14. desember, 2024

Det er feil å forby fossilbiler, sier BMW-sjef

BMW er klar til å møte EUs skjerpede utslippskrav fra 2025. Men det er feil å forby fossilbiler, sier direktøren.

BMW-sjef Oliver Zipse er uenig i EUs beslutning om å forby nye fossilbiler fra 2035.

Han mener det er feil å begrense teknologier som allerede fungerer. I hvert fall uten å investere tilstrekkelig i nye teknologier som kan bidra til å nå Europas klimamål.

Zipse nekter imidlertid å utsette CO2-målene for 2025, som flere av konkurrentene ellers krever.

Direktøren forklarer at BMW har kjent målene siden 2019 og har tilpasset sin modellpolicy deretter.

– Vi har kjent målene for 2025 siden 2019, og vi har tilpasset vår modellpolicy deretter og økt effektiviteten til motorene våre, sier Zipse.

I stedet for kun å fokusere på elbiler, har BMW satset på aerodynamikk, motorutvikling og bremser.

– Nesten alle BMWs forbrenningsmotorer jobber nå med 48-volts teknologi. Du må investere i denne typen ting i god tid.

– Ellers er du som bilprodusent ikke forberedt på de nye reglene. Vi ser ingen grunn til å utsette CO2-målene for 2025.

Zipse mener likevel at EUs forbud mot nye fossilbiler fra 2035 ikke er mer enn en feil.

– Det begrenser vellykkede teknologier. Men skaper ikke tilstrekkelige investeringer i nye veier og teknologier som kan nå Europas klimamål, sier BMWs administrerende direktør.

Teknologisk åpenhet er «noe for Europas konkurranseevne», utdyper han.

Direktøren etterlyser at EU-landene kommuniserer bedre på tvers av landegrensene når det gjelder regulering av bilbransjen.

– CO2-reguleringen for nye biler er frikoblet fra direktivet om fornybar energi, som for eksempel regulerer drivstoffets CO2-avtrykk.

– Hvorfor er ikke oljeindustrien underlagt mye strengere CO2-krav når det gjelder drivstoff?, spør BMW-sjefen.

– Den (oljeindustrien, red.) vil da ha behov for å øke andelen lav-CO2 eller karbonnøytrale drivstoff, som E25 eller HVO100, heter det i et intervju med Automobilwoche .

BMW holder seg imidlertid ikke bare til forbrenningsmotoren. Med Toyotas hjelp vil tyskerne ha en hydrogenbil på gata i 2028. Og det er det ifølge Zipse flere gode grunner til.

– Beslutningen er basert på en analyse av hva som skjer i de globale markedene: Hvor er reguleringen på vei og hva forventer kundene?, sier direktøren.

Samtidig skal tyskerne utvikle en elektrisk versjon av nesten alle modeller. Bilene vil være basert på den kommende Neue Klasse-plattformen. Den første bilen derfra mener BMW ellers minner om den klassiske E30 3-serien.

– 2025 er den perfekte tiden fordi vi uansett ville ha introdusert neste generasjon innen manglende teknologier. Nå kan vi kombinere det med en helt ny plattform, og det åpner for langt flere muligheter, mener Zipse.

Latest

Don't miss

Nye felger til Tesla Model 3 koster 150 000 DKK

Det er halvdyrt. Faktisk koster et nytt sett med...

Christoffer får ikke elbilen til å holde kjeft

Christoffer Hellenes eier en Nissan Leaf. Men bilen vil...

Ford Escort RS er tilbake med 300 hester og bensinmotor

Ford Escort RS Mk.I er tilbake. Den er laget...

Gamle biler skal kontrolleres hvert år, krever TÜV

Hvis det står til TÜV, skal alle biler med...

Klimaaktivister demonterer 100 biler med byggeskum

For tredje dag på rad har en eller flere...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Avskjediget regissør får skylden for døden til den berømte V8-motoren

Offisielt gikk han selv. Men i virkeligheten ble Carlos Tavares sparket av Stellantis. Nå får han skylden for at ingen ny bil har den...

Det sparkede Formel 1-koret får en straff i avskjedsgave

Valtteri Bottas, som har fått sparken av Sauber-laget, har fått sin avskjedsgave av motorsportorganisasjonen FIA, en straff på fem plasser i feltet. Valtteri Bottas...

Klimaaktivister demonterer 100 biler med byggeskum

For tredje dag på rad har en eller flere foreløpig ukjente klimaaktivister stappet byggeskum inn i eksosrørene til biler. Senest var det over 100...

Nye felger til Tesla Model 3 koster 150 000 DKK

Det er halvdyrt. Faktisk koster et nytt sett med felger til Tesla Model 3 halve prisen på hele bilen i Danmark. Men så er...

12 av 16 batterifabrikker i Europa er droppet

12 av 16 batterifabrikker i Europa har enten blitt forsinket eller helt nedlagt. Det er dårlige nyheter for ønsket om uavhengighet fra Kina. Batterifabrikker...

Undersøkelse: Disse bileierne hater bilene sine mest

For andre år på rad topper Rivian listen over tilfredshet blant bileiere. Det ser helt annerledes ut for Volkswagen og Mercedes. Mens hele 86...

Den beleirede bilgiganten blir uavhengig i 2025

German Contiental er så hardt rammet av den dårlige økonomien at Automotive-avdelingen blir skilt ut. Dette vil skje senest i slutten av 2025. Den...

Ferrari står fast – nekter å bygge biler her

Det går bra for Ferrari. Så bra, faktisk, at USA kan løpe og hoppe. Bilmerket kommer ikke til å flytte produksjonen, selv om Trump...

Nettgiganten Amazon blir bilforhandler

Nettgiganten begynte som en plattform med bøker. Nå er Jeff Bezos og co. selger også biler. Først Hyundai i USA. Amazon Auto er det...

Bilistene har funnet en svakhet ved fotobokser – vanskelig å stoppe

Mange bilister bryr seg veldig lite om fotobokser. Nå har mange funnet ut at klonede bilskilt jukser fotobokser med kunstig intelligens. Politiet vil nødig...

Hamburg vil forby hager foran slik at lastesykler kan kjøre forbi

Den tyske byen Hamburg vil ekspropriere en rekke forhager i byen fordi syklister på lastesykler må få kjøre forbi hverandre. Beboerne er rasende. Sykkelveiene...

Første steg mot en bærekraftig fremtid med et nytt billån

Økonomiske beslutninger er en vesentlig del av livet, og riktig billån kan ha stor innvirkning på ens økonomiske situasjon. Når du vurderer et billån,...