19. februar, 2025

Bilmerket MG loj – nå får Ole 727.000 kroner

Kinesiske MG har spøkt med firehjulsdriften i elbilen MG Marvel R. I hvert fall til norske Ole Næss. Derfor må han nå få tilbake pengene han betalte for bilen.

MG Marvel R-eier Ole Roar Næss får nå en kjekk erstatning fordi den norske importøren løy om bilens egenskaper.

Ole Roar Næss har hele tiden insistert på at han ble lovet en bil med firehjulstrekk. Men det viser seg at bilen ikke drar på alle fire hjul i revers.

Nå har lagmannsretten i Norge gitt bileieren medhold. Bilforhandleren er pålagt å kjøpe tilbake MG'en samt dekke renter og alle saksomkostninger.

– Nå har jeg lest dommen. Det er som musikk i mine ører, sier Ole Roar Næss til Motor.no .

Ole Roar Næss, som bor i Oslo, kjøpte sin elektriske MG av bilforhandler Bilplaneten. Han trengte en bil med firehjulstrekk da han ofte måtte kjøre til sommerhuset sitt i Hallingsdal, hvor veiene er vanskelige å passere.

Firehjulsdrift var og er et krav av samme grunn.

Kort tid etter kjøpet oppdaget Ole Roar Næss at bilen ikke hadde firehjulsdrift i revers. Dette har siden vist seg å ikke være en feil.

Slik er MG Marvel R konstruert. Men det var ikke det den norske sjåføren fikk beskjed om hos forhandleren.

Ole Roar Næss tok derfor kontakt med Bilplaneten for en løsning. Men her ble han avvist umiddelbart. Det var ingenting å gjøre.

Ole Roar Næss ville imidlertid ikke gi opp så lett. Så han dro forhandleren til tingretten. Først var MG-eieren mislykket, men saken fikk mye oppmerksomhet.

Både i norske medier og her hjemme hvor Boosted har omtalt saken.

Det norske svaret til FDM, NAF, valgte å støtte bilisten og garanterte at de ville dekke saksomkostningene dersom han til slutt skulle tape saken.

Saken ble deretter anket til høyere domstol.

Under anken argumenterte bilforhandleren med at Ole Roar Næss er godt klar over bilens begrensninger. Senere viste det seg imidlertid at selv ikke importøren, Norwegian Mobility Group, var klar over at den kinesiske elbilen ikke har permanent firehjulsdrift.

Lagmannsretten fant at bilen hadde en vesentlig mangel. Spesielt når du som sjåfør velger en bil med firehjulsdrift fordi den har firehjulsdrift.

Retten mente også at trekkraften på alle fire hjul ikke bare kan være, men er avgjørende i flere situasjoner.

Derfor blir bilforhandleren nå pålagt å kjøpe tilbake bilen for 477.000 norske kroner. I tillegg må de betale renter i ett år og saksomkostninger som utgjør 250.000 norske kroner.

– Lagmannsretten legger vekt på at bilkjøper skal ha riktig informasjon ved kjøp, sier NAF-advokat Jens Christian Riege etter dommen.

Både Bilplaneten og importøren Norwegian Mobility Group har tatt kjennelsen til etterretning.

– Vi har mottatt dommen og vil bruke tid på å vurdere den. Vi har ingen ytterligere kommentarer, sier Jan Kåre Holmedal fra Norwegian Mobility Group.

Latest

Don't miss

EU vil skrote veteranbiler: "Politikere lytter ikke"

I Sverige raser bilister over en ny EU-lov fordi...

Aston Martin: Kundene våre hater elbiler

Det er absolutt ikke alle bilister som liker elbiler....

Danske elbileiere får en tilleggsregning på 7.000 kroner

Du kan ikke få pengene tilbake for den samme...

Dormand å gå i fengsel for utpressing av Michael Schumacher

En 53 år gammel mann og hans 30 år...

Forskere: Vi har laget elbilbatteriet som varer evig

Et team av kinesiske forskere er ikke i tvil....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Peugeot vil kalle nye elbiler for GTi-modeller

GTi-modellene er ikke døde. I hvert fall ikke helt ennå. Nå vurderer Peugeots nye direktør å gjenopplive bilene. Men uten forbrenningsmotor. Den nye Peugeot-direktøren,...

Folk kutter ladekabler – nå svarer Tesla igjen

Kabeltyveri er utbredt i flere land. Dette har særlig rammet Tesla og merkets egne ladestasjoner, men nå svarer Elon Musk og Co. igjen mot...

Glem nøkkelen – nå kan biler startes med et håndleddsgrep

Med et hardt, raskt slag mellom tommelen og pekefingeren, ta et knips. Og – hvis man skal tro Stellantis – lyden av en bil...

Bilindustrien permitterer 45 dansker – mange flere på vei

Tonder-selskapet ALUnited har flere tyske bilmerker som kunder. Men krisen tar sin toll og utløser 45 permitteringer. Flere tusen kan være på vei. Tonder-selskapet...

Verdensstjerne selger Teslaen sin i protest mot Elon Musk

Den verdenskjente musikeren Sheryl Crow er den siste i rekken av kjendiser som føler seg tvunget til å protestere mot Elon Musk ved å...

Danske tall: Elbileiere står for rekordmange skader

En av forklaringene på det økende antallet skader på danske veier kan direkte tilskrives tilsvarende antall elbiler, viser en ny rapport fra Autobranchen Danmark....

Vil gjøre hat normalt – skrev 'Nazi' på Tesla ladestasjon

En eller flere ukjente gjerningsmenn har skrevet «nazistisk» på flere Tesla-ladestasjoner. Politiet har så langt ingen spor i saken. Politiet i den amerikanske delstaten...

Danske Simon er verdens beste – vil vinne DM

Simon Manley kan allerede kalle seg verdensmester i bilinnpakning. Nå vil også foliemannen fra Fyn vinne DM. En dansk mester i bilinnpakning skal finnes....

Tross tvil – Toyota satser nå mer på hydrogen

Toyota tviler åpenlyst på hydrogenbilens gjennombrudd. Likevel kaster japanerne penger og tid på en brenselcelle som er både billigere og lettere. Toyota fortsetter å...

Lastebilsjåfør må betale 21 millioner og sitte 9 år i fengsel

En lastebilsjåfør har fått en bot på til sammen 21 millioner danske kroner for dieselsvindel. Myndighetene mener han koblet fra lovpålagt utstyr. Dieselsvindel har...

Bilimportør har fått en bot på 9,3 millioner for «juks» med elbiler

Teknisk sett fant det sted rett etter boka. Men det var absolutt ikke meningen at Wismo Group skulle tjene nesten 10 millioner kroner på...

Nye tall: Den danske bilparken er den eldste på 30 år

Til tross for inntoget av elbiler, har ikke danskenes bilpark vært eldre de siste 30 årene enn den er akkurat nå. Mikrobilene har skylden....