Bilgruppe betaler for å kvitte seg med Alfa Romeo

Stellantis betaler nå konsulentfirmaet McKinsey for å undersøke om konsernet på en eller annen måte kan overleve et salg av blant annet Alfa Romeo.

Fallende salgstall og nytt USA i USA legger press på Stellantis. Konsulentfirmaet McKinsey vil nå gi råd om skjebnen til Maserati og Alfa Romeo under midlertidig administrerende direktør John Elkann.

Bilkonsernet Stellantis står overfor utfordringer med de italienske merkene Maserati og Alfa Romeo. Derfor er konsulentfirmaet McKinsey hyret inn for å undersøke fremtiden til de to merkene.

Presset skyldes blant annet fallende salgstall og nye tariffer i USA.

Det er den midlertidige administrerende direktøren John Elkann, som tok over etter sparkingen av Carlos Tavares i desember, som skal ha satt i gang prosessen.

Dette melder nyhetsbyrået Bloomberg .

Informasjonen kommer fra anonyme kilder tett på prosessen. Planene er fortsatt på et veldig tidlig stadium.

Stellantis' primære mål er å forbedre økonomien til merkevarene. Både Maserati og Alfa Romeo har opplevd betydelig nedgang i salget. De sliter også med massive underskudd på daglig basis.

Konsulentene fra McKinsey vil analysere ulike strategiske alternativer. Dette kan inkludere partnerskap med andre selskaper.

Å skille Maserati og Alfa Romeo helt fra Stellantis-gruppen er også et alternativ som de hundeørede konsulentene har blitt bedt om å vurdere.

Interessen for de historiske italienske merkene er allerede tilstede. Ifølge Bloombergs kilder har flere asiatiske bilprodusenter vist interesse for enten å anskaffe merkene eller inngå et samarbeid med Stellantis.

Økonomisk press og fallende salg

Situasjonen forverres av nye amerikanske tollsatser. 25-prosentsatsen som ble innført av Donald Trump, rammer Stellantis hardt.

Oppgavene kan koste konsernet store summer.

Spesielt Maserati merker konsekvensene. Omtrent 35 til 40 prosent av Maserati sine kunder er i USA. Alle biler for det amerikanske markedet skal importeres fra Europa.

Maserati har ingen produksjonsanlegg utenfor Europa. Dette gjør merket sårbart for importavgifter. Lønnsomheten til både Alfa Romeo og Maserati, som allerede sliter, er derfor ekstra presset.

Maseratis salg falt betydelig i fjor. Salget ble mer enn halvert. Dette resulterte i et driftsunderskudd på 260 millioner euro. Det tilsvarer rundt 1,9 milliarder danske kroner.

De økonomiske vanskelighetene har allerede fått konsekvenser. Tidligere i år kuttet Stellantis Maseratis budsjett.

Investeringsbudsjettet ble redusert med 1,6 milliarder euro, cirka 11,9 milliarder danske kroner. Dette førte til kansellering av planlagte nye modeller. Blå. en angivelig lynrask elbil. Les mer om det her .

Fremtidige muligheter og markedsutfordringer

Eksperter har spekulert i Stellantis strategi i flere måneder. Spørsmålet er hvor lenge konsernet vil holde på tapsgivende merkevarer. Den nåværende administrerende direktøren i Stellantis er John Elkann. Han innehar stillingen midlertidig.

Carlos Tavares var administrerende direktør fra januar 2021 til desember 2024. Siden den gang har ledelsen i det store bilkonsernet vært under midlertidig ledelse.

Fremtiden til Maserati og Alfa Romeo avhenger nå av McKinseys analyse. Stellantis må ta viktige beslutninger om veien videre for de to ikoniske merkene. Alternativene spenner fra restrukturering til avhending.

Utfordringene med toll og fallende salg krever handling, og gjerne nå. Stellantis søker nå ekstern rådgivning for å finne den beste løsningen for de tradisjonelle italienske bilmerkene.

På Boosted.dk kan du lese mye mer om både Maserati og Alfa Romeo. Vi følger også Stellantis-gruppen tett. Du kan få siste nytt fra bilverdenen her.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbil må lades 12 ganger for å kjøre 1000 kilometer

Den nye Citroën e-C3 imponerer ikke nordmannen Bjorn Nyland,...

Tesla kollapser i Europa – 49 prosent er borte

Tesla kollapser i Europa. Nesten halvparten av salget har...

Skjer 1. juli – flere sjåfører vil få bod i Danmark

Det kan fort bli dyrt å kjøre med sommerdekk...

Ladeoperatør: Elbileiere betaler 70 prosent for mye

Enten er det ladeleverandørene som lurer elbileiere som kjører...

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som lar sjåfører lage sin egen syntetiske bensin ved hjelp av strøm fra solceller. En banebrytende...

Porsche slutter å selge brukte elbiler

I England oppfordrer Porsche-importøren sine forhandlere til å slutte å selge brukte elbiler. Årsaken er frykten for batteribranner. Porsche har stoppet bruktsalget av elbilen...

Dekkkrok koster ung mann førerkortet og 6000 kroner

En smultring på offentlig vei endte opp med å koste en ung mann førerkortet og en bot på 6000 kroner. Det er å «se...

Nissan Skyline beslaglagt for «antisosial kjøring»

Det er ikke bare i Danmark og Østerrike at myndighetene tar biler fra sjåførene. I Nord-Irland måtte en Skyline-eier overlevere nøklene til politiet torsdag...

Alpine bekrefter: Ny gatebil får V6-motor med 1000 hestekrefter

Alpine bekrefter at en superbil inspirert av Alpenglow-konseptet med V6-motor og 1000 hestekrefter har fått grønt lys. Alpine har som mål å lansere merkets...

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...