ytelsesavdeling Gazoo Racing har startet et teknisk samarbeid, meldte partnerne fredag morgen dansk tid.
Toyota gjør comeback i Formel 1 etter at japanerne forlot sporten i 2009. Det er inngått et teknisk samarbeid med Haas F1.
Det bekrefter partnerne i en pressemelding fredag morgen dansk tid.
Det nye samarbeidet betyr imidlertid ikke mer enn at Haas vil fortsette å kjøpe så mye som mulig fra Ferrari – inkludert motor – hvert år.
I stedet handler Haas sitt nye partnerskap med Toyota om utvikling og utveksling av teknisk kunnskap, ingeniører, unge sjåfører og produksjon. Dette gir Haas tilgang til vindtunnelen som Toyota har beholdt i Tyskland, selv om fabrikken faktisk forlot Formel 1 for mange år siden.
– Å ha en verdensleder i bilindustrien til å støtte og jobbe med organisasjonen vår når de søker å utvikle og akselerere sin egen tekniske og ingeniørkompetanse; det er rett og slett et partnerskap med åpenbare fordeler for begge parter, sier Haas-teamets rektor Ayao Komatsu.
Med den nye avtalen med Haas er døren enda tettere for Toyota, dersom japanerne bestemmer seg for at de vil tilbake til Formel 1 enda mer.
– Ved å konkurrere sammen med Moneygram Haas F1 Team på høyeste nivå innen motorsport, har vi som mål å utvikle førere, ingeniører og mekanikere, sier Tomoya Takahashi, president i Gazoo Racing Company.
Toyota vant aldri noe i Formel 1, da fabrikken fullførte 139 runder i serien. Beste resultat var en 4. plass i konstruktørmesterskapet i 2005-sesongen.