Dyr Jaguar I-Pace ender opp som skrot i Norge på grunn av brannfare. Batterifeil tvinger Jaguar til å kjøpe tilbake 130 biler fra eiere.
Et stort antall Jaguar I-Pace elbiler går en trist skjebne i Norge. Hele 130 eksemplarer av den luksuriøse elbilen skal skrotes.
Årsaken er en alvorlig feil på bilens batteri, som utgjør en potensiell brannfare. Nesten 100 av de forlatte bilene samles på et enkelt skrotingsanlegg.
De berørte bilene er primært fra 2019, men noen er like nye som 2020. Mange eiere betalte over en million kroner for bilene for noen år siden. Nå havner de på skroten i stedet.
Dette skriver Motor.no .
Problemet ligger i elbilens batteri. Den kan lide av termisk overspenning. Det betyr at batteriet kan overopphetes og i verste fall ta fyr. Situasjonen har skapt utrygghet blant eierne.
En av de berørte eierne er Trond Christoffersen. Han opplevde hvordan hans Jaguar I-Pace plutselig begynte å avgi tykk, blåsvart røyk på familiehytta. Heldigvis reagerte en forbipasserende raskt.
Sammen klarte de å dytte bilen vekk fra hytta i tide. – Hadde det skjedd om natten, hadde hytta og vi gått med. Det var skummelt. Vi har ikke så mye godt å si om bilen, sier Trond Christoffersen til Motor.no.
Brennbart batteri skaper frykt
Totalt 270 Jaguar I-Pace i Norge er identifisert med det problematiske batteriet. Totalt ble det solgt 7.762 av modellen i landet. Batterifeilen utgjør dermed et problem for en mindre andel av bilene som selges.
Etter en periode med usikkerhet har Jaguar nå inngått avtale med 130 av de norske eierne. Avtalen innebærer at Jaguar kjøper tilbake de berørte bilene. Dette bekreftes av flere kilder.
En eier opplyser til Motor.no at Jaguar tilbød 290.000 svenske kroner for bilen hans. Det beløpet tilsvarer cirka 180.000 DKK. Jeg er glad jeg ble kvitt bilen, sa en eier til media.
Det er imidlertid ikke alle eiere som har valgt å akseptere tilbakekjøpstilbudet. 140 andre norske eiere har i stedet valgt å vente. De håper å bytte ut det gamle batteriet med et nytt og trygt.
Jaguar har også håndtert lignende saker i andre land. I USA har bilprodusenten tidligere kjøpt tilbake hele 2800 Jaguar I-Pace på grunn av samme batterifeil.
Tilbakekjøp og tilbakekallinger
Situasjonen er annerledes i nabolandet Sverige. Her er også Jaguar I-Pace med det potensielt brannfarlige batteriet. Så langt er det imidlertid ingen meldinger om at Jaguar har kjøpt biler tilbake i Sverige.
I stedet har Jaguar i Sverige gjort tilbakekallinger. Blant annet har de berørte bilene fått installert ny programvare. Programvaren må overvåke batteriets tilstand nærmere for å oppdage eventuelle problemer tidlig.
– Jeg kan ikke svare på generelle spørsmål, men vi har også gjort tilbakekallinger i Sverige, sa Elisabeth Levinsohn, PR-sjef i svenske Jaguar, tilbake i februar om saken.
Det er et betydelig skritt når så mange relativt nye luksusbiler må skrotes. Dette reiser spørsmål om både sikkerhet og miljøpåvirkning av elbiler og deres batterier.
Hos Boosted.dk følger vi utviklingen innen elbiler tett. Du kan lese flere nyheter om Jaguar og andre bilmerker, samt tester og artikler om den nyeste teknologien i bilverdenen.
Finn for eksempel våre siste artikler om utvalget av elbiler eller sikkerhetstester av nye modeller på Boosted.dk.
På hjemmebane nekter Jaguar-importøren å kjøpe tilbake de problematiske bilene. Problemene, som nå både er identifisert i Norge og USA, har ingenting med de danske bilene å gjøre, heter det i forklaringen.