Tollsatser fra USA kan bety 1,55 millioner færre biler globalt innen 2025. Volvo og Honda flytter produksjonen til USA, mens Audi vurderer situasjonen.
Amerikanske tollsatser på biler skaper usikkerhet i bilindustrien. Analytikere spår en betydelig nedgang i den globale bilproduksjonen.
Dette kan påvirke produsenter som Volvo og Honda samt hele Volkswagen-konsernet, og det merkes allerede i USA.
Nesten halvparten av alle nye biler som selges i USA er produsert internasjonalt. Videre importeres mellom 30 og 60 prosent av alle reservedeler til biler.
Dette kan bety en nedgang i nordamerikansk bilproduksjon. Nedgangen kan være opptil ni prosent innen 2025. Samtidig kan bilsalget bare i USA falle med tre prosent eller mer.
Og fordi effekten av de nye tollsatsene kan vare i svært lang tid, reagerer bilmerkene allerede nå.
En analyse fra S&P Global Mobility peker mot en anslått produksjon på 87,9 millioner nye biler i 2025. Det vil si, på verdensbasis. Dette er en nedgang på to prosent sammenlignet med 2024.
Bilmerkene responderer allerede
Nedgangen tilsvarer 1,55 millioner færre nye biler. Og selv om det høres mye og virkelig dramatisk ut, er det faktisk andre året på rad at produksjonen har falt.
I fjor falt også produksjonen. Men dette skyldtes i stor grad at flere japanske bilmerker måtte stanse produksjonen i flere dager av gangen.
Noen bilprodusenter har allerede stoppet eksporten til USA. Dette gjelder blant annet Audi. Jaguar Land Rover gjorde det samme. Men mandag denne uken startet eksporten til USA opp igjen.
Andre bilprodusenter velger en annen strategi. De flytter deler av produksjonen sin til USA, slik presidenten håpet.
Volvo annonserte nylig at de vil begynne å produsere enda en bil lokalt i USA. Det vil sannsynligvis være enten XC60 eller XC90 i både hybrid- og ladbar hybridversjon.
Produksjon i USA kan bli dyrere
Honda flytter også produksjonen av Civic-hybriden til amerikansk jord. Akkurat som Mercedes ønsker å flytte mer til USA. Ledelsen sier imidlertid at denne typen ting vil ta flere år.
Volkswagen-konsernsjef Oliver Blume avslørte nylig hvordan selskapet har tenkt å følge de nye tollreglene.
Og her brukes Audi, som er i dialog med den amerikanske regjeringen om etableringen av en ny fabrikk, som et eksempel. Om flere VW-merker vil følge etter er fortsatt et åpent spørsmål.
Selv om Volkswagen allerede har fabrikker i USA, importeres fortsatt alle Audi-modeller.
Det kan imidlertid være flere ulemper enn fordeler med å flytte produksjonen til USA.
Biler bygget i USA ender blant annet opp med å bli dyrere enn biler produsert utenfor landets grenser. Dette skyldes først og fremst de høyere lønningene som amerikanske fabrikkansatte må motta.