Oppdaterte utslippsmålingsforskrifter fra EU dreper plug-in hybrider i Danmark. Det mener i hvert fall FDM.
Nye EU-regler legger press på plug-in-hybrider. Mange modeller står overfor store avgiftsøkninger på opptil 200.000 DKK, og salget faller drastisk i Danmark.
Nye EU-regler kan bety slutten for mange plug-in-hybrider i Danmark. Biler står overfor betydelige avgiftsøkninger. Økningene kan komme opp i 200 000 DKK. eller mer for enkelte modeller. Dette på grunn av nye krav til måling av bilforbruk.
De nye målingene forventes å vise høyere reelt forbruk. Dette betyr høyere offisielle CO2-utslipp for plug-in hybridene. Mange vil trolig overskride grensen på 50 gram CO2 per kilometer.
Grensen på 50 gram CO2 er avgjørende for bilavgiften. Biler under den grensen får lavere avgift i Danmark. Plug-in hybrider har hatt godt av dette i flere år.
Når biler overskrider grensen, øker veiavgiften kraftig. Selv billigere modeller kan forventes å øke med 100.000 DKK. Dyrere modeller rammes enda hardere.
Bilimportørene reagerer allerede på de kommende endringene. Noen fjerner plug-in-hybrider helt fra utvalget. Andre holder ryddesalg for å bli kvitt dagens biler.
Fremtiden for plug-in hybrider og bilavgifter
Salget av plug-in hybrider har vært nedadgående en stund. Biltypen vil utgjøre under tre prosent av det totale bilsalget i 2025. Dette er en betydelig nedgang de siste årene.
Elbiler blir stadig mer populære alternativer. De får lengre rekkevidde og raskere lading. Flere offentlige ladestasjoner kommer også til.
Plug-in hybrider ble opprinnelig sett på som en overgangsløsning. De skulle hjelpe til med overgangen fra bensin og diesel til ren strøm. Men mange bilkjøpere hopper nå over det steget og velger elbiler direkte.
FDM ønsker den nye målemetoden for forbruk velkommen. Organisasjonen mener det gir et mer nøyaktig bilde av bilenes reelle utslipp. Det er viktig for klimaet.
– Hensikten med å gå over til plug-in hybrider og elbiler er å redusere klimapåvirkningen, sier politisk leder i FDM, Torben Lund Kudsk. Han understreker viktigheten av riktige målinger for å nå det målet.
FDM: Danske avgifter er utdaterte
– Elbiler har for lengst gått forbi ladbare hybrider. Både i salgstall og teknologisk, hevder Torben Lund Kudsk.
Han forventer derfor at de høyere avgiftene vil ha en begrenset effekt på de fleste forbrukere.
Kudsk påpeker imidlertid at plug-in hybrider kan brukes grønne. Dette krever at eiere primært kjører på strøm fra lading. Den nåværende registreringsavgiften straffer imidlertid teknologien sterkt, ifølge FDM.
FDM kritiserer de danske bilavgiftene for å være utdaterte. De mener at den verdibaserte registreringsavgiften bør avvikles helt. Dette gjelder uavhengig av kjøretøyets drivstofftype.
I stedet foreslår FDM en avgift basert på tekniske kriterier. Dette kan være faktorer som energiforbruk, vekten på bilen og størrelsen på batteriet. Dette vil gi et mer teknisk basert system.
FDM nevner også trafikkavgifter som en mulig fremtidig løsning. Det kan muligens innføres i områder med mye trafikk. Det vil være fornuftig å regulere overbelastningen.
Fremtiden for plug-in hybrider ser derfor usikker ut på det danske markedet. Mens trenden mot ren strøm fortsetter, kan du lese mye mer om elbiler, tester av nye modeller og nyheter om bilmarkedet generelt hos Boosted.dk.
Finn de siste analysene, guidene og nyhetene fra hele bilverdenen her. Visste du for eksempel at flere bilmerker nå stanser eksporten til USA? Les mer om det her