Det er feil å forby fossilbiler, sier BMW-sjef

BMW er klar til å møte EUs skjerpede utslippskrav fra 2025. Men det er feil å forby fossilbiler, sier direktøren.

BMW-sjef Oliver Zipse er uenig i EUs beslutning om å forby nye fossilbiler fra 2035.

Han mener det er feil å begrense teknologier som allerede fungerer. I hvert fall uten å investere tilstrekkelig i nye teknologier som kan bidra til å nå Europas klimamål.

Zipse nekter imidlertid å utsette CO2-målene for 2025, som flere av konkurrentene ellers krever.

Direktøren forklarer at BMW har kjent målene siden 2019 og har tilpasset sin modellpolicy deretter.

– Vi har kjent målene for 2025 siden 2019, og vi har tilpasset vår modellpolicy deretter og økt effektiviteten til motorene våre, sier Zipse.

I stedet for kun å fokusere på elbiler, har BMW satset på aerodynamikk, motorutvikling og bremser.

– Nesten alle BMWs forbrenningsmotorer jobber nå med 48-volts teknologi. Du må investere i denne typen ting i god tid.

– Ellers er du som bilprodusent ikke forberedt på de nye reglene. Vi ser ingen grunn til å utsette CO2-målene for 2025.

Zipse mener likevel at EUs forbud mot nye fossilbiler fra 2035 ikke er mer enn en feil.

– Det begrenser vellykkede teknologier. Men skaper ikke tilstrekkelige investeringer i nye veier og teknologier som kan nå Europas klimamål, sier BMWs administrerende direktør.

Teknologisk åpenhet er «noe for Europas konkurranseevne», utdyper han.

Direktøren etterlyser at EU-landene kommuniserer bedre på tvers av landegrensene når det gjelder regulering av bilbransjen.

– CO2-reguleringen for nye biler er frikoblet fra direktivet om fornybar energi, som for eksempel regulerer drivstoffets CO2-avtrykk.

– Hvorfor er ikke oljeindustrien underlagt mye strengere CO2-krav når det gjelder drivstoff?, spør BMW-sjefen.

– Den (oljeindustrien, red.) vil da ha behov for å øke andelen lav-CO2 eller karbonnøytrale drivstoff, som E25 eller HVO100, heter det i et intervju med Automobilwoche .

BMW holder seg imidlertid ikke bare til forbrenningsmotoren. Med Toyotas hjelp vil tyskerne ha en hydrogenbil på gata i 2028. Og det er det ifølge Zipse flere gode grunner til.

– Beslutningen er basert på en analyse av hva som skjer i de globale markedene: Hvor er reguleringen på vei og hva forventer kundene?, sier direktøren.

Samtidig skal tyskerne utvikle en elektrisk versjon av nesten alle modeller. Bilene vil være basert på den kommende Neue Klasse-plattformen. Den første bilen derfra mener BMW ellers minner om den klassiske E30 3-serien.

– 2025 er den perfekte tiden fordi vi uansett ville ha introdusert neste generasjon innen manglende teknologier. Nå kan vi kombinere det med en helt ny plattform, og det åpner for langt flere muligheter, mener Zipse.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...