5. januar, 2025

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke høyt om det.

Toyotas styreleder, Akio Toyoda, har uttrykt bekymring for at elbiler presenteres som den eneste løsningen i bilindustrien.

Ifølge Toyoda deler et stille flertall i bransjen denne skepsisen, men klarer ikke å uttrykke den.

– Det tause flertallet lurer på om elbiler egentlig er ok å ha som eneste alternativ. Men de tror det er trenden, så de kan ikke si ifra, sier Toyoda.

Diskusjonen om elbilenes fremtid kommer på et tidspunkt hvor mange bilprodusenter har lovet full overgang til elbiler i løpet av de neste årene.

Volvo Cars og Mercedes-Benz planlegger blant annet å stoppe produksjonen av forbrenningsmotorer og plug-in hybrider innen 2030. Eller det vil si; det gjorde de. Les mer om det her .

Toyota skiller seg ut med et mer reservert syn på elbiler. Selv om selskapet også har satset stort på utvikling av elektriske modeller.

Toyota mener at andre teknologier, som forbrenningsmotorer og hydrogenbiler, fortsatt har en rolle å spille. For eksempel har selskapet investert betydelige summer i utviklingen av hydrogenbiler, en teknologi som BMW, med hjelp fra japanerne, nå også vil benytte seg av.

I 1997 lanserte Toyota verdens første masseproduserte hybridbil, Prius. Det var et viktig steg i selskapets satsing på alternative drivlinjer. Den nyeste Prius-modellen importeres imidlertid ikke lenger til visse markeder. I Sverige, for eksempel, har ikke importøren det på programmet i det hele tatt.

Toyoda understreker viktigheten av å holde alternativene åpne.

– Siden det riktige svaret fortsatt er uklart, bør vi ikke begrense oss til bare ett alternativ, sier han .

Selv om Toyota har vært kritiske til en ensidig satsing på elbiler, har selskapet varslet planer om å investere over 200 milliarder danske kroner i elbilutvikling de neste årene.

Den første rene elbilen fra Toyota, bZ4X, kom på markedet i april 2022. Men modellen har vært utfordret av tekniske problemer. Inkludert løse hjulbolter og en rekkevidde som ifølge flere tester ikke lever opp til de offisielle spesifikasjonene.

Til tross for utfordringene med elbiler, fortsetter Toyota å utforske ulike teknologier for å finne den beste balansen mellom miljøhensyn og praktisk.

Toyodas uttalelser betyr imidlertid snarere enn å antyde at selskapet ikke vil la seg presse av retningen bransjen generelt presses i.

Golf-klassen av biler er fortsatt et nøkkelsegment for mange produsenter, inkludert Toyota, som vil måtte navigere mellom elbiler og andre fremdriftsmidler i fremtiden.

Dette gjenspeiles i Toyotas strategi, hvor fleksibilitet og flere valgmuligheter fremheves som nødvendig for å møte ulike kundebehov og regionale krav.

Med det perspektivet stiller Toyota spørsmål ved om det er realistisk å oppfylle de globale målene for elektrifisering uten å inkludere andre teknologier.

Akio Toyodas kommentarer kan sees på som en oppfordring til en bredere og mer nyansert debatt om fremtidig mobilitet, der ulike teknologiske løsninger ikke bør utelukkes fremfor andre. Selv ikke om for eksempel EU vil forby nye bensin- og dieselbiler i 2035.

Latest

Don't miss

Sinte naboer: «Elbileiere pisser rett ved ladestasjoner»

Naboer har nå fått nok av elbileiere som lader...

Fyll bilen nå – bensin og diesel blir dyrere 1. januar

Hvis du vil spare penger på drivstoff, er det...

Oppusset Mercedes 190 EVO II koster 6,4 millioner kroner. kroner hver

HWA Evo er en hyllest til en av de...

Bilist mistet 250 kilo hasj midt på motorveien

En sjåfør i en pick-up kom galt av da...

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nye tall: 99,6 prosent vil velge elbil i 2030

Nesten 100 prosent av alle sjåfører vil velge elbil senest i 2030. I alle fall om den skal være ny og kjørt rundt i...

Mercedes-selskapet er nær konkurs – har ingen penger

Tyske Volocopter, deleid av Mercedes, har begjært seg konkurs etter at drømmen om å bygge flygende drosjer sprakk. Volocopter, den tyske produsenten av flytaxier,...

Sjekk avslørt alkohol, narkotika – og en ape

Apen som ble funnet i forbindelse med kontrollen av en Rolls-Royce var verken full eller skjev. Det var mannen bak rattet i sin tur....

Sverige sier nei til elbiler – salget stuper

Salget av elbiler i Sverige har tatt en alvorlig nedtur de siste årene. Faktisk var 2024 betydelig dårligere enn 2023 på den fronten. Mens...

Derfor ruster hundrevis av biler bort i samme felt

På et felt i Wales står hundrevis av Range Rover- og Land Rover-modeller bare for å ruste bort. For eierne ble de for dyre...

Fisher for konkurs – "Service av elbiler er bare grådighet"

For Fisker Inc. gikk konkurs både hjemme og i resten av verden, mente merkets grunnlegger, Henrik Fisker, at det var grådig å ta betalt...

Etterforskning: Disse feilene dreper flere biler om vinteren

Punktering er ikke lenger det veihjelpen oftest reagerer på. I vinter venter bedriftene blant annet oppstartsproblemer. sjåfører. Veihjelp for biler i vinterperioden er ofte...

Mercedes har mistet problemet med stygge biler

Med merkets siste patent kan bilgiganten Mercedes ha løst et problem som gjør mange av de splitter nye bilene skikkelig stygge. Nemlig sensorene. Med...

Bilgiganten tilbakekaller 22.000 biler med pinlig feil

Bilgiganten Kia må nå tilbakekalle over 22.000 biler fordi en ansatt har gått veldig feil på løpende bånd flere ganger. Produksjonsfeil har fått Kia...

Derfor falt salget til Tesla for første gang på 10 år

For første gang på mer enn 10 år har Teslas totale salg falt. Det viser bilmerkets egne tall. Nedgangen er imidlertid marginal. For første...

I motsetning til Danmark setter Sverige ned bensinprisen betydelig

Svenskene går i mot. I hvert fall når det kommer til bensinprisen. Selv om EU har skjerpet utslippskravene, er bensinen nå billigere. I en...

Den konkursrammede bilgiganten har tapt 40 milliarder på ett år

Den konkursrammede svenske batterigiganten kom ut av 2024 med et gigantisk underskudd. 40 milliarder danske kroner mangler i regnskapet. Den svenske batterigiganten Northvolt endte...