Den dyreste Pagani noensinne har nettopp blitt solgt på auksjon. Den ekstremt sjeldne Zonda-modellen er fra 2014, men det gjorde ingen forskjell på prisen.
Verdens dyreste Pagani Zonda er nettopp solgt på auksjon hos RM Sotheby's. Det dreier seg om en Zonda 760 LM Roadster fra 2014, som gikk for 80 millioner danske kroner. Salgsprisen gjør denne modellen til den dyreste Pagani som noen gang er solgt på auksjon.
Denne Zonda-modellen er en av de sjeldneste i merkets historie. Den er basert på de originale Zonda-modellene, som ble produsert i begrenset antall mellom 1999 og 2011.
Totalt ble det bygget 140 eksemplarer av Zonda. Men 760 LM Roadster er en spesialutgave med unike designfunksjoner. Bilen har blant annet en markant spoiler og frontlykter som er innkapslet i glass, noe som gir bilen et karakteristisk Le Mans-inspirert utseende.
Til tross for sin eksklusivitet har ikke denne bilen vært gjemt bort som et samleobjekt. Den har vært i aktiv bruk og har nesten 3000 kilometer på seg, noe som er uvanlig for biler av dette kaliberet.
Den nå tidligere eieren har brukt bilen til å delta på arrangementer og korte turer rundt i Europa. Det er ikke kjent om livet som 'brukt superbil' har hatt noen innvirkning på prisen. Men det var dyrt.
LES OGSÅ: Elon Musk lider et stort nederlag i retten – nå skylder Tesla milliarder
Zonda 760 LM Roadster er utstyrt med en 7,3-liters V12-motor levert av Mercedes-AMG, som yter 760 hestekrefter. Effekten gjør bilen til en av de kraftigste modellene fra det italienske merket noensinne.
Horacio Pagani begynte selv sin karriere hos Lamborghini, for han bygde sitt eget merke i 1998. I dag er han kjent for å kåre noen av verdens mest eksklusive biler. Men Zonda er fortsatt kronen på verket.
Auksjonsprisen gjenspeiler ikke bare bilens tekniske spesifikasjoner, men også dens sjeldenhet og spesielle historie. Salget markerer nok en milepæl for Pagani og befester Zonda-modellens status som et ikon for moderne bilproduksjon.
En av dem som klarte å skaffe seg en splitter ny Pagani Zonda var ingen ringere enn den syv ganger Formel 1-verdensmesteren Lewis Hamilton. Han hadde imidlertid ikke mye til overs for Special-modellen som den raske briten bestilte. Les mer om det her .