Fiat stopper produksjonen av elbilen 500e. Kobberne forsvinner rett og slett. Fabrikken jobber også med en hybridløsning.
Fiat stopper produksjonen av elbilen 500e ved Mirafiori-fabrikken i Torino. Samlebåndet må ligge helt stille i fire uker.
I en pressemelding viser Stellantis, som eier Fiat, til de store problemene som alle bilprodusenter opplever på bilmarkedet for tiden. Spesielt viser gruppen til «dype vanskeligheter» i elbilmarkedet.
Det skriver Reuters .
– Handlingen er nødvendig på grunn av den nåværende mangelen på bestillinger, knyttet til de dype vanskelighetene som alle produsenter opplever på det europeiske elbilmarkedet, sier Stellantis.
LES OGSÅ: Bensinbileiere kan svært lite om elbiler, opplyser klimakonsernet
I januar i år valgte Stellantis å si opp 2250 ansatte ved fabrikken. Mer enn halvparten av dem jobbet ved samlebåndet som den elektriske Fiat 500e etter hvert skal komme ut av.
Selv om fabrikken i Torino nå skal stå stille, betyr ikke det at Fiat også skal sove. I bakgrunnen jobber italienerne med å få en hybridmotorisert versjon av 500-modellen på veiene.
Bilene gjøres rett og slett om til små hybrider med bensinmotorer, selv om Fiat 500e egentlig er bygget på en plattform kun beregnet for elbiler. Boosted fortalte oss om det i mai.
Den originale Fiat 500, det vil si den relanserte modellen som deler teknologi med Ford Ka, forlot samlebåndet tidligere i år. Et band som ellers hadde kort i hele 17 år.
Fiat er, som Stellantis påpeker, langt fra det eneste bilmerket med alvorlige problemer for tiden. Hos Volkswagen handler det mer direkte om økonomi. Merket, som gir navn til et helt konsern, skylder svimlende 3200 milliarder danske kroner.
Økonomidirektøren mener det er to-tre år på å snu trenden, fordi Volkswagen går tom for tid. Bilmerkets enorme gjeld har allerede fått direkte konsekvenser for bilene. Les mer om det her .