EU må skrote umulige krav til biler, sier Mercedes-sjef

Mercedes-sjef Ola Källenius vil bruke sin ekstrapost som styreleder i bilprodusentenes forening til å redde forbrenningsmotoren.

Mercedes-sjef Ola Källenius, som nettopp har overtatt formannskapet i den europeiske bilbransjeforeningen ACEA, vil at EU skal droppe de strenge utslippskravene. Källenius mener at dagens krav er urealistiske og skader bilindustrien i Europa.

Bilindustrien er en viktig del av Europas økonomi, og mange frykter at dagens utslippskrav kan føre til industrikollaps. Källenius, som er kjent for sin besluttsomhet, har derfor stilt en rekke krav til EUs politikere.

Et av de viktigste kravene er en tilpasning av utslippskravene til dagens situasjon. Källenius mener at dagens krav ble satt til pandemien og krigen i Ukraina, og at de derfor ikke lenger er realistiske.

– For det første trenger vi en realistisk måte å redusere karbondioksidutslippene i den europeiske bilindustrien – en måte som er markedsdrevet, ikke stalldrevet, sier Källenius i sin programerklæring .

Källenius ønsker også nye regler som gjør det mulig for bilprodusenter i Europa å konkurrere med Kina. Han mener EU må støtte forskning og utvikling innen elbiler, slik at de europeiske produsentene kan følge den kinesiske utviklingen.

– For det andre trenger EU et lovverk som styrker konkurranseevnen til europeiske industrier, sier Källenius.

Mercedes-sjefen advarer om at handelskriger med Kina og USA kan skade alle parter. I stedet ønsker han å finne en konstruktiv løsning som fremmer frihandel og samarbeid.

Källenius, som er født i Sverige, har jobbet i Tyskland i mange år og har tysk statsborgerskap. Han ser på seg selv som en europeer og ønsker å promotere både bilindustrien og Europa.

LES OGSÅ: Populær app i Danmark bryter loven

– Jeg er født og oppvokst i Sverige, har bodd i Tyskland, USA og Storbritannia i mer enn 30 år, har fått tysk statsborgerskap og er europeer i hjertet, sier Källenius.

– Derfor er det viktig for meg at vi sammen fremmer både bilindustrien og Europa.

Mercedes-sjefens krav til EU er klare: tilpasse utslippskravene til virkeligheten, støtte forskning og utvikling innen elbiler, og finne en konstruktiv løsning på handelskonfliktene med Kina og USA.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør –...

Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...