Ferrari holder seg til V12-motoren, og uten turbotrykk. Selv om det koster merket fra Maranello en formue.
Ferraris første gatebil noensinne hadde V12-motor – og merket fra Maranello har til hensikt å beholde det slik.
Selv om det nødvendigvis må koste selskapet en formue å få den store sugemotoren til å møte dagens utslippskrav.
Krav som Ferrari inntil nylig ikke trengte å leve opp til. Bilmerker som bygger opptil 10 000 biler i året sniker seg rundt eventuelle utslippskrav.
I fjor bygde Ferrari imidlertid i underkant av 14.000 biler, og derfor vil det koste en formue å holde liv i V12-motoren. Men det er noe Ferrari ønsker.
LES OGSÅ: Royal BMW leter etter nytt hjem – kongen var den første eieren
Dette sier merkevarens utviklingssjef Gianmaria Fulgenzi i et intervju med Autocar .
– Turbotrykk er ikke noe jeg vurderer, sier Gianmaria Fulgenzi, og viser til Ferraris 6,5-liters V12-motor.
Det er mer enn én årsak til at Ferrari har brukt trolig heslige summer for å sikre at V12-motoren oppfyller gjeldende utslippskrav når du spør Fulgenzi.
– V12-motoren er naturlig. Den skaper følelse, lyd og akselerasjon helt fra laveste til høyeste omdreininger. Det er dette vi ønsker å levere, understreker utviklingssjefen.
Ferrari er ikke de eneste som holder liv i de 12 sylindrene. Aston Martin, som etter en begravelsestale for de 12 sylindrene i 2022 trakk seg.
Men i motsetning til folket i Maranello, går engelskmennene med turbotrykk. Faktisk utstyrer fabrikken i Gaydon, England, en ny 12-sylindret med doble turboer. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her