Ferrari står fast – nekter å bygge biler her

Det går bra for Ferrari. Så bra, faktisk, at USA kan løpe og hoppe. Bilmerket kommer ikke til å flytte produksjonen, selv om Trump truer med høye tollsatser.

Ferrari har tydeligvis nektet å flytte produksjonen til USA, selv om det er trusler om nye tariffer som kan ramme det internasjonale markedet.

Merkets direktør, Benedetto Vigna, understreker at Ferrari kun skal bygge biler i Maranello i Italia. Den klare kunngjøringen kommer som svar på spørsmål om Ferrari vil vurdere å etablere fabrikker utenfor Italia.

– Vi produserer biler i Maranello, sa Benedetto Vigna i et intervju med Reuters og la til:

– Vi ønsker å selge biler i USA, men vi ønsker å produsere biler i Maranello.

Tiltaket kommer i kjølvannet av trusler om høyere tollsatser fra påtroppende president Donald Trump.

Selv om endringer i byttevilkår kan påvirke internasjonale markeder, tror ikke Vigna det vil påvirke appetitten på Ferrari-gatebiler i USA. Direktøren opplyser i stedet at merkevaren vil tilpasse seg. Du vil også måtte rammes av tollavgifter.

– Ordreboken vår er ganske sterk. Han (Trump, red.) bestemmer hva vi skal gjøre her og vi skal tilpasse oss de nye reglene… det blir takster for oss, for alle. Det er bra fordi når virkeligheten rundt deg endrer seg, er det en måte å fremme mer og mer innovasjon på, fastslo han.

Ferrari har nylig åpnet en ny fabrikk i Maranello, hvor produksjonskapasiteten er ytterligere styrket. Blant andre Italias president Sergio Mattarella og styreleder John Elkann deltok på innvielsen. Elkan, som like etter ble direktør for hele Stellantis.

Ifølge Vigna understreker den nye fabrikken Ferraris engasjement og engasjement for Italia, uavhengig av press utenfra.

En annen nøkkelplan for Ferrari er lanseringen av den første helelektriske bilen, som forventes å bli presentert i fjerde kvartal 2025.

Spørsmålet om bilens pris, som tidligere har vært ryktet til over 500.000 euro, ble imidlertid ikke avklart nærmere. Ifølge Vigna må vi nærmere selve lanseringstidspunktet for å vite mer om prisen.

Ferraris strategi er klar: produksjonen må forbli i Maranello. Mens bilene fortsatt må finne veien til markeder som USA, til tross for eventuelle tollutfordringer.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Geely får ikke lov til å kjøpe sitt eget bilmerke for 14 milliarder

Geely kan ikke kjøpe sin egen bil Zeekr ut...

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Danskene velger Tesla igjen: Model Y skyter til topps

Tesla Model Y er tilbake på toppen og inntar...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Tesla kollapser i nok et land – 45 prosent er borte

Spanjolene gjør det, svenskene gjør det. Og nå vender...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...