Det kinesiske bilmerket Neta Auto kan snart være en saga blott. I januar forsvant 98 prosent av salget. Over 1700 ansatte vil miste jobben.
Elbilmerket Neta Auto står overfor konkurs etter en bemerkelsesverdig salgskollaps i februar og omfattende økonomiske utfordringer.
Kinesiske medier skriver at selskapet allerede legger ned utviklingsavdelingen. Dette innebærer at ansatte har fått tilbud om å si opp.
Det er rapportert at rundt 200 av totalt cirka 1700 ansatte allerede har sagt opp.
Den negative situasjonen har forsterket seg etter et stort salg. Data fra China EV DataTracker viser at Neta så en nedgang på 98 prosent i bilsalget i januar 2024 sammenlignet med samme periode året før.
Dette melder CarNewsChina .
I februar klarte selskapet å selge i underkant av 400 biler, som er en så liten del av det enorme kinesiske markedet at det ikke spiller noen rolle.
Tallet representerer en betydelig nedgang sammenlignet med februar 2023, da Neta Auto solgte rundt 4000 elbiler.
Det har også vært kritisk omtale om selskapets elbiler. Blant annet i begynnelsen av året meldte en kvinne at hennes mindre enn to år gamle bil hadde mistet 90 prosent av rekkevidden. I dag kan biler kun kjøre 40 kilometer på en enkelt lading.
De økonomiske vanskelighetene har fått store konsekvenser for ansatte, som har opplevd betydelige lønnskutt.
Noen ansatte mottar nå angivelig bare minstelønn. I tillegg kommer det rapporter om at tidligere ansatte som sluttet i selskapet så tidlig som i november 2023 ennå ikke har fått lønnen de har krav på.
Samtidig er selskapet i konflikt med sine leverandører. Neta Autos hovedkvarter i Shanghai er blitt et samlingssted for protesterende leverandører som krever betaling for deler til elbiler.
Noen av de sinte leverandørene skal ha sovet i og rundt hovedkvarteret i håp om å få pengene tilbake.
Ifølge CarNewsChina skyldes de nåværende problemene først og fremst en tidligere strategi som ble videreført av en nå sparket administrerende direktør.
Han prioriterte B2B-avtaler, som betyr salg direkte til andre selskaper, på bekostning av salg til private forbrukere og andre salgskanaler.
Gründer Fang Yunzhou, som nylig kom tilbake som administrerende direktør, jobber nå for å redde selskapet ved å fokusere på å selge lønnsomme produkter og ekspandere til utenlandske markeder.
Det kan imidlertid vise seg å være for sent. Ifølge estimater kan selskapets totale gjeld være så høy som 10 milliarder yuan, noe som tilsvarer cirka 9,52 milliarder kroner.
Allerede i november i fjor ble det spekulert i at Neta sto foran konkurs.
Da klarte selskapet å sikre en investering på rundt åtte milliarder kroner, men dette har tilsynelatende ikke vært tilstrekkelig til å avverge den negative utviklingen.
Det er nå ukjent om Neta klarer å hente inn ytterligere kapital eller om et av de kinesiske elbilmerkene snart går under.