BMW er klar til å møte EUs skjerpede utslippskrav fra 2025. Men det er feil å forby fossilbiler, sier direktøren.
BMW-sjef Oliver Zipse er uenig i EUs beslutning om å forby nye fossilbiler fra 2035.
Han mener det er feil å begrense teknologier som allerede fungerer. I hvert fall uten å investere tilstrekkelig i nye teknologier som kan bidra til å nå Europas klimamål.
Zipse nekter imidlertid å utsette CO2-målene for 2025, som flere av konkurrentene ellers krever.
Direktøren forklarer at BMW har kjent målene siden 2019 og har tilpasset sin modellpolicy deretter.
– Vi har kjent målene for 2025 siden 2019, og vi har tilpasset vår modellpolicy deretter og økt effektiviteten til motorene våre, sier Zipse.
I stedet for kun å fokusere på elbiler, har BMW satset på aerodynamikk, motorutvikling og bremser.
– Nesten alle BMWs forbrenningsmotorer jobber nå med 48-volts teknologi. Du må investere i denne typen ting i god tid.
– Ellers er du som bilprodusent ikke forberedt på de nye reglene. Vi ser ingen grunn til å utsette CO2-målene for 2025.
Zipse mener likevel at EUs forbud mot nye fossilbiler fra 2035 ikke er mer enn en feil.
– Det begrenser vellykkede teknologier. Men skaper ikke tilstrekkelige investeringer i nye veier og teknologier som kan nå Europas klimamål, sier BMWs administrerende direktør.
Teknologisk åpenhet er «noe for Europas konkurranseevne», utdyper han.
Direktøren etterlyser at EU-landene kommuniserer bedre på tvers av landegrensene når det gjelder regulering av bilbransjen.
– CO2-reguleringen for nye biler er frikoblet fra direktivet om fornybar energi, som for eksempel regulerer drivstoffets CO2-avtrykk.
– Hvorfor er ikke oljeindustrien underlagt mye strengere CO2-krav når det gjelder drivstoff?, spør BMW-sjefen.
– Den (oljeindustrien, red.) vil da ha behov for å øke andelen lav-CO2 eller karbonnøytrale drivstoff, som E25 eller HVO100, heter det i et intervju med Automobilwoche .
BMW holder seg imidlertid ikke bare til forbrenningsmotoren. Med Toyotas hjelp vil tyskerne ha en hydrogenbil på gata i 2028. Og det er det ifølge Zipse flere gode grunner til.
– Beslutningen er basert på en analyse av hva som skjer i de globale markedene: Hvor er reguleringen på vei og hva forventer kundene?, sier direktøren.
Samtidig skal tyskerne utvikle en elektrisk versjon av nesten alle modeller. Bilene vil være basert på den kommende Neue Klasse-plattformen. Den første bilen derfra mener BMW ellers minner om den klassiske E30 3-serien.
– 2025 er den perfekte tiden fordi vi uansett ville ha introdusert neste generasjon innen manglende teknologier. Nå kan vi kombinere det med en helt ny plattform, og det åpner for langt flere muligheter, mener Zipse.