Det spiller egentlig ingen rolle hvilken bil du kjører rundt i. Spesielt ikke hvis du har et ærend i en av de for tiden fem danske miljøsonene.
Det er i dag miljøsoner i fem danske byer: København, Aarhus, Odense, Aalborg og Frederiksberg.
Men enda flere miljøsoner kan være på vei. For i februar tillot et flertall på Christiansborg alle danske byer å innføre såkalte nullutslippssoner, hvor kun biler som ikke direkte slipper ut noe får kjøre rundt.
Imidlertid er ikke alle byer med på den ideen. En av byene som allerede har en miljøsone, har for eksempel droppet ideen om en nullutslippssone. Les mer om det her.
Men selv om grepet på spesielt dieselbilene i miljøsonene ble skjerpet 1. oktober 2023, går noen av bilene fortsatt utenom overvåkingen og stanser i sonene. Og til og med helt lovlig.
LES OGSÅ: Brenner inne med 46.000 utgaver av Danmarks mest populære bil
Reglene sier at alle veteranbiler er unntatt gjeldende krav i miljøsonene. Og det uansett om bilen måtte gå på diesel uten å være utstyrt med partikkelfilter.
Hva som er en veteranbil i myndighetenes øyne er greit å skrive ned. For det er litt forskjellige kategorier å merke seg.
For selv om en veteranbil først er 'ekte' når den fyller 35 år, er alle biler som er registrert på veterankorsellen unntatt fra kravene i miljøsonene.
Det betyr med andre ord at 30 år gamle biler, uavhengig av drivstoff og eventuell mangel på partikkelfilter, får kjøre rundt i miljøsonene.
Regelen gjelder også for alle biler, det vil si både de med danske og utenlandske nummerskilt, ifølge Miljøstyrelsen.
Bilister som fortsatt kan være i tvil om bilene deres er tillatt i miljøsonene kan alltid sjekke i Miljødirektoratets oppslagsverk på miljoezoner.dk .
Men bodene i miljøsonene har også allerede skapt sinne. For myndighetene har tilsynelatende kontroll over ikke alle biler i Danmark. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!