Det går så dårlig hos Volvo at en helt ny bilfabrikk kan ende opp med å bli overflødig og i verste fall forlatt. Regnskapet viser også at nye biler selger dårlig.
For bare noen få år siden var Volvo sikre på at det kinesiske merket kunne selge 1,2 millioner biler i Europa innen 2026.
Men nå ser det ut til at en helt ny fabrikk i Slovakia, som ikke engang er ferdig ennå, kommer til å bli en unødvendig byrde for merket.
Dette kom frem da bilmerket la frem kvartalsregnskapet i går. Den tilbakevendte direktøren Håkan Samuelsson insisterer på at elbiler er fremtiden.
Men salget av elbiler går fryktelig for de kinesiske svenskene. Salget har falt med 15 prosent sammenlignet med hva som har skjedd i 2025 så langt. Og i mars stupte den med hele 26 prosent.
Så nå håper Håkan Samuelsson at andre merker i Geely-gruppen kanskje kan fylle noe av kapasiteten som Volvo selv ikke kan bruke.
Ønsker hjelp fra kinesiske eiere
– Det er fortsatt en del av programmet vårt. Og akkurat nå undersøker vi selvfølgelig programmene som skal bygges på fabrikken.
– Og jeg synes også vi burde se litt nærmere på mulighetene for å bringe andre Geely-merker hit.
– Polestar har selvsagt også biler på lager. Dette er noe vi undersøker. Hvis de også kan bidra til å dele fabrikken, ville det selvsagt være veldig bra for oss.
– Fordi det til syvende og sist er en kostnad som må bæres med produksjonsvolumet i fabrikken, sa Håkan Samuelsson i forbindelse med publiseringen av regnskapet.
Men de dårlige nyhetene stopper ikke der. For det går også dårlig for det nye flaggskipet EX90. Bilen selger dårligere enn flere av Volvos eldre og fortsatt bensindrevne modeller.
Selv på fabrikken i USA, der den nye toppmodellen bygges, har ikke de ansatte nok å gjøre.
Uansett kan ikke Volvo utnytte kapasiteten de faktisk har bygget opp. Tilbake i Slovakia har Volvo en fabrikk verdt 8,8 milliarder danske kroner. Her kan man bygge 250 000 biler per år. Men det tallet høres nå mer urealistisk ut enn noensinne.
I februar annonserte merket at de hadde solgt i underkant av 780 000 biler på verdensbasis. Volvo må også hanskes med en aksjeverdi som nådde et nytt, men rekordlavt nivå i begynnelsen av april. Les mer om det her .