Det går bra for Ferrari. Så bra, faktisk, at USA kan løpe og hoppe. Bilmerket kommer ikke til å flytte produksjonen, selv om Trump truer med høye tollsatser.
Ferrari har tydeligvis nektet å flytte produksjonen til USA, selv om det er trusler om nye tariffer som kan ramme det internasjonale markedet.
Merkets direktør, Benedetto Vigna, understreker at Ferrari kun skal bygge biler i Maranello i Italia. Den klare kunngjøringen kommer som svar på spørsmål om Ferrari vil vurdere å etablere fabrikker utenfor Italia.
– Vi produserer biler i Maranello, sa Benedetto Vigna i et intervju med Reuters og la til:
– Vi ønsker å selge biler i USA, men vi ønsker å produsere biler i Maranello.
Tiltaket kommer i kjølvannet av trusler om høyere tollsatser fra påtroppende president Donald Trump.
Selv om endringer i byttevilkår kan påvirke internasjonale markeder, tror ikke Vigna det vil påvirke appetitten på Ferrari-gatebiler i USA. Direktøren opplyser i stedet at merkevaren vil tilpasse seg. Du vil også måtte rammes av tollavgifter.
– Ordreboken vår er ganske sterk. Han (Trump, red.) bestemmer hva vi skal gjøre her og vi skal tilpasse oss de nye reglene… det blir takster for oss, for alle. Det er bra fordi når virkeligheten rundt deg endrer seg, er det en måte å fremme mer og mer innovasjon på, fastslo han.
Ferrari har nylig åpnet en ny fabrikk i Maranello, hvor produksjonskapasiteten er ytterligere styrket. Blant andre Italias president Sergio Mattarella og styreleder John Elkann deltok på innvielsen. Elkan, som like etter ble direktør for hele Stellantis.
Ifølge Vigna understreker den nye fabrikken Ferraris engasjement og engasjement for Italia, uavhengig av press utenfra.
En annen nøkkelplan for Ferrari er lanseringen av den første helelektriske bilen, som forventes å bli presentert i fjerde kvartal 2025.
Spørsmålet om bilens pris, som tidligere har vært ryktet til over 500.000 euro, ble imidlertid ikke avklart nærmere. Ifølge Vigna må vi nærmere selve lanseringstidspunktet for å vite mer om prisen.
Ferraris strategi er klar: produksjonen må forbli i Maranello. Mens bilene fortsatt må finne veien til markeder som USA, til tross for eventuelle tollutfordringer.