19. oktober, 2024

Direktør forklarer: "Det er derfor Saab døde som et bilmerke"

Da den amerikanske regjeringen reddet konkursrammede General Motors, var det på bakgrunn av en rekke strenge betingelser, bl.a. kostet Saab livet.

Den siste bilen med Saab-emblem fra fabrikken i Trollhättan ble kjøpt av en danske. Les mer om det her .

Men det endte ikke nødvendigvis slik. Alt handler om General Motors' konkurs i 2009. Det amerikanske bilkonsernet ble faktisk reddet ut av landets regjering. Men det skjedde med beskjeden om en drastisk diett.

På denne måten ble flere bilmerker kortsluttet. Det skjedde med blant andre Pontiac, Saturn og Hummer. Og så var det Saab, som General Motors kjøpte i 1990. Bilmerket kunne godt ha overlevd til i dag.

Dette forklarer Robert Anthony «Bob» Lutz, som var nestleder i GMs styre da det hele gikk under i 2009, i et intervju med Motor1 . Han var kort tid sjef for General Motors i Europa.

LES OGSÅ: Danmarks billigste nye bil er en 11 år gammel Mitsubishi

I det intervjuet sier Bob Lutz at han i årevis hadde prøvd å overbevise resten av General Motors-ledelsen om å selge Saab.

– Men det var alltid: Neste år. Vent til neste år. Og det neste året kom bare aldri. Det var et dumt merke.

– Et dumt merke som solgte dårligere hver gang vi prøvde å gjøre det mer mainstream. Og da vi gjorde det, solgte vi ingen biler.

– Men når vi ikke gjorde noe med merket som motorjournalistene elsket, var det bare 100.000 mennesker i hele den jævla verden som ville kjøpe en (Saab, red.).

Selv om Saab ifølge Bob Lutz ikke solgte godt nok, er det fortsatt mange av merkets biler på veien. Faktisk er det så mange at reservedelsproduksjonen nå settes i gang på nytt. Inngår også i bilmerkets gamle fabrikk. Les mer om det her .

Det er kanskje ikke slutten på Saab Automobile. For selv om kineserne, som kjøpte de konkursrammede restene, aldri gjenopplivet bilmerkets ånd, fortsatte de tidligere Saab-folket i ni måneder under det nye eierskapet.

Det kom flere biler ut av det. Blant annet prototypen Emily GT, som kanadisk-libanesisk nå har rettighetene til og vil sende til gatene allerede i år. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Formel 1-laget trekker seg fullstendig: «Vi ble usynlige»

Fra og med 2026-sesongen er Renault fortid som motorleverandør...

Emma returnerte Porschen – ville heller kjøpt Dacia

Tennisspilleren Emma Raducanu er faktisk en ambassadør for Porsche....

Elektriske bilmerker okkuperer Bella Center: eCar Expo 2024

Europas største elbilmesse kommer til København med et imponerende...

Elbil brant totalt ned tre hus – «ingen vanlig brann»

En brann i en elbil gjorde at tre rekkehus...

Toyota skal fylle bensin på hydrogenbiler med patroner

Det er trolig ingen hydrogenstasjoner i Danmark lenger. Men...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

15 år gammel gutt siktet for hensynsløs kjøring i en svært liten bil

En 15 år gammel gutt er siktet for uaktsom kjøring etter å ha hatt en fartsgrense på over 150 kilometer i timen i tettbebyggelse...

BMW krever forbudet mot forbrenningsmotoren stanset

Stopp forbudet mot forbrenningsmotoren eller bli avhengig av Kina, sa BMW-sjef Oliver Zipse. Paris Motor Show er i full gang, og BMW-sjef Oliver Zipse...

En gang verdens første, finnes den ikke lenger i Danmark

Etter en periode på bare to år har den danske MG-importøren trukket verdens første elektriske stasjonsvogn fra programmet. Det samme er tilfellet i Norge....

77-åring fikk en regning på 105 000 DKK for lading av elbil

77 år gamle Göran Björstad fikk en regning på 105.000 kroner etter at han hadde ladet sin elektriske Kia. — Sånt skjer fra tid...

Hyundai Inster har fått danske priser – her er oversikten

Hyundai har offentliggjort de danske prisene på deres nye elbilmodell, INSTER, som lanseres i begynnelsen av neste år. Prisen starter på 179.995 DKK, og...

BMW nekter å gi opp – selger bensinbiler etter 2035

Det er både prematurt og knekast for Kina å kun selge elbiler i Europa i 2035, sier BMW-direktør Oliver Zipse. BMW vil ikke bidra...

EU vil tvinge Danmark til å reinstallere hydrogenstasjoner

Nye EU-krav er på vei, som gjør at Danmark blir tvunget til å reinstallere hydrogenstasjoner. Noe som ellers forsvant helt i fjor. Nye EU-regler...

Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil

34 prosent av tyske sjåfører som har valgt elbil har angret så mye at de har gått tilbake til bensin- eller dieselbilen. Tyskland er...

Politiet sier nei til elbiler: «Kan ikke tilbakelegge 150 kilometer»

Det vil ikke være elbiler i politiflåten. I hvert fall ikke i Sverige. Ingen bil kan rett og slett leve opp til kravene fra...

Motortilsynets kjempetabbe rammer bilistene igjen

Nok en gang har teknikken hos Motortilsynet medført unødig ulempe for de danske bileierne, som imidlertid ikke skal regne med en unnskyldning. De har...

Elektriske bilmerker okkuperer Bella Center: eCar Expo 2024

Europas største elbilmesse kommer til København med et imponerende utvalg av debutanter og spennende premierer. Når dørene åpnes til eCar Expo i Bella Center...

Peugeots neste elbil får firkantet ratt

Ingen fransk bilutstilling uten franske bilmerker. I år leverer Peugeot det kanskje mest futuristiske på hele Paris Motor Show. Et ratt er rundt. Med...