Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen.
Ferraris første elbil er fortsatt langt unna. De første kundene kan se frem til oktober 2026. Dette bekreftes av administrerende direktør Benedetto Vigna.
Kunngjøringen kommer etter en periode med stor spenning rundt den elektriske fremtiden til det ikoniske italienske merket.
Benedetto Vigna har nå spesifisert tidsplanen. Drivverket til den elektriske Ferrarien vil bli vist frem senere i år. Den komplette bilen vil imidlertid ikke bli avslørt før våren 2026.
Det skriver Reuters .
Etter avsløringen våren 2026 har Ferrari som mål å begynne å levere biler. Mer spesifikt forventer Ferrari at de første kundene vil motta bilene sine i oktober samme år.
Men det betyr ikke at Ferrari legger forbrenningsmotoren på hylla. Ganske tvert imot, faktisk. I Maranello vil de ikke slutte å utvikle tradisjonelle motorer.
Ifølge Benedetto Vigna er dette grunnlaget og sjelen til Ferrari. Så det blir ikke endret.
Samtidig er Ferrari åpen for ny elektrisk teknologi. Bilmerket lukker ingen dører for fremtidige løsninger. Kort sagt, det er alt en balansegang.
Fremtidens Ferrari er delt
I fjor sto ladbare hybrider for en betydelig andel av salget. De sto for 51 prosent av Ferraris totale salg.
Analytikere peker på at det kanskje er enda større interesse for hybrider blant Ferraris kunder. Det er derfor neppe overraskende at Ferrari selger som de gjør.
– Vi vil fortsette å berike og utvikle produktsortimentet vårt, sier Benedetto Vigna.
Ferrari advarte tidligere i år om potensiell innvirkning på profitten. Nye amerikanske tollsatser kan også føre til at mye vondt skjer med italienerne.
Men akkurat nå er det ikke noe som gjenspeiles i regnskapet. Faktisk måker Ferrari inn penger som aldri før. Hver ansatt tjener merkevaren rundt 2 millioner kroner hvert eneste år.
Og Ferrari har sendt den foreløpige tollregningen i USA direkte videre til kundene i form av dyrere biler.
Alt er utsolgt – og det i veldig lang tid ennå
Det sterke salget støttes av nye og dyrere modeller. Biler som SF90 og Dodicicilindri bidrar positivt til resultatene. Ledelsen i Maranello har også høye forventninger til den nye hybriden 296 Speciale.
Uansett jobber ingeniørene intenst. Både på de mindre V6-ene, de noe større som V8-modellene og selvfølgelig de virkelig store V12-maskinene.
Så hvor bra går det egentlig? Virkelig bra. Allerede i februar i år annonserte ledelsen at ordrebøkene er hermetisk lukket frem til 2027. Det er rett og slett ikke mer plass. Les mer om det her .