Ifølge en ny undersøkelse fra BloombergNEF er det ikke mye å skryte av. Elbilen er bare bedre. I hvert fall når det gjelder forurensning.
Elbiler blir en stadig større del av bilparken. Ikke bare hjemme, men globalt. Et enkelt land har allerede besluttet å forby import av diesel- og bensinbiler. Les mer her .
Og i Norge står de fast på at nye diesel- og bensinbiler må fases ut senest 1. januar 2025. Så om en liten stund.
Og er det utslippene du er ute etter å redusere, så er elbil det klare førstevalget. Og kanskje det eneste riktige valget.
Dette bekreftes av en undersøkelse utført av analyseavdelingen i Bloomberg, BloombergNEF. Undersøkelsen indikerer at elbiler allerede i dag slipper ut mindre enn en tilsvarende bensinbil.
LES OGSÅ: 17-åring skal ikke kjøre bil etter mopedtur på 68 meter
Hvor mye/lite en elbil slipper ut avhenger ifølge BloombergNEF av to ting. Nemlig hvor mye elbilene kjører og hvordan de lades. Det kommer også an på hva strømmen er laget av.
BloombergNEF slår imidlertid også fast at elbilen taper mest i produksjonen. Altså i fabrikkene. Avstanden til bensinbilen innhenter imidlertid elbilen over tid, ifølge analyseavdelingen.
Og etter 250.000 kilometer vil elbiler både i Kina, USA, Tyskland, England og Japan, som folkene bak studien har sett på, ha sluppet ut mellom 27 og 71 prosent mindre CO2 enn tilsvarende biler med forbrenningsmotor.
Det er imidlertid stor forskjell på når elbilen tar igjen bensinbilen. Det vil si fra land til land. I USA trengs det 41 000 flere kilometer i dag. NEF regner med at en amerikaner skal synge om to år.
Men det vil ta en kineser i en elbil 10 år eller 118.000 kilometer å ta igjen bensinbilens CO2-ledd.
Forskjellen vil imidlertid avta over tid. Og i 2030 forventer NEF at en amerikaner må kjøre 21.000 kilometer i elbil, mens en kineser må kjøre 53.000 kilometer for å ta igjen det samme CO2-blyet fra forbrenningsmotoren.
Det er imidlertid ikke alle som tror like fullt og bestemt på elbilen. Toyota lover for eksempel å holde seg til forbrenningsmotoren. Også den som går på diesel.
Og hos BMW nekter de absolutt å sette en dato på når merket bygde den siste bilen med forbrenningsmotor. Det vil Audi derimot gjerne. Les mer om det her .