Mercedes-sjef Ola Källenius vil bruke sin ekstrapost som styreleder i bilprodusentenes forening til å redde forbrenningsmotoren.
Mercedes-sjef Ola Källenius, som nettopp har overtatt formannskapet i den europeiske bilbransjeforeningen ACEA, vil at EU skal droppe de strenge utslippskravene. Källenius mener at dagens krav er urealistiske og skader bilindustrien i Europa.
Bilindustrien er en viktig del av Europas økonomi, og mange frykter at dagens utslippskrav kan føre til industrikollaps. Källenius, som er kjent for sin besluttsomhet, har derfor stilt en rekke krav til EUs politikere.
Et av de viktigste kravene er en tilpasning av utslippskravene til dagens situasjon. Källenius mener at dagens krav ble satt til pandemien og krigen i Ukraina, og at de derfor ikke lenger er realistiske.
– For det første trenger vi en realistisk måte å redusere karbondioksidutslippene i den europeiske bilindustrien – en måte som er markedsdrevet, ikke stalldrevet, sier Källenius i sin programerklæring .
Källenius ønsker også nye regler som gjør det mulig for bilprodusenter i Europa å konkurrere med Kina. Han mener EU må støtte forskning og utvikling innen elbiler, slik at de europeiske produsentene kan følge den kinesiske utviklingen.
– For det andre trenger EU et lovverk som styrker konkurranseevnen til europeiske industrier, sier Källenius.
Mercedes-sjefen advarer om at handelskriger med Kina og USA kan skade alle parter. I stedet ønsker han å finne en konstruktiv løsning som fremmer frihandel og samarbeid.
Källenius, som er født i Sverige, har jobbet i Tyskland i mange år og har tysk statsborgerskap. Han ser på seg selv som en europeer og ønsker å promotere både bilindustrien og Europa.
LES OGSÅ: Populær app i Danmark bryter loven
– Jeg er født og oppvokst i Sverige, har bodd i Tyskland, USA og Storbritannia i mer enn 30 år, har fått tysk statsborgerskap og er europeer i hjertet, sier Källenius.
– Derfor er det viktig for meg at vi sammen fremmer både bilindustrien og Europa.
Mercedes-sjefens krav til EU er klare: tilpasse utslippskravene til virkeligheten, støtte forskning og utvikling innen elbiler, og finne en konstruktiv løsning på handelskonfliktene med Kina og USA.