9. mai, 2025

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen.

Ferraris første elbil er fortsatt langt unna. De første kundene kan se frem til oktober 2026. Dette bekreftes av administrerende direktør Benedetto Vigna.

Kunngjøringen kommer etter en periode med stor spenning rundt den elektriske fremtiden til det ikoniske italienske merket.

Benedetto Vigna har nå spesifisert tidsplanen. Drivverket til den elektriske Ferrarien vil bli vist frem senere i år. Den komplette bilen vil imidlertid ikke bli avslørt før våren 2026.

Det skriver Reuters .

Etter avsløringen våren 2026 har Ferrari som mål å begynne å levere biler. Mer spesifikt forventer Ferrari at de første kundene vil motta bilene sine i oktober samme år.

Men det betyr ikke at Ferrari legger forbrenningsmotoren på hylla. Ganske tvert imot, faktisk. I Maranello vil de ikke slutte å utvikle tradisjonelle motorer.

Ifølge Benedetto Vigna er dette grunnlaget og sjelen til Ferrari. Så det blir ikke endret.

Samtidig er Ferrari åpen for ny elektrisk teknologi. Bilmerket lukker ingen dører for fremtidige løsninger. Kort sagt, det er alt en balansegang.

Fremtidens Ferrari er delt

I fjor sto ladbare hybrider for en betydelig andel av salget. De sto for 51 prosent av Ferraris totale salg.

Analytikere peker på at det kanskje er enda større interesse for hybrider blant Ferraris kunder. Det er derfor neppe overraskende at Ferrari selger som de gjør.

– Vi vil fortsette å berike og utvikle produktsortimentet vårt, sier Benedetto Vigna.

Ferrari advarte tidligere i år om potensiell innvirkning på profitten. Nye amerikanske tollsatser kan også føre til at mye vondt skjer med italienerne.

Men akkurat nå er det ikke noe som gjenspeiles i regnskapet. Faktisk måker Ferrari inn penger som aldri før. Hver ansatt tjener merkevaren rundt 2 millioner kroner hvert eneste år.

Og Ferrari har sendt den foreløpige tollregningen i USA direkte videre til kundene i form av dyrere biler.

Alt er utsolgt – og det i veldig lang tid ennå

Det sterke salget støttes av nye og dyrere modeller. Biler som SF90 og Dodicicilindri bidrar positivt til resultatene. Ledelsen i Maranello har også høye forventninger til den nye hybriden 296 Speciale.

Uansett jobber ingeniørene intenst. Både på de mindre V6-ene, de noe større som V8-modellene og selvfølgelig de virkelig store V12-maskinene.

Så hvor bra går det egentlig? Virkelig bra. Allerede i februar i år annonserte ledelsen at ordrebøkene er hermetisk lukket frem til 2027. Det er rett og slett ikke mer plass. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Toyota: Sportsbiler kan ikke kjøre på strøm

Toyotas styreleder Akio Toyoda foretrekker motorstøyen og lukten av...

Ford har tapt 57 milliarder kroner på Tesla-teknologi

Ford ønsket å gjøre det enklere for kunder med...

Studie: Hybridbiler forurenser mer enn dieselbiler

En ny nederlandsk studie peker på ladbare hybrider som...

73 000 tilbakekallinger har ødelagt Volvo

I USA hevder en Volvo-eier at bilmerkets tilbakekalling av...

Bilmerket Yugo gjenopplives – første bil klar i 2027

I disse dager viser det gjenfødte Yugo-merket frem en...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Miljøaktivister: Folk i «store» biler bør straffes hardt

Like over på den andre siden av Øresund har en gruppe miljøaktivister fått nok. Det virker som om folk i «store» biler rett og...

Rammer USA – bilmerke permitterer 5 prosent av alle ansatte

Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå fem prosent av sine ansatte. Ledelsen skylder på tariffer Volvo har besluttet å permittere fem...

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo hadde trodd. Nå må bilmerket leve med at salget har stupt med 32 prosent. Geely-eide...

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet,...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15 år vil e-drivstoff kunne bære seg selv, tror Gorm Ellegaard, som jobber med syntetisk bensin...

Bilgigant på knærne dropper fabrikk for 6,8 milliarder

Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan seg tvunget til å stanse en ny batterifabrikk verdt 6,82 milliarder kroner i Japan. Nissan...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når du er utlending som oppholder seg ulovlig i landet, sier innvandrings- og integreringsminister Kaare Dybvad...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper de nå å betale store bøter for å overskride en ny CO2-grense. Bilmerker i EU...