Oppdaterte forskrifter for utslippsmรฅling fra EU tar knekken pรฅ ladbare hybrider i Danmark. Det er i hvert fall det FDM mener.
Nye EU-forskrifter legger press pรฅ ladbare hybrider. Mange modeller stรฅr overfor store avgiftsรธkninger pรฅ opptil 200 000 danske kroner, og salget faller drastisk i Danmark.
Nye EU-regler kan bety slutten for mange ladbare hybrider i Danmark. Biler stรฅr overfor betydelige avgiftsรธkninger. รkningene kan komme opp i 200 000 kroner. eller mer for enkelte modeller. Dette skyldes nye krav til mรฅling av bilforbruk.
De nye mรฅlingene forventes รฅ vise hรธyere reelt forbruk. Dette betyr hรธyere offisielle CO2-utslipp for ladbare hybrider. Mange vil sannsynligvis overskride grensen pรฅ 50 gram CO2 per kilometer.
Grensen pรฅ 50 gram CO2 er avgjรธrende for bilavgiften. Biler under den grensen fรฅr lavere avgift i Danmark. Ladbare hybridbiler har nytt godt av dette i flere รฅr.
Nรฅr biler overskrider grensen, รธker bompengene kraftig. Selv billigere modeller kan forventes รฅ รธke med 100 000 danske kroner. Dyrere modeller rammes enda hardere.
Bilimportรธrer reagerer allerede pรฅ de kommende endringene. Noen fjerner ladbare hybrider helt fra modellutvalget sitt. Andre holder ryddesalg for รฅ kvitte seg med nรฅvรฆrende biler.
Fremtiden for plug-in-hybrider og bilavgifter
Salget av ladbare hybrider har gรฅtt ned en stund. Biltypen vil utgjรธre mindre enn tre prosent av det totale bilsalget i 2025. Dette er en betydelig nedgang de siste รฅrene.
Elbiler blir stadig mer populรฆre alternativer. De fรฅr lengre rekkevidde og raskere lading. Flere offentlige ladestasjoner blir ogsรฅ lagt til.
Ladbare hybrider ble opprinnelig sett pรฅ som en overgangslรธsning. De skulle bidra til overgangen fra bensin og diesel til ren elektrisitet. Men mange bilkjรธpere hopper nรฅ over det trinnet og velger elbiler direkte.
FDM รธnsker den nye mรฅlemetoden for forbruk velkommen. Organisasjonen mener at det gir et mer nรธyaktig bilde av bilenes reelle utslipp. Det er viktig for klimaet.
ยซFormรฅlet med รฅ gรฅ over til ladbare hybrider og elbiler er รฅ redusere klimapรฅvirkningenยป, sier politisk leder i FDM, Torben Lund Kudsk. Han understreker viktigheten av riktige mรฅlinger for รฅ nรฅ det mรฅlet.
FDM: Danske skatter er utdaterte
โ Elbiler har for lengst tatt forbi ladbare hybrider. Bรฅde i salgstall og teknologisk, hevder Torben Lund Kudsk.
Han forventer derfor at de hรธyere avgiftene vil ha en begrenset effekt for de fleste forbrukere.
Kudsk pรฅpeker imidlertid at ladbare hybrider kan brukes miljรธvennlige. Dette krever at eierne primรฆrt kjรธrer pรฅ strรธm fra lading. Den nรฅvรฆrende registreringsavgiften straffer imidlertid teknologien alvorlig, ifรธlge FDM.
FDM kritiserer de danske bilavgiftene for รฅ vรฆre utdaterte. De mener at den verdibaserte registreringsavgiften bรธr avskaffes fullstendig. Dette gjelder uavhengig av kjรธretรธyets drivstofftype.
I stedet foreslรฅr FDM en skatt basert pรฅ tekniske kriterier. Dette kan vรฆre faktorer som energiforbruk, bilens vekt og batteriets stรธrrelse. Dette ville gitt et mer teknisk basert system.
FDM nevner ogsรฅ trafikkavgifter som en mulig fremtidig lรธsning. Det kan muligens innfรธres i omrรฅder med mye trafikk. Det ville vรฆre fornuftig รฅ regulere trafikkorken.
Fremtiden for ladbare hybrider ser derfor usikker ut pรฅ det danske markedet. Mens trenden mot ren strรธm fortsetter, kan du lese mye mer om elbiler, tester av nye modeller og nyheter om bilmarkedet generelt pรฅ Boosted.dk.
Finn de siste analysene, guidene og nyhetene fra hele bilverdenen her. Visste du for eksempel at flere bilmerker nรฅ stanser eksporten sin til USA? Les mer om det her