Den kommende BMW M3 på Neue Klasse-plattformen er tilgjengelig som elbil eller med en helt ny 6-sylindret bensinmotor.
Neste generasjon av BMW M3 er under utvikling, og den har allerede skapt spekulasjoner i pressen.
Men nå bekrefter BMW at modellen vil dukke opp som en elbil og med en ny 6-sylindret bensinmotor. Alt skjer på den kommende Neue Klasse-plattformen.
BMW vil bygge en bensindrevet versjon ved siden av elbilen. Om ikke annet, gir det M-divisjonens tilhengere et valg som mange av konkurrentene, som bare ønsker å bygge elbiler, nekter kundene sine.
Dr. Mike Reichelt, leder for BMW Neue Klasse-programmet, har delt noen av detaljene med Top Gear .
Han sa at den neste M3-en vil ha en bensinmotor som er annerledes enn den nåværende modellen.
– Vi vil også tilby (M3, red.) med en ny type sekssylindret motor, sa Reichelt.
Han la til at det kan være tidlig for noen M-fans å bytte til elbiler.
BMW er imidlertid sikre på at den helelektriske M3 vil nå nye høyder. Det vil også tiltrekke seg nye kundegrupper fordi det vil oppføre seg helt annerledes.
BMW M3 – motor og ytelse
Den nåværende BMW M3 bruker motoren som merket internt kaller S58. Det er en 3-liters rekkesekser med doble turboer og gode 530 hestekrefter.
Det er grunn til å tro at den «nye» sekssylindrede motoren kan og vil være en hybridversjon av S58.
Dette er imidlertid ikke bekreftet ennå. Men det er sannsynlig, ettersom det er veien BMW har tatt med V8-motoren i den nåværende M5-en.
Den nye bensinmotoren forventes å være betydelig kraftigere enn den nåværende. Den kan potensielt matche de 700 hestekreftene som forventes i den elektriske varianten.
Den elektriske M3-en vil bli bygget på en 800-volts arkitektur. Noe vi kjenner fra konkurrenter som Audi e-tron GT.
BMW har tidligere uttalt at det ville være «veldig vanskelig» å gå ned til en firesylindret motor i M3. De opprettholder derfor sekssylindret konfigurasjon.
Tyskerne mener også at en firesylindret motor ikke egner seg for en M3. Ikke engang om det faktisk var slik, det hele startet med 2,3-liters E30 M3.
BMW lover fokus på kjøreglede
Den neste M3 introduserer også BMWs nye «Heart of Joy»-kontrollenhet. Den ble vist frem på Vision Driving Experience-konseptet.
Heart of Joy-systemet integrerer drivlinjekontroll, bremsing, energigjenvinning, lading og styring i ett system.
Enheten behandler informasjon 10 ganger raskere enn tidligere systemer. BMW lover også «eksepsjonell presisjon» i den nye bilen.
Dr. Mike Reichelt understreker at fokuset på denne måten bør flyttes bort fra hva bilentusiaster faktisk forbinder med en rask bil.
– Det handler ikke lenger om å lage en bil med den raskeste 0-100 km/t-tiden, sier han til Top Gear.
– Men heller en bil som tilbyr presis dynamikk. Det er det kontrollenheten vår gjør; du kjører inn i en sving med en viss rattvinkel uten å måtte rette deg ut av den.
Når kan vi forvente de nye bilene? BMW 3-serien fra den nye klassen vil sannsynligvis bli vist frem for publikum senere i år. Salget vil sannsynligvis starte i første halvdel av 2026.
Men som vanlig blir ikke M3-versjonen klar før litt senere. Det er forventet tidligst året etter, dvs. i 2027.