15. desember, 2024

Ferrari står fast – nekter å bygge biler her

Det går bra for Ferrari. Så bra, faktisk, at USA kan løpe og hoppe. Bilmerket kommer ikke til å flytte produksjonen, selv om Trump truer med høye tollsatser.

Ferrari har tydeligvis nektet å flytte produksjonen til USA, selv om det er trusler om nye tariffer som kan ramme det internasjonale markedet.

Merkets direktør, Benedetto Vigna, understreker at Ferrari kun skal bygge biler i Maranello i Italia. Den klare kunngjøringen kommer som svar på spørsmål om Ferrari vil vurdere å etablere fabrikker utenfor Italia.

– Vi produserer biler i Maranello, sa Benedetto Vigna i et intervju med Reuters og la til:

– Vi ønsker å selge biler i USA, men vi ønsker å produsere biler i Maranello.

Tiltaket kommer i kjølvannet av trusler om høyere tollsatser fra påtroppende president Donald Trump.

Selv om endringer i byttevilkår kan påvirke internasjonale markeder, tror ikke Vigna det vil påvirke appetitten på Ferrari-gatebiler i USA. Direktøren opplyser i stedet at merkevaren vil tilpasse seg. Du vil også måtte rammes av tollavgifter.

– Ordreboken vår er ganske sterk. Han (Trump, red.) bestemmer hva vi skal gjøre her og vi skal tilpasse oss de nye reglene… det blir takster for oss, for alle. Det er bra fordi når virkeligheten rundt deg endrer seg, er det en måte å fremme mer og mer innovasjon på, fastslo han.

Ferrari har nylig åpnet en ny fabrikk i Maranello, hvor produksjonskapasiteten er ytterligere styrket. Blant andre Italias president Sergio Mattarella og styreleder John Elkann deltok på innvielsen. Elkan, som like etter ble direktør for hele Stellantis.

Ifølge Vigna understreker den nye fabrikken Ferraris engasjement og engasjement for Italia, uavhengig av press utenfra.

En annen nøkkelplan for Ferrari er lanseringen av den første helelektriske bilen, som forventes å bli presentert i fjerde kvartal 2025.

Spørsmålet om bilens pris, som tidligere har vært ryktet til over 500.000 euro, ble imidlertid ikke avklart nærmere. Ifølge Vigna må vi nærmere selve lanseringstidspunktet for å vite mer om prisen.

Ferraris strategi er klar: produksjonen må forbli i Maranello. Mens bilene fortsatt må finne veien til markeder som USA, til tross for eventuelle tollutfordringer.

Latest

Don't miss

Gamle biler skal kontrolleres hvert år, krever TÜV

Hvis det står til TÜV, skal alle biler med...

Undersøkelse: Disse bileierne hater bilene sine mest

For andre år på rad topper Rivian listen over...

Tyskland sier igjen nei til elbiler – salget faller

Tyskerne sier igjen nei takk til biler med vaiere....

Bilmerket McLaren er solgt til Abu Dhabi

Det tidligere britiske bilmerket McLaren er nå solgt til...

Renault 5 Turbo 3E får 500 hestekrefter og bakhjulsdrift

Den relanserte Renault 5 får nå også en Turbo-versjon...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Fiat stopper produksjonen igjen, igjen, igjen

Fiat har nok en gang forlenget totalstoppet i produksjonen av den elektriske 500e. Det samme har skjedd med Maserati. Det er mindre enn en...

Audi lukker elbilfabrik til februar – fyrer 3.000

Det har lenge vært planen. Men nå har Audi satt en dato for når en av Belgias to siste bilfabrikker skal legges helt ned....

Bilgigant i krise – vil si opp ytterligere 10.000 ansatte

Tyske Bosch, som er en av bilindustriens største underleverandører, er nå under et så stort press på økonomien at styret varsler permitteringer av 10.000...

Innen 10 år vil bildekk forandre seg selv monster, sier bilgiganten

Utvikling går bare én vei – fremover. Også i dekkbransjen, der finske Nokian tror de vil ha selvskiftende monsterdekk klare innen overskuelig fremtid. Dekk...

Salget stuper – Porsche permitterer én av tre

Salget av Porsche i Kina er i fritt fall. I de første ni månedene av 2024 har 29 prosent av salget i verdens største...

Mekaniker rommer – ladere elbiler med diesel

Den svenske mekanikeren Fredrik Grufman innrømmer glatt at han lader elbiler med dieselgeneratorer. Han har ikke råd til strømmen. Fredrik Grufman, som jobber som...

Avskjediget regissør får skylden for døden til den berømte V8-motoren

Offisielt gikk han selv. Men i virkeligheten ble Carlos Tavares sparket av Stellantis. Nå får han skylden for at ingen ny bil har den...

Det sparkede Formel 1-koret får en straff i avskjedsgave

Valtteri Bottas, som har fått sparken av Sauber-laget, har fått sin avskjedsgave av motorsportorganisasjonen FIA, en straff på fem plasser i feltet. Valtteri Bottas...

Klimaaktivister demonterer 100 biler med byggeskum

For tredje dag på rad har en eller flere foreløpig ukjente klimaaktivister stappet byggeskum inn i eksosrørene til biler. Senest var det over 100...

Nye felger til Tesla Model 3 koster 150 000 DKK

Det er halvdyrt. Faktisk koster et nytt sett med felger til Tesla Model 3 halve prisen på hele bilen i Danmark. Men så er...

12 av 16 batterifabrikker i Europa er droppet

12 av 16 batterifabrikker i Europa har enten blitt forsinket eller helt nedlagt. Det er dårlige nyheter for ønsket om uavhengighet fra Kina. Batterifabrikker...

Undersøkelse: Disse bileierne hater bilene sine mest

For andre år på rad topper Rivian listen over tilfredshet blant bileiere. Det ser helt annerledes ut for Volkswagen og Mercedes. Mens hele 86...