Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke høyt om det.
Toyotas styreleder, Akio Toyoda, har uttrykt bekymring for at elbiler presenteres som den eneste løsningen i bilindustrien.
Ifølge Toyoda deler et stille flertall i bransjen denne skepsisen, men klarer ikke å uttrykke den.
– Det tause flertallet lurer på om elbiler egentlig er ok å ha som eneste alternativ. Men de tror det er trenden, så de kan ikke si ifra, sier Toyoda.
Diskusjonen om elbilenes fremtid kommer på et tidspunkt hvor mange bilprodusenter har lovet full overgang til elbiler i løpet av de neste årene.
Volvo Cars og Mercedes-Benz planlegger blant annet å stoppe produksjonen av forbrenningsmotorer og plug-in hybrider innen 2030. Eller det vil si; det gjorde de. Les mer om det her .
Toyota skiller seg ut med et mer reservert syn på elbiler. Selv om selskapet også har satset stort på utvikling av elektriske modeller.
Toyota mener at andre teknologier, som forbrenningsmotorer og hydrogenbiler, fortsatt har en rolle å spille. For eksempel har selskapet investert betydelige summer i utviklingen av hydrogenbiler, en teknologi som BMW, med hjelp fra japanerne, nå også vil benytte seg av.
I 1997 lanserte Toyota verdens første masseproduserte hybridbil, Prius. Det var et viktig steg i selskapets satsing på alternative drivlinjer. Den nyeste Prius-modellen importeres imidlertid ikke lenger til visse markeder. I Sverige, for eksempel, har ikke importøren det på programmet i det hele tatt.
Toyoda understreker viktigheten av å holde alternativene åpne.
– Siden det riktige svaret fortsatt er uklart, bør vi ikke begrense oss til bare ett alternativ, sier han .
Selv om Toyota har vært kritiske til en ensidig satsing på elbiler, har selskapet varslet planer om å investere over 200 milliarder danske kroner i elbilutvikling de neste årene.
Den første rene elbilen fra Toyota, bZ4X, kom på markedet i april 2022. Men modellen har vært utfordret av tekniske problemer. Inkludert løse hjulbolter og en rekkevidde som ifølge flere tester ikke lever opp til de offisielle spesifikasjonene.
Til tross for utfordringene med elbiler, fortsetter Toyota å utforske ulike teknologier for å finne den beste balansen mellom miljøhensyn og praktisk.
Toyodas uttalelser betyr imidlertid snarere enn å antyde at selskapet ikke vil la seg presse av retningen bransjen generelt presses i.
Golf-klassen av biler er fortsatt et nøkkelsegment for mange produsenter, inkludert Toyota, som vil måtte navigere mellom elbiler og andre fremdriftsmidler i fremtiden.
Dette gjenspeiles i Toyotas strategi, hvor fleksibilitet og flere valgmuligheter fremheves som nødvendig for å møte ulike kundebehov og regionale krav.
Med det perspektivet stiller Toyota spørsmål ved om det er realistisk å oppfylle de globale målene for elektrifisering uten å inkludere andre teknologier.
Akio Toyodas kommentarer kan sees på som en oppfordring til en bredere og mer nyansert debatt om fremtidig mobilitet, der ulike teknologiske løsninger ikke bør utelukkes fremfor andre. Selv ikke om for eksempel EU vil forby nye bensin- og dieselbiler i 2035.