Stellantis betaler nå konsulentfirmaet McKinsey for å undersøke om konsernet på en eller annen måte kan overleve et salg av blant annet Alfa Romeo.
Fallende salgstall og nytt USA i USA legger press på Stellantis. Konsulentfirmaet McKinsey vil nå gi råd om skjebnen til Maserati og Alfa Romeo under midlertidig administrerende direktør John Elkann.
Bilkonsernet Stellantis står overfor utfordringer med de italienske merkene Maserati og Alfa Romeo. Derfor er konsulentfirmaet McKinsey hyret inn for å undersøke fremtiden til de to merkene.
Presset skyldes blant annet fallende salgstall og nye tariffer i USA.
Det er den midlertidige administrerende direktøren John Elkann, som tok over etter sparkingen av Carlos Tavares i desember, som skal ha satt i gang prosessen.
Dette melder nyhetsbyrået Bloomberg .
Informasjonen kommer fra anonyme kilder tett på prosessen. Planene er fortsatt på et veldig tidlig stadium.
Stellantis' primære mål er å forbedre økonomien til merkevarene. Både Maserati og Alfa Romeo har opplevd betydelig nedgang i salget. De sliter også med massive underskudd på daglig basis.
Konsulentene fra McKinsey vil analysere ulike strategiske alternativer. Dette kan inkludere partnerskap med andre selskaper.
Å skille Maserati og Alfa Romeo helt fra Stellantis-gruppen er også et alternativ som de hundeørede konsulentene har blitt bedt om å vurdere.
Interessen for de historiske italienske merkene er allerede tilstede. Ifølge Bloombergs kilder har flere asiatiske bilprodusenter vist interesse for enten å anskaffe merkene eller inngå et samarbeid med Stellantis.
Økonomisk press og fallende salg
Situasjonen forverres av nye amerikanske tollsatser. 25-prosentsatsen som ble innført av Donald Trump, rammer Stellantis hardt.
Oppgavene kan koste konsernet store summer.
Spesielt Maserati merker konsekvensene. Omtrent 35 til 40 prosent av Maserati sine kunder er i USA. Alle biler for det amerikanske markedet skal importeres fra Europa.
Maserati har ingen produksjonsanlegg utenfor Europa. Dette gjør merket sårbart for importavgifter. Lønnsomheten til både Alfa Romeo og Maserati, som allerede sliter, er derfor ekstra presset.
Maseratis salg falt betydelig i fjor. Salget ble mer enn halvert. Dette resulterte i et driftsunderskudd på 260 millioner euro. Det tilsvarer rundt 1,9 milliarder danske kroner.
De økonomiske vanskelighetene har allerede fått konsekvenser. Tidligere i år kuttet Stellantis Maseratis budsjett.
Investeringsbudsjettet ble redusert med 1,6 milliarder euro, cirka 11,9 milliarder danske kroner. Dette førte til kansellering av planlagte nye modeller. Blå. en angivelig lynrask elbil. Les mer om det her .
Fremtidige muligheter og markedsutfordringer
Eksperter har spekulert i Stellantis strategi i flere måneder. Spørsmålet er hvor lenge konsernet vil holde på tapsgivende merkevarer. Den nåværende administrerende direktøren i Stellantis er John Elkann. Han innehar stillingen midlertidig.
Carlos Tavares var administrerende direktør fra januar 2021 til desember 2024. Siden den gang har ledelsen i det store bilkonsernet vært under midlertidig ledelse.
Fremtiden til Maserati og Alfa Romeo avhenger nå av McKinseys analyse. Stellantis må ta viktige beslutninger om veien videre for de to ikoniske merkene. Alternativene spenner fra restrukturering til avhending.
Utfordringene med toll og fallende salg krever handling, og gjerne nå. Stellantis søker nå ekstern rådgivning for å finne den beste løsningen for de tradisjonelle italienske bilmerkene.
På Boosted.dk kan du lese mye mer om både Maserati og Alfa Romeo. Vi følger også Stellantis-gruppen tett. Du kan få siste nytt fra bilverdenen her.