Noe av det som kan holde bilistene fra å kjøpe elbil er spørsmålet om tillatt tilhengervekt. Noen har lov til å slepe mer enn andre, mens noen biler ikke er tillatt i det hele tatt.
På mange diesel- og bensinbiler – spesielt i Norden – er hengerfestet selvforsynt. Det er bare ikke sånn på elbiler, hvor det kanskje ikke er lov å tauing av noe i det hele tatt.
Ikke engang om det i dag er nesten 100 elbilmodeller som kan slepes. Og likevel kan det være vanskelig å finne ut hva bilene egentlig må ha hengende på kroken.
Tidligere har det ofte vært et problem at mange elbiler ikke er typegodkjent med hengerfeste i det hele tatt. Og de som hadde godkjenningen måtte ofte dra svært få kilo.
Det er ikke nødvendigvis slik i dag. Flere elbiler har allerede lov til å trekke inntil 2500 kilo på kroken, men det finnes også de der kroken kun er ment som støtte for sykkelstativet. Det er det.
LES OGSÅ: Rons Suzuki ble rammet av en mystisk feil i visningshallen
Derfor kan det være greit å ha oversikt. Svenske Allt om elbiler har samlet en slik. Listen inkluderer meget praktisk også fremtidige elbiler. Det kan være at du synes det nåværende utvalget er for lite eller ikke for deg.
Spørsmålet er da om du i det hele tatt bør kjøpe elbil. For selv om nye diesel- og bensinbiler som kun kan brenne drivstoff basert på råolje er i ferd med å bli forbudt, er ikke svaret så entydig.
Debatten om elbiler – og om det er den eneste transportformen i fremtiden – setter seg uansett ikke. Toyota mener for eksempel at elbiler aldri vil ta mer enn 30 prosent av det globale bilmarkedet. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!
DISSE ELBIENE MÅ DRA MEST PÅ HAKEN:
BMW iX | 2.500 kilo |
Kia EV9 | 2.500 kilo |
Audi Q6 e-tron | 2.400 kilo |
Lotus Eletre | 2.250 kilo |
Tesla Model X | 2.250 kilo |
Polestar 3 | 2.200 kilo |
Volvo EX90 | 2.200 kilo |
BMW i5 M60 | 2000 kilo |
BMW i7 | 2000 kilo |
Ni EL7 | 2000 kilo |
Ni ET7 | 2000 kilo |
Polestar 4 AWD | 2000 kilo |
Zeekr 001 | 2000 kilo |
DISSE ELEKTRISKE BILENE MÅ MINST TREKK PÅ HAKEN:
Nissan Leaf | 75 kilo (sykkel) |
Volkswagen ID.3 | 75 kilo (sykkel) |
Hyundai Kona Electric | 300 kilo |
Kia e-Niro | 300 kilo |
Kia e-Soul | 300 kilo |
Maxus Euniq 5 | 400 kilo |
Maxus Euniq 6 | 400 kilo |
Nissan E-NV200 | 450 kilo |
MG 4 elektrisk | 500 kilo |
MG 5 elektrisk | 500 kilo |
MG ZS EV (år 2022) | 500 kilo |
Renault Mégane (40 kWh) | 500 kilo |