Regjeringen รธnsker flere elektriske lastebiler pรฅ veiene allerede. Men Europa er slett ikke klart, mener Danfoss, som sendte en bil fra Nordborg til Le Mans i Frankrike.
1.300 kilometer.
Eller avstanden fra Nordborg i Danmark til Le Mans i Frankrike. Turen er bare ikke klar til รฅ foregรฅ i en lastebil.
Teknologien er mer enn klar for elektrifisering av tungtransport. Men det er ikke Europa, sier sjรฅfรธren Claus Hansen, ifรธlge TV SYD .
Lastebilen fra Danmark mรธtte en rekke utfordringer underveis. Altsรฅ i tillegg til kua ned gjennom Tyskland, som alle kan bli berรธrt av. Dette dreier seg bl.a. om byrรฅkrati i Belgia og ulike forhold som lastebilene skal belastes under.
LES OGSร : Kvinne var 4 km/t fra รฅ miste 1 mรฅned gamle Tesla
Selve ladedelen ga bl.a. utfordringer i Frankrike. Men danske transportรธrer har det fortsatt travelt med รฅ gรฅ over til elektriske lastebiler. Fra 1. januar 2025 skal alle lastebiler over 12 tonn betale veiavgift etter hvor mye CO2 de slipper ut.
Avtalen, som et politisk flertall har vedtatt, innebรฆrer at transportรธrene mรฅ betale inntil 2,03 kr pr. korte kilometer i lastebil pรฅ de fleste veier i Danmark. Og allerede fra 2028 er det lagt opp til at alle veier her i landet skal bli pรฅlagt bompenger for vogntog.
Og selv om flere organisasjoner har pรฅpekt at avgiften gjรธr det dyrere รฅ vรฆre dansk โ og bรฅde sjรฅfรธrer og transportรธrer har klaget โ er skatteminister Jeppe Bruus (S) stolt over รฅ ha innfรธrt den nye avgiften. Les mer om det her .