BMW M2 kjører fortsatt rundt som en bensinbil. Men mye kunne vært annerledes om tyskerne hadde holdt seg til utviklingen av en elbil fra 2018.
BMW jobbet allerede i 2018 for å elektrifisere M-divisjonen deres. En prototype basert på første generasjon M2 coupé er et eksempel på dette.
BMW M2-prototypen, internt kjent som "The Beast", ble skapt av et lite team av ingeniører. Målet deres var å undersøke potensialet til en elektrisk M-bil.
Utvendig ser bilen ut som en standard M2, bortsett fra det manglende hengerfestehullet, en bakspoiler og gullbremsekalipere. Hytta er modifisert med bur, racersete og annet testutstyr.
BMW har ikke gitt ut detaljer om prototypens drivlinje. Men det har selvsagt ikke vært plass til den originale rekkesekseren. Det spekuleres i at bilen vil ha fire elektriske motorer, da alle fremtidige elektriske M-biler vil ha dette oppsettet.
Ingeniørene beskriver prototypen som vanskelig å kontrollere. M-sjef Frank Van Meel sammenligner den med F10-generasjonen av M5, som kun hadde bakhjulsdrift.
Den store V8-motoren gjorde bilen vanskelig å manøvrere med bakhjulsdrift, og tvang BMW til å introdusere firehjulsdrift i den påfølgende generasjonen.
– Jeg husker fortsatt da jeg i januar 2015 i forbindelse med bilutstillingen i Detroit ble fortalt i et intervju at neste M5-generasjon ville trenge firehjulsdrift.
– Og alle sa 'det er verdens undergang', for setter du firehjulstrekk på en M-bil, går det bare rett frem, det er ingen dynamikk igjen, sier Van Meel. .
Van Meel måtte "leve med shitstormen etter det intervjuet i tre år før den første firehjulstrekkeren M5 kom på markedet. I dag tror han at folks mening om firehjulsdrift har endret seg. Han ville til og med gå så langt som å sammenligne det med overgangen til elbiler.
BMW skal forøvrig lansere en helelektrisk versjon av den enda større M3 i 2027. Det er i hvert fall planen.
Motsatt har 2024 også vært året hvor de fleste store bilmerker har vært opptatt med å vaske hendene i taket på kun å bygge elbiler. Kinesiske Volvo er et av merkene som den siste tiden har måttet innrømme at man tross alt ikke bare kan bygge elbiler. Les mer om det her .