15. april, 2025

Bilgruppe betaler for å kvitte seg med Alfa Romeo

Stellantis betaler nå konsulentfirmaet McKinsey for å undersøke om konsernet på en eller annen måte kan overleve et salg av blant annet Alfa Romeo.

Fallende salgstall og nytt USA i USA legger press på Stellantis. Konsulentfirmaet McKinsey vil nå gi råd om skjebnen til Maserati og Alfa Romeo under midlertidig administrerende direktør John Elkann.

Bilkonsernet Stellantis står overfor utfordringer med de italienske merkene Maserati og Alfa Romeo. Derfor er konsulentfirmaet McKinsey hyret inn for å undersøke fremtiden til de to merkene.

Presset skyldes blant annet fallende salgstall og nye tariffer i USA.

Det er den midlertidige administrerende direktøren John Elkann, som tok over etter sparkingen av Carlos Tavares i desember, som skal ha satt i gang prosessen.

Dette melder nyhetsbyrået Bloomberg .

Informasjonen kommer fra anonyme kilder tett på prosessen. Planene er fortsatt på et veldig tidlig stadium.

Stellantis' primære mål er å forbedre økonomien til merkevarene. Både Maserati og Alfa Romeo har opplevd betydelig nedgang i salget. De sliter også med massive underskudd på daglig basis.

Konsulentene fra McKinsey vil analysere ulike strategiske alternativer. Dette kan inkludere partnerskap med andre selskaper.

Å skille Maserati og Alfa Romeo helt fra Stellantis-gruppen er også et alternativ som de hundeørede konsulentene har blitt bedt om å vurdere.

Interessen for de historiske italienske merkene er allerede tilstede. Ifølge Bloombergs kilder har flere asiatiske bilprodusenter vist interesse for enten å anskaffe merkene eller inngå et samarbeid med Stellantis.

Økonomisk press og fallende salg

Situasjonen forverres av nye amerikanske tollsatser. 25-prosentsatsen som ble innført av Donald Trump, rammer Stellantis hardt.

Oppgavene kan koste konsernet store summer.

Spesielt Maserati merker konsekvensene. Omtrent 35 til 40 prosent av Maserati sine kunder er i USA. Alle biler for det amerikanske markedet skal importeres fra Europa.

Maserati har ingen produksjonsanlegg utenfor Europa. Dette gjør merket sårbart for importavgifter. Lønnsomheten til både Alfa Romeo og Maserati, som allerede sliter, er derfor ekstra presset.

Maseratis salg falt betydelig i fjor. Salget ble mer enn halvert. Dette resulterte i et driftsunderskudd på 260 millioner euro. Det tilsvarer rundt 1,9 milliarder danske kroner.

De økonomiske vanskelighetene har allerede fått konsekvenser. Tidligere i år kuttet Stellantis Maseratis budsjett.

Investeringsbudsjettet ble redusert med 1,6 milliarder euro, cirka 11,9 milliarder danske kroner. Dette førte til kansellering av planlagte nye modeller. Blå. en angivelig lynrask elbil. Les mer om det her .

Fremtidige muligheter og markedsutfordringer

Eksperter har spekulert i Stellantis strategi i flere måneder. Spørsmålet er hvor lenge konsernet vil holde på tapsgivende merkevarer. Den nåværende administrerende direktøren i Stellantis er John Elkann. Han innehar stillingen midlertidig.

Carlos Tavares var administrerende direktør fra januar 2021 til desember 2024. Siden den gang har ledelsen i det store bilkonsernet vært under midlertidig ledelse.

Fremtiden til Maserati og Alfa Romeo avhenger nå av McKinseys analyse. Stellantis må ta viktige beslutninger om veien videre for de to ikoniske merkene. Alternativene spenner fra restrukturering til avhending.

Utfordringene med toll og fallende salg krever handling, og gjerne nå. Stellantis søker nå ekstern rådgivning for å finne den beste løsningen for de tradisjonelle italienske bilmerkene.

På Boosted.dk kan du lese mye mer om både Maserati og Alfa Romeo. Vi følger også Stellantis-gruppen tett. Du kan få siste nytt fra bilverdenen her.

Latest

Don't miss

Importen av kinesiske elbiler har falt med 97 prosent

Tollvesenet fungerer. I hvert fall som bremse i Nord-Amerika,...

BBS overlever konkursen for 5. gang – blir tysk igjen

Det tyrkiske holdingselskapet ISH Group kunne ikke redde BBS...

Et annet bilmerke forbyr all eksport til USA

Mitsubishi har et enormt lager av biler i USA....

Mekaniker fyrte for 100 liter diesel

En irsk mekaniker er dømt og sparket fra jobben...

Krisen fortsetter – bilindustrien er den verste på 70 år

Bilindustrien er, med noen få lyspunkter, et forferdelig sted...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Trump vurderer å droppe 25% toll på alle biler

Donald Trump vurderer å utsette de kontroversielle biltollene for å gi bilprodusenter som General Motors, Ford og Stellantis tid til å flytte produksjonen tilbake...

Rasende over elbil – lånebil koster 20.000 kroner per måned

Norske Jaguar I-Pace-eier Stian W. Aakeberg har ventet nesten ett år på nytt batteri til elbilen sin. I mellomtiden kjører han lånebil til 20.000...

Et annet bilmerke forbyr all eksport til USA

Mitsubishi har et enormt lager av biler i USA. Men når det er tomt, forventes prisene å stige. Japanerne har stoppet all eksport til...

Michael Schumacher har skrevet under

Med hjelp fra sin kone har Formel 1-legenden Michael Schumacher satt signaturen sin på en unik hjelm for å samle inn penger til «Race...

Tesla måtte betale for feil på 100 000 biler

Direktøren for det hele, Elon Musk, har allerede sagt at det blir dyrt når Tesla skal betale for nye datamaskiner for 100.000 biler. Men...

Oppsagt bildirektør må betale tilbake 175.000.000 kroner

Stellantis' aksjonærer krever nå at konsernets tidligere direktør, som ble sparket i desember i fjor, betaler tilbake 175 millioner kroner av lønnen. Misfornøyde aksjonærer...

Tysk bilmerke konkurs etter 42 år – ansatte truet

11. april i år begjærte det lille, tidligere tyske bilmerket Isdera AG, som ble solgt til en kinesisk investor i 2016, seg konkurs ved...

McMurtry Spéirling henger i luften i 0 km/t

McMurtry Spéirling kan henge i lufta. Selv om den ikke beveger seg. Så mye downforce plager den gale bilen. Elbilen McMurtry Spéirling bruker en...

Audi tilbakekaller 6000 biler i Danmark med alvorlig feil

6.000 av de totalt 110.000 bilene som Audi for tiden tilbakekaller med alvorlige bremsefeil, kjører rundt i Danmark. Nå skal bilene på verksted. Rundt...

Scania kjøper konkursrammet bilfabrikk – sparer 260 arbeidsplasser

Med oppkjøpet av Northvolt Systems Industrial Division sikrer Scania 260 spesialister innen batteriteknologi for fremtidens elektriske terrengmaskiner. Scania har kjøpt Northvolt Systems Industrial Division....

Antallet hensynsløse sjåfører gikk ned med 33 prosent i 2024

På bare to år har antallet siktede fyllesjåfører gått betydelig ned. Det betyr også at langt færre biler blir beslaglagt og til slutt beslaglagt....

Så mange milliarder taper Danmark på elbiler hvert år

Statens årsregnskap viser stor nedgang i inntekter fra tinglysingsavgift. Populariteten til elbiler kommer til en høy pris, og nå er avtalen satt til å...