22. januar, 2025

EU må skrote umulige krav til biler, sier Mercedes-sjef

Mercedes-sjef Ola Källenius vil bruke sin ekstrapost som styreleder i bilprodusentenes forening til å redde forbrenningsmotoren.

Mercedes-sjef Ola Källenius, som nettopp har overtatt formannskapet i den europeiske bilbransjeforeningen ACEA, vil at EU skal droppe de strenge utslippskravene. Källenius mener at dagens krav er urealistiske og skader bilindustrien i Europa.

Bilindustrien er en viktig del av Europas økonomi, og mange frykter at dagens utslippskrav kan føre til industrikollaps. Källenius, som er kjent for sin besluttsomhet, har derfor stilt en rekke krav til EUs politikere.

Et av de viktigste kravene er en tilpasning av utslippskravene til dagens situasjon. Källenius mener at dagens krav ble satt til pandemien og krigen i Ukraina, og at de derfor ikke lenger er realistiske.

– For det første trenger vi en realistisk måte å redusere karbondioksidutslippene i den europeiske bilindustrien – en måte som er markedsdrevet, ikke stalldrevet, sier Källenius i sin programerklæring .

Källenius ønsker også nye regler som gjør det mulig for bilprodusenter i Europa å konkurrere med Kina. Han mener EU må støtte forskning og utvikling innen elbiler, slik at de europeiske produsentene kan følge den kinesiske utviklingen.

– For det andre trenger EU et lovverk som styrker konkurranseevnen til europeiske industrier, sier Källenius.

Mercedes-sjefen advarer om at handelskriger med Kina og USA kan skade alle parter. I stedet ønsker han å finne en konstruktiv løsning som fremmer frihandel og samarbeid.

Källenius, som er født i Sverige, har jobbet i Tyskland i mange år og har tysk statsborgerskap. Han ser på seg selv som en europeer og ønsker å promotere både bilindustrien og Europa.

LES OGSÅ: Populær app i Danmark bryter loven

– Jeg er født og oppvokst i Sverige, har bodd i Tyskland, USA og Storbritannia i mer enn 30 år, har fått tysk statsborgerskap og er europeer i hjertet, sier Källenius.

– Derfor er det viktig for meg at vi sammen fremmer både bilindustrien og Europa.

Mercedes-sjefens krav til EU er klare: tilpasse utslippskravene til virkeligheten, støtte forskning og utvikling innen elbiler, og finne en konstruktiv løsning på handelskonfliktene med Kina og USA.

Latest

Don't miss

Bilen fra «Herbie» er den dyreste VW Bobbel noensinne

Bilen fra Herbie Goes Bananas har hengt over taket...

Kjendis i pengetrøbbel – alle bilene er borte

Mike Brewer, som gjorde seg bemerket på den britiske...

Media: Tesla Model Y blir mye dyrere i Europa

Det nederlandske mediet Autoweek skriver at Tesla er klar...

Teamsjef avslører Kevin Magnussens nye rolle i Haas

Kevin Magnussen fortsetter å synge for Haas, selv om...

Fisker Ocean er kåret til årets dårligste bil

Det er nok veldig bra at Fisker Inc. kort...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Polestar Energy gjør hjemmelading smartere og billigere for danske elbileiere

Polestar Energy har gjort det enklere for danske elbileiere å spare penger på lading hjemme. Her forklarer vi hvordan. Med den nye Polestar Energy-appen...

Donald Trump vil stoppe statlige subsidier til elbiler i USA

Donald Trump, som mandag ble tatt i ed som president i USA, brukte bl.a. sin første dag på jobben for å signere et dekret...

FDM slutter etter 19 år – går av i protest

FDM har informert både næringsministeren og Klagenemnda for bil om at organisasjonen ikke lenger vil være en del av styret, som den var medstifter...

Elbil til 600.000 kr. har vært på verkstedet i 9 måneder

I hele 9 måneder har Cadillac Lyriq-eier Levan Azrumelashvili ventet på deler til bilen sin etter en trafikkulykke. I løpet av den tiden har...

Storebæltsbroen skylder bilistene 30 millioner kroner

BroBizz A/S, som eies av selskapet bak Storebæltsbroen, skylder danskene nesten 30 millioner danske kroner fra innskudd. BroBizz A/S, som eies av Sund &...

Betalte 42 milliarder – VW vil eie mer av bilmerket

Volkswagen har allerede betalt tilsvarende 42 milliarder danske kroner for deler av det amerikanske bilmerket Rivian. Nå vil tyskerne ha mer. Volkswagen har allerede...

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart. Donald...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...