I Danmark har bruktmarkedet snart støvsuget hele Sverige for brukte elbiler. Svenskene varsler at de kommer for sent.
Det burde ikke være mulig. Likevel støvsugde danske bilkjøpere snart Sverige for brukte elbiler.
Dette skriver Berlingske .
– Etterspørselen etter elbiler er så stor i Danmark at bruktmarkedet i Danmark ikke kan følge med, sier forbrukerøkonom Ilyas Dogru i FDM til media.
I fjor ble det eksportert minst 19.000 elbiler ut av Sverige. Men ingen vet egentlig det nøyaktige antallet. Den ansvarlige myndigheten, Transportstyrelsen, har mistet kontrollen.
Ifølge bilindustrianalytiker Ronny Svensson, som Carup har snakket med, kan svenskene imidlertid bli tvunget til å beholde elbilene sine hjemme.
Danmark slår Sverige for elbiler
EU vil snart innføre en rekke strengere krav til CO2-utslipp, og som EU-medlemsland må også svenskene kunne overholde.
Og slik regnestykket ser ut akkurat nå, er det kun elbiler som har offisielle CO2-utslipp på 0 gram per km. kort kilometer som kan trekke i riktig retning.
– Det er ikke bra for Sverige å eksportere så mange biler. Ved å gjøre det blir det ingen biler som gjennomsnittssvensken kan kjøpe, sier analytikeren.
Elbiler eller ikke, Sverige har i dag den nest billigste literprisen på bensin. Å barbere avgiften på drivstoff ned til det absolutte minimumsnivået var og er et valgløfte fra dagens regjering i Stockholm.
Men til tross for truende CO2-kvoter, er det ingenting som tyder på at de på andre siden av Øresund må betale mer for drivstoff verken i dag, i morgen eller neste år.
En av Nordens største bilimportører sitter igjen med et tap på flere millioner kroner hver eneste dag. Hedin Mobility, som også er i Danmark, avslørte forrige uke at virksomheten taper millioner på å kjøpe tilbake leasede biler til priser som faktisk ikke er salgbare.