BMW i Danmark må betale en bot på 3 millioner danske kroner, fordi importøren i 11 tilfeller har sagt noe om merkets biler som ikke kan dokumenteres.
BMW Danmark har fått en bot på 3 millioner DKK for å ha fremsatt en rekke udokumenterte påstander i sin markedsføring.
Varselet er gitt av Forbrukerombudet, som har vurdert at BMWs uttalelser er villedende og ga forbrukerne et feilaktig inntrykk av bilenes miljøpåvirkning.
Det skriver tilsynet i en pressemelding .
Blant påstandene som har trukket frem er uttalelser som «Verdens mest bærekraftige bilprodusent», «Det er bærekraft i hver bil BMW produserer» og «Hele produksjonskjeden for BMW iX er grønn».
Forbrukerombudet, Torben Jensen, understreker at BMWs biler ikke skiller seg nevneverdig fra andre bilmerker når det gjelder miljøpåvirkning.
De villedende uttalelsene ble brukt i ulike deler av BMW Danmarks markedsføring, inkludert:
- Selskapets hjemmeside
- Annonsering på Facebook
- Annonser i gatebildet i København
- Annonser på Berlingskes nettsider
BMW Danmark har erkjent de 11 bruddene på markedsadferdsloven og har betalt boten på 3 millioner DKK.
Saken reiser spørsmål om bruk av tak på bærekraft i markedsføring og om forbrukere kan stole på slike utsagn.
Det er viktig at bedrifter er presise og ærlige i sin kommunikasjon, spesielt når det gjelder miljøpåvirkning.
Forbrukere har rett til å ta informerte valg basert på korrekt informasjon.
Forbrukerombudets vedtak sender et tydelig signal til virksomheter om at villedende markedsføring, spesielt på bærekraftsområdet, har konsekvenser.
BMW Danmark har nå muligheten til å revidere sin markedsføring og sikre at fremtidige kampanjer er i samsvar med lovverket.
Det er ikke første gang at Forbrukerombudet slår hardt ned på bilbransjens påstander i annonsemeldinger i Danmark. Ford og Mercedes har også måttet betale heftige summer i lignende saker.
Denne gangen kommer imidlertid klagen som myndighetene reagerer på fra den danske avdelingen av Greenpeace. Det skriver organisasjonen selv på sine nettsider.