Etter Fiskers konkurs krangler eierne av Fisker Ocean og American Lease om programvareoppdateringer. Nå er forbindelsen som holder bilene på nett stengt ned.
Eiere av elbilen Fisker Ocean står overfor nye utfordringer.
En avtale som skulle sikre fortsatt programvaretilkobling til de mange Fisker Ocean-bilene har kollapset.
Dette betyr at omtrent 7500 eiere nå har mistet tilgangen til viktige premiumtjenester og trådløse programvareoppdateringer etter Fisker Inc.s konkurs .
Situasjonen oppsto etter at forhandlingene mellom en eiergruppe som kalte seg FOA og leasingselskapet som kjøpte Fiskers billager i Nord-Amerika, brøt sammen.
Uten en samarbeidsavtale er fremtiden for avanserte bilfunksjoner usikker. Det er uklart hvem som skal utvikle og gi ut oppdateringene.
Dette skriver PC Mag .
Den amerikanske elbilprodusenten Fisker Inc. erklærte seg konkurs i juni 2024. Dette satte mange kunder i en vanskelig situasjon.
Rundt 7500 personer klarte å få levert en Fisker Ocean før selskapet stengte. Bare i Danmark kjører rundt 360 biler fra merket rundt på veiene.
Etter konkursen fikk Fisker Inc. det amerikanske rettssystemets godkjenning til å selge opptil 3231 Ocean fra det gjenværende varelageret.
Kjøperen var selskapet American Lease. Det er et New York-basert selskap som leier ut elbiler for bildelingstjenester.
American Lease skal angivelig ha betalt 113850 danske kroner for hvert fungerende kjøretøy. Den lave prisen skyldtes Fiskers konkurs. Staten New York jobber mot en helelektrisk bildelingsflåte innen 2030, noe som skaper etterspørsel etter rimelige elbiler.
Uenigheter fører til brutte avtaler
En gruppe kalt Fisker Owners Association (FOA) jobbet for å holde de privateide Ocean-bilene i gang og tilkoblet.
Gruppen samarbeidet med American Lease på flere prosjekter. Dette inkluderte produksjon av reservedeler som støtfangere og frontruter.
I oktober 2024 investerte American Lease ytterligere 17,25 millioner danske kroner i prosjektet. Pengene var for å sikre tilgang til Fisker-bilenes programvare. Denne tilgangen ble også utvidet til å omfatte privateide elbiler.
Avtalen var at FOA skulle tilbakebetale de 17,25 millionene danske kronene til American Lease. Beløpet ville deretter gått til banken som eide programvaren.
FOA skulle også dekke kostnader for Amazons og Microsofts programvareløsninger samt internettforbindelse fra T-Mobile.
Ifølge FOA er problemet mangelen på en formell kontrakt. American Lease peker derimot på manglende betaling fra FOAs side.
FOAs første betaling var en måned forsinket. Gruppen hevder å ikke ha mottatt den lovede tilgangen til IP-rettigheter eller kildekode.
Det oppsto også problemer mellom begge parter og Fiskers programvareleverandør, Indigo. Uenighetene dreide seg om trådløse oppdateringer som var nødvendige som en del av en tilbakekalling fra US Highway Safety Authority.
Eierne klager blant annet til myndighetene over biler som ikke kan starte og manglende kommunikasjon fra Indigo.
Fremtiden for forbindelsen til Fisker Ocean
Etter den første forsinkede betalingen sluttet FOA å sende penger. American Lease hevder derimot at de har betalt hele 6 millioner kroner til en teknologileverandør uten at FOA har betalt sin andel.
Et FOA-medlem skal angivelig ha foreslått at regningen skulle deles opp etter hvordan eierskapet er fordelt. Så American Lease burde betale mest fordi de har flest biler.
Til slutt brøt forhandlingene mellom de to partene sammen. American Lease valgte derfor å koble fra forbindelsen for FOA-medlemmer. Om private eiere av Fisker Ocean noen gang vil få tilgang til oppdateringer igjen er ukjent.